فرایند لیست هوشمند حق بیمه در سال ۱۴۰۳ چگونه دنبال می‌شود؟

هوشمندسازی خدمات سازمان تأمین اجتماعی در چند سال اخیر به شیوه‌ای دنبال شده که همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان بتوانند از این نوع خدمات به صورت هوشمند برخوردار شوند. یکی از راهبردهای این نهاد بیمه‌ای فرایند لیست هوشمند حق بیمه بوده که در سال ۱۴۰۳ نیز برنامه‌ریزی راهبردی برای این موضوع انجام شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تمرکز سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم بر فرایند هوشمندسازی همه خدمات از جمله ارسال لیست حق بیمه بوده است تا با این اقدام علاوه بر اجرای همه مراحل بیمه‌پردازی در قالب پروژه هوشمندسازی، مسیر تسهیل ارائه خدمت و جلوگیری از انباشت بدهی بیمه‌ای کارفرمایان برای حوزه کارفرمایی فراهم شود.

در حال حاضر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه فعال از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند که تاکنون فرایند ارسال لیست هوشمند حق بیمه در ۱۱ استان اجرایی شده و هدف‌گذاری سازمان برای سال جاری هوشمندسازی بیمه‌پردازی برای همه کارگاههای فعال در کشور است.

حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند

راهبرد اساسی سازمان تأمین اجتماعی در سالیان اخیر حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند با اجرای طرح‌های هوشمندسازی، ارائه خدمات غیرحضوری و فرایند ارسال حق بیمه از سوی حوزه کارفرمایان به صورت هوشمند بوده است. اگرچه طرح ۳۰۷۰ به عنوان اصلی‌ترین مسیر حرکت به سمت ارائه خدمات غیرحضوری و تأمین اجتماعی هوشمند بوده این طرح در حال حاضر در مسیر گسترش و توسعه قرار گرفته است تا همه مخاطبان و ذینفعان بتوانند از این خدمات به صورت غیرحضوری استفاده کنند.

با توجه به اهمیت حوزه هوشمندسازی خدمات، در برنامه‌ریزی‌های تأمین‌اجتماعی حرکت به‌ سوی اقدامات الکترونیک و گسترش سرویس‌های غیرحضوری است. افزایش خدمات‌دهی غیرحضوری در برنامه کاربردی «تأمین من» و «سامانه خدمات غیرحضوری» سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، کارفرمایان و شرکای اجتماعی در اولویت قرار دارد.

اجرای طرح‌های هوشمندسازی باعث شده که در حال حاضر ۵۹ خدمت به صورت غیرحضوری به همه گروههای تحت پوشش سازمان در بخش بیمه‌ای، بازنشستگی و کارفرمایی ارائه می‌شود. همین اقدام باعث شده از ۱۰۰ میلیون بار مراجعه به مراکز و شعب تأمین اجتماعی جلوگیری شود. طبق برنامه‌ریزی قرار بود که میزان خدمات غیرحضوری تا پایان سال گذشته به ۶۲ خدمت برسد.

سیاست و راهبرد اصلی سازمان تأمین ‌اجتماعی گسترش این نوع خدمات در بستر الکترونیک و فضای مجازی است تا بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بتوانند این مجموعه سرویس‌ها و خدمات متنوع را در سریع‌ترین زمان دریافت کنند. این مسئله علاوه بر کاهش رفت‌وآمد ذی‌نفعان و شرکای اجتماعی به مراکز دریافت خدمات نظیر شعب و مراکز درمانی، منجر به ارائه مطلوب‌تر خدمات با کاهش خطای انسانی می‌شود.

تلاش برای هوشمندسازی لیست حق بیمه برای همه کارگاههای تحت پوشش

دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین ‌اجتماعی درباره حرکت این سازمان به سمت هوشمندسازی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: تأمین‌اجتماعی با جامعه آماری حدود ۴۷ میلیون نفر از میان افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر با افراد تبعی آنان، بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند حرکت به ‌سمت اقدامات غیرحضوری و توسعه خدمات هوشمند است.

خدابنده افزود: در حال حاضر، یکسان شدن تعداد سرویس‌ها و خدمات ارائه شده در هر دو برنامه کاربردی تأمین من و سامانه خدمات غیرحضوری به ‌عنوان یکی از اولویت‌های حوزه هوشمندسازی سازمان تأمین‌اجتماعی مطرح است. با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد خدمات موجود در این دو پلتفرم یکسان نیست، برنامه‌ریزی به سمتی بود که این مجموعه‌ سرویس‌ها در قالب ۶۲ مورد خدمت غیرحضوری در اختیار بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و جامعه کارفرمایان در جایگاه شرکای اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرد.

او بیان کرد: از آنجا که حرکت به‌ سوی خدمات هوشمند برای جامعه تحت ‌پوشش در دستور کار تأمین ‌اجتماعی قرار دارد، فعالیت‌های جدیدی برای ارائه خدمات در بستر الکترونیک به مخاطبان در حال طراحی و انجام است. در حال حاضر اقداماتی جدی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی برای مراحل هوشمندسازی لیست حق‌بیمه کارفرمایان در حال انجام است.

خدابنده اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اکنون در ۱۱ استان این برنامه اجرایی شده است. برنامه‌ریزی سازمان تأمین‌اجتماعی شامل اجرای این طرح در هفت استان دیگر تا پایان سال‌ گذشته بود. با این حال امیدواریم در جریان هوشمندسازی لیست حق‌بیمه کارفرمایان، تا خردادماه سال جاری لیست بیمه یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه فعال تحت‌پوشش این نهاد بیمه‌ای هوشمند شود.

پیگیری مسئله هوشمندسازی ضریب پیمان

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی در مسیر خدمات الکترونیک، مسئله هوشمندسازی ضریب پیمان به حساب می‌آید که این اقدام هم‌اکنون در دستور کار قرار گرفته و کارهای تحلیلی آن انجام شده است.

او بیان کرد: همچنین موضوع متمرکزسازی سیستم بیمه نیز یکی دیگر از برنامه‌های تأمین‌اجتماعی به‌شمار می‌رود که مراحل اجرایی آن در این سازمان آغاز شده است. امیدواریم ظرف ۱۸ماه همه اقدامات برای برنامه‌ریزی آن انجام شود.

خدابنده اضافه کرد: در واقع اکنون سیستم بیمه به‌ صورت غیرمتمرکز در حال اجراست. اگر بتوانیم متمرکزسازی را انجام دهیم اتفاق مناسبی رخ خواهد داد و تقریباً پس از آن مسیر هوشمندسازی با سرعت بیشتری طی خواهد شد. با اجرای این طرح از شعبه‌محوری، اتفاقات در شعب و تخلفات احتمالی جلوگیری خواهد شد.

سازمان تأمین اجتماعی با جامعه ۴۷ میلیون نفری تحت پوشش نیازمند حرکت به سمت هوشمندسازی و ارائه خدمات در بخش‌های مختلف به صورت غیرحضوری به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی است تا بتواند از حضور افراد در شعب و مراکز بیمه‌ای جلوگیری کرده، تسهیل فرایند خدمات‌رسانی را دنبال کند و از طرفی دیگر رضایتمندی همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان تحت پوشش در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور نیز به دست آید.

کد خبر: 70000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =