جذب ۹۵ درصد منابع اشتغال خانگی در سال گذشته

بر اساس گزارش‌ها در سال گذشته ۹۵ درصد تسهیلات اشتغال خانگی معادل ۴.۸ هزار میلیارد تومان به طور کامل جذب شده که این عدد به اندازه قانون مشاغل خانگی از قبل دولت سیزدهم تا سال ۱۳۹۰ بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، برابر آمارها سهم اشتغال خانگی در کشورهای توسعه یافته ۱۵ تا ۲۳ است و در کشور ما نیز طی چند سال گذشته تلاش‌های زیادی به منظور ارتقای سهم مشاغل خانگی در اقتصاد صورت گرفته است به نحوی که در دولت سیزدهم با هدف تقویت و توسعه هرچه بیشتر مشاغل خانگی، مدت زمان صدور مجوزهای کسب و کار حانگی به سه روز کاهش یافت و بیش از ۹۵ درصد مجوزها به شکل ثبت‌محور صادر شد تا ضمن رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، متقاضیان کسب و کارهای خانگی با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود کنند.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، تا قبل از دولت سیزدهم نگاه به مشاغل خانگی نگاه فرودستی بود و حمایت چندانی از سوی دولتها صورت نمی‌گرفت، حتی اعتبارات بانکی اندک بود ولی در دولت سیزدهم مشاغل خانگی رونق گرفتند.

بر اساس اعلام معاون اشتغال وزارت کار در سال گذشته در حوزه مشاغل خانگی ۹۵ درصد تسهیلات و منابع اشتغال جذب شده است که این رقم معادل ۴.۸ هزار میلیارد تومان منابع حوزه مشاغل خانگی بوده و به طور کامل جذب شده است

آنطور که کریمی بیرانوند گفته این عدد به اندازه اجرای قانون مشاغل خانگی از قبل از دولت تا سال ۱۳۹۰ است و در یکسال منابع اعتباری حوزه مشاغل خانگی به اندازه سالهای قبل از دولت را پوشش می‌دهد.

به گفته وی مشارکت زنان در حوزه مشاغل خانگی و اشتغال ایجادی بالا بوده و بیش از ۳۵ درصد اشتغال ایجادی در سامانه رصد اشتغال و ۸۰ درصد اشتغال ایجادی حوزه مشاغل خانگی متعلق به حوزه زنان بوده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حمایت از راه‌اندازی و توسعه مشاغل خانگی نسبت به تدوین بسته‌های بازار مشاغل خانگی مختص هر استان اقدام و حمایت‌های مالی به منظور بازسازی مشاغل خانگی را پیش‌بینی کرده است. برگزاری نمایشگاه‌های خانگی با عرضه محصولات نوآورانه از دیگر اقدامات وزارت کار جهت افزایش فرصتهای شغلی خانگی و پایداری اشتغال خانوارها بوده است.

به اعتقاد کارشناسان، بازاریابی و شناسایی بازار فروش یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالان صنف مشاغل خانگی است که در این راستا وزارت کار تلاش کرده ضمن ارائه آموزش‌های لازم به متقاضایان، سامانه‌های فروش، پلتفرم‌ها و سکوهایی را به منظور استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی و فروش محصولات خانگی اختصاص داده است.

طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت کار در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مبغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از سوی بانک مرکزی به منظور تقویت منابع وام مشاغل خانگی اختصاص یافت و جمعا به ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وزارت کار بحث بازارسازی برای صاحبان مشاغل خانگی را در سال جاری در دستور کار قرار داده و درصد است برنامه بازارسازی مشاغل خانگی را تا پایان سال گسترش دهد

کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگر به دنبال افزایش مشارکت مردم در عرصه تولید و مردمی کردن اقتصاد هستیم، کسب و کارهای خانگی از جمله بسترهای مناسب برای تحقق این هدف است. مشاغل خانگی مزایای بسیاری دارند که می‌توان از این رویکرد و مزیت در جهت تحقق شعار سال،‌اصلاح الگوی مصرف،‌ رونق تولید داخل و مشارکت مردمی استفاده کرد.

کد خبر: 69457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =