توقع اغلب بیمه‌شدگان برای بهره‌مندی از بازنشستگی پیش از موعد

عباس اکبری، مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان درباره مهمترین چالش حوزه بیمه‌ای در این اداره کل در بخش بازنشستگی گفت: کثرت طرح‌های بازنشستگی پیش از موعد که در سالیان گذشته در سازمان تأمین اجتماعی به اجرا گذاشته شده موجب افزایش توقع اغلب بیمه‌شدگان برای بهره‌مندی از بازنشستگی‌های پیش از موعد در کشور و این استان شده است.

اکبری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: بخشی از بیمه‌شدگان تحت پوشش تأمین اجتماعی به دلیل سخت و زیان‌آور بودن شغل خود یا بهره‌مندی از طرح‌های پیش از موعد یا حتی ازکارافتادگی، انتظار دارند زودتر از موعد به شرایط بازنشستگی برسند تا به تعهدات بلندمدت در حوزه بازنشستگی دسترسی داشته و از خدمات بازنشستگان بهره‌مند شوند.

او بیان کرد: بخش عمده نارضایتی در حوزه تعهدات در اداره‌کل تأمین اجتماعی استان هرمزگان ناشی از این انتظارات به شمار می‌رود. بنابراین با اجرای برنامه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، برگزاری میز مشاوره در کارگاه‌های بزرگ و در تریبون‌های مختلف در این خصوص آگاه‌سازی به افراد بیمه شده در استان انجام می‌شود.
او ادامه داد: حجم بالایی از درخواست‌های بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور در کمیته رسیدگی مربوط به آرا این گونه مشاغل در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد که به علت نداشتن هیچ‌گونه تعهدی از سوی این ادارات به راحتی پذیرفته می‌شوند و باعث افزایش چشمگیر تعداد درخواست‌های بازنشستگی سخت و زیان‌آور در سطح استان‌ها شده است.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان اظهار داشت: این روند که با اجرای ناقص قانون سخت و زیان‌آور اجرا می‌شود باعث افزایش بسیار زیاد درخواست‌های بازنشستگی از سوی افراد بیمه‌شده در این بخش شده است.
او اضافه کرد: از طریق برگزاری جلسات مشترک با مدیران و کارشناسان ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرکز استان و شهرستان‌ها و آموزش کارشناسان حوزه تعهدات در خصوص مسائل و تهدیدات ناشی از حوزه فعالیت ادارات کار با این مشکل برخورد شده است.

اکبری افزود: در حال حاضر براساس داده‌های آماری موجود حدود ۵۱ درصد بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کل بازنشستگان این نهاد بیمه‌گر را بازنشستگی پیش از موعد به ویژه در بخش مشاغل سخت و زیان‌آور تشکیل می‌دهند.

خدمات‌رسانی تأمین اجتماعی به ۹۴۵ هزار نفر از جمعیت هرمزگان
اکبری در ادامه‌ به برخی آمارهای مربوطه در حوزه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در این استان اشاره کرد و افزود: تعداد بیمه‌شدگان اصلی استان هرمزگان ۳۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر و تعداد بیمه‌شدگان تبعی این اداره‌کل ۵۹۰ هزار و ۲۱۳ نفر شامل می‌شوند. بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تحت پوشش استان نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۲ معادل حدود چهار درصد افزایش داشته است.
به گفته او، براساس آخرین داده‌های آماری در حال حاضر ۹۴۵ هزار و ۹۸۴ نفر را به عنوان بیمه‌شدگان اصلی و تبعی اداره کل تأمین اجتماعی استان هرمزگان تشکیل می‌دهند و از خدمات همه‌جانبه در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برخوردار هستند.
او بیان کرد: همچنین آمار مستمری‌بگیران اصلی در استان رقم ۶۰ هزار نفر و تعداد مستمری‌بگیران تبعی به ۵۱ هزار و ۲۰ نفر می‌رسند که کل افراد مستمری‌بگیر با افراد تبعی آن نشانگر خدمات‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی به ۱۱۱ هزار و ۲۰ نفر از این گروه از جامعه تحت پوشش است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان اضافه کرد: آمارهای استان هرمزگان نشان می‌دهد که تعداد مستمری‌بگیران اصلی و تبعی تحت پوشش تأمین اجتماعی استان نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۲ معادل ۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

رشد شمار مستمری‌بگیران تحت پوشش
اکبری ادامه داد: جمعیت تحت پوشش سازمان در استان تحت عنوان مجموع بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی به شمار می‌روند که برابر با یک میلیون و ۵۷ هزار و چهار نفر به حساب می‌آید این تعداد نیز نسبت به ابتدای سال‌جاری ۴.۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. از طرفی سازمان تأمین اجتماعی ۵۳.۱ درصد از جمعیت استان هرمزگان را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است.
به گفته او، در حال حاضر در اداره کل تأمین اجتماعی استان هرمزگان از ۳۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر بیمه‌شده اصلی تعداد ۲۹۲ هزار و ۶۸۴ نفر معادل ۸۲ درصد را مردان و ۶۳ هزار و ۸۷ نفر معادل ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

اکبری بیان کرد: همچنین از ۶۰ هزار نفر مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی در استان هرمزگان، تعداد ۳۳ هزار و ۵۹۵ نفر معادل ۵۶ درصد را مردان و ۲۶ هزار و ۴۰۵ نفر معادل ۴۴ درصد را زنان دریافت کننده خدمات در استان محسوب می‌شوند.

کد خبر: 69383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =