افسردگی، بیماری روانی شایع در ایران

افسردگی اختلالِ رایج سلامت روان است که شامل تغییرات شدید خلقی یا از دست‌دادن لذت یا علاقه به فعالیت برای مدت طولانی است. بررسی‌های انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۲۸۰ میلیون نفر در جهان دچار افسردگی بوده‌اند این در حالیست که این اختلال در بین زنان حدود ۵۰ درصد بیشتر از مردان است. تخمین زده شده ۸/۳ درصد از جمعیت جهان؛ از جمله پنج درصد از بزرگسالان و ۷/۵ درصدِ بزرگسالان بالای ۶۰ سال، افسردگی را تجربه می‌کنند. همزمان با افزایش آسیب‌های اجتماعی، آمارها هم نشان از افزایش مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی در کشور می‌دهد به‌طوریکه سازمان روانشناسی و مشاوره ایران اعلام کرده است که حدود یک سوم افراد در ایران با اختلالات روانشناختی مواجه هستند. افزایش اختلالات روانپزشکی در کشور ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر علی فرجام، روانشناس اجتماعی که در پی می‌آید.

لطفا بفرمایید افسردگی چیست و در اثر چه عواملی به‌وجود می‌آید؟

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت افسردگی عبارتست از: احساس غم و کاهش تمایل برای انجام اموری که در گذشته برای فرد لذت‌بخش بوده است و این کاهش میل و انگیزه دست‌کم تا دو هفته پایدار خواهد بود. این بیماری که چهارمین رتبه در بین بیماری‌های شایع را به خود اختصاص داده است متاسفانه در کشور ما در حال افزایش است زیرا افراد جامعه تحت تاثیر فشارهای زیادی هستند و خود این فشارها می‌تواند به عنوان یک عامل برانگیزنده افسردگی عمل کند.

این بیماری داری چه علایم و نشانه‌هایی است؟

فردی که دچار افسردگی شده است درگیر احساسات ناخوشایندی می‌شود که عبارتند از: احساس غم، خواب‌آلودگی، بی‌انگیزگی و پوچی، ناامیدی و یاس، اضطراب و دلهره بی‌علت، احساس بی‌ارزشی، احساس تنهایی و بی‌حمایتی، اختلال در میل به غذا، احساس خستگی مفرط و عدم توانایی در تمرکز و یادگیری. در بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، علائم و نشانه‌های افسردگی معمولاً آن‌قدر شدید است که باعث ایجاد مشکلات قابل‌توجه حتی در انجام فعالیت‌های روزمره عادی می‌شود. فرد به‌راحتی نمی‌تواند بر روی وظایف شغلی خود تمرکز کند. اگر بیمار کودک یا نوجوان باشد تمرکز و توانایی لازم برای فراگیری دروس در مدرسه را نخواهد داشت. او نمی‌تواند به‌راحتی در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند و یا اینکه کاملاً از حضور در گروه‌ها و اجتماعات اجتناب می‌کند. بیمار مبتلا به افسردگی در ارتباط برقرار کردن با دیگران شدیداً دچار مشکل می‌شود و در آن واحد ممکن است احساسات مختلفی مانند ترس، اضطراب و شرم به او مسلط شوند.

آیا افسردگی دارای علایم جسمانی نیز هست؟

بله بعضی از علایم جسمانی این بیماری عبارتند از: اضافه‌وزن و چاقی، ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، ابتلا به بیماری دیابت، سوءمصرف الکل و مواد مخدر و ابتلا به بیماری‌های کبدی، هراس از حضور در اجتماع، اقدام به خودکشی، احساس درد در کمر و سر بدون دلیل و خودزنی.

چگونه می‌توان افسردگی را تشخیص داد؟

متخصصان سلامت روان بر اساس علائم موجود این اختلال را تشخیص می‌دهند. اما قبل از تایید افسردگی حاد سوابق پزشکی و سایر بیماری‌های فرد بررسی می‌شود. زمانی‌که روانپزشک از عدم وجود بیماری‌های دیگر مانند تیروئید مطمئن شد به سراغ بررسی علائم افسردگی می‌رود. آن‌ها برای تشخیص افسردگی از تست‌های این اختلال به کمک روان درمانی استفاده می‌کنند.

لطفا در مورد انواع افسردگی توضیحاتی بفرمایید؟

اختلال افسردگی مداوم نوعی افسردگی مزمن است که بیش از دو سال طول می‌کشد. این نوع افسردگی می‌تواند خفیف، متوسط و شدید باشد. اختلال دوقطبی که معمولا شدید است به طوریکه باعث اختلال در زندگی فرد می‌شود و بیمار نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان پیدا می‌کند. افسردگی پس از زایمان و بارداری که می‌تواند تغییرات هورمونی قابل توجهی را در زنان ایجاد کند که اغلب بر روحیه آن‌ها تأثیر می‌گذارد. افسردگی پس از زایمان حتی می‌تواند تا بعد از تولد نوزاد نیز ادامه داشته باشد. اختلال پیش از دوران ماهیانه، این اختلال مختص زنان است و دارای علایمی مانند تحریک‌پذیری، خستگی، اضطراب، بدخلقی، نفخ، افزایش اشتها، هوس‌های غذایی، درد و حساسیت در پستان است. اختلال افسردگی فصلی که معمولا افراد زیادی در جهان به این نوع افسردگی دچار هستند و بیشتر در فصول پاییز و زمستان شانه‌های افسردگی در آن‌ها دیده می‌شود و معمولا در فصول بهار و تابستان افسردگیشان برطرف می‌شود. افسردگی غیر معمول این نوع افسردگی به دنبال یک رویداد مثبت رخ می‌دهد، زمانی که فرد نسبت به یک اتفاق خوب هیجان زیادی دارد به این نوع افسردگی دچار می‌شود.

برداشت‌های افراد افسرده از دیدگاه رفتار درمانی چگونه است؟

افراد افسرده صرف نظر از موقعیت‌های اجتماعی، هوش و میزان آگاهی‌هایشان در مورد خودشان دچار برداشت‌های نادرستی می‌شوند که بعضی از این برداشت‌ها عبارتند از تصمیم بیش از حد: فرد افسرده تصور می‌کند از آنجا که یک بار یک حادثه ناگوار برایش اتفاق افتاده است این اتفاق همیشه برایش پیش می‌آید. شخصی‌سازی: فرد خود را در مورد هر حادثه ناخوشایند و منفی تنها فرد مسئول می‌داند در حالی که حقیقت این نتیجه‌گیری بر اساس دلایل و شواهد کافی نیست. تفکر به شیوه همه یا هیچ: افراد افسرده معمولا در منطق خود نظریه افراطی همه یا هیچ را به کار می‌برند. استنتاج عجولانه و بی‌اساس: زمانی که شواهد کافی برای نتیجه‌گیری شخص در دسترس نیست به طور منفی و با عجله نتیجه‌گیری می‌کند. فاجعه‌انگاری: افراد افسرده معمولا به خود می‌گویند که اشتباه وحشتناکی مرتکب شده‌ام و تباه شده‌ام. مردود شمردن نکات مثبت: افراد افسرده معمولا جنبه‌های مثبت اوضاع را نادیده می‌گیرند و بیشتر روی جنبه‌های منفی و کوچک تاکید می‌کنند.

چگونه می‌توان از افسردگی پیشگیری کرد؟

واقعیت این است که انسان تحت تاثیر شرایط اجتماعی قرار دارد و اینکه افسردگی در جامعه شیوع پیدا کرده است به جامعه برمی‌گردد. این مسئله تک عاملی نیست که تنها روانشناسان در مورد آن اظهار نظر کنند، بحث کلانی است که باید جامعه‌شناسان و اقتصاددانان هم به آن توجه کنند زیرا مشکلات جامعه بین رشته‌ای است و همه با کمک هم باید این برای این مشکلات چاره‌ای بیاندیشند. یکی از شادترین کشورهای جهان فنلاند است که میزان روشنایی و نور خورشید در آن بسیار کم است و بیشتر سال هوا تاریک است پس چگونه مردم آن کشور جزو شادترین‌ها هستند؟ قطعا در آن کشور شرایط اجتماعی و اقتصادی مطلوبی حاکم است.

کد خبر: 69380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =