برنامه‌ریزی برای انجام یک «کارِ ویژه» در حوزه کاهش حوادث شغلی

«علی‌حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اتخاذ و انجام مجموعه اقداماتی در حوزه ارتقای ایمنی کارگاه و کاهش حوادث کار به‌ویژه در بخش فعالیت‌های ساختمانی، بر پیش‌بینی تحقق یک کارِ ویژه در این حوزه تأکید کرد.

رعیتی‌فرد افزود: براساس بررسی‌های انجام شده در حوزه حوادث کار حوزه ساختمان در سال‌های گذشته، مشخص شد که در این بخش از فعالیت‌های حوزه کار با آمار بالاتر فوت نیروی کار در اثر حوادث شغلی نسبت به دیگر بخش‌ها مواجه هستیم.

معاون وزیر کار همچنین در ادامه گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته حدود ۳۸ درصد حوادث کار در کارگاه‌های کشور در حوزه فعالیت‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: براساس آخرین آمارهای مربوط به حوادث کار کشور در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۶ درصد این حوادث در حوزه صنعت و ۲ درصد در حوزه معدن ثبت شده است.

تشکیل کمیته‌ای برای کاهش حوادث کار

معاون وزیر کار با این توضیح که سال ۱۴۰۲ یک کمیته ملی در قالب کشوری و در مراکز استان‌ها در راستای رصد بیشتر کارگاه‌های ساختمانی تشکیل شد، بیان کرد: در چارچوب فعالیت‌های این کمیته با همکاری و تعامل انبوه‌سازان حوزه ساختمان و کارگاه‌های بزرگ ساختمانی نظارت بیشتر در حوزه ایمنی کارگاهی صورت خواهد گرفت.

او ادامه داد: همچنین در چارچوب افزایش سطح نظارت و بازرسی ایمنی کارگاهی همکاری لازم بین فعالان حوزه ساختمان و بازرسان کار در سطح کشور صورت می‌گیرد.

رعیتی‌فرد توضیح داد: در واقع ما در معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انجام تدابیر لازم و تحقق برنامه‌های اشاره شده در حوزه ایمنی فعالیت‌های ساختمان به دنبال انجام یک کارِ ویژه در حوزه رشد ایمنی کارگاهی در فعالیت‌ مربوط به کارگاه‌های ساختمانی هستیم.

وی افزود: سیاستگذاری و برنامه‌های وزارت کار در راستای کاهش حوادث کار و آسیب‌ها و فوتی‌های ناشی از این اینگونه حوادث به‌ویژه در حوزه فعالیت نیروی کار شاغل در کارهای ساختمانی است.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امیدواریم با ادامه روند اقدامات موثر در حوزه ایمنی کارگاهی، کاهش قابل توجهی در حوزه حوادث شغلی حوزه کارگاه‌های ساختمانی باشیم.

رعیتی‌فرد اضافه کرد: مجموعه اقدامات در حال انجام و آموزش‌های ایمنی گسترده در بین کارگاه‌های فعال به‌ویژه در حوزه ساختمانی، زمینه ارتقای ایمنی کارگاهی و فرهنگ کار در بین نیروی شاغل می‌شود.

او در ادامه تأکید کرد: قطعاً رعایت ملاحظات اساسی و موارد ریز موارد ایمنی طبق آیین‌نامه‌های این حوزه توسط کارفرمایان و نیروی کار را باید عامل اصلی در کاهش حوادث کار در سطح کشور باشد.

معاون وزیر کار همچنین بیان کرد: رسیدن به چشم‌انداز بلندمدت در کاهش آمار حوادث و فوتی‌های حوزه حوادث کار، هدف اساسی وزارت کار در راستای اقدامات تقویت کننده ایمنی کار محسوب می‌شود.

کد خبر: 69488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =