پنجمین جلسه کمیته دستمزد و ماجرای سبد معیشت

یکی از ماموریت‌های کمیته دستمزد یعنی تعیین رقم سبد معیشت در چهار جلسه گذشته مورد توافق و تائید اعضاء قرار نگرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، امروز دوشنبه پنجمین جلسه رسمی کمیته دستمزد در راستای تعیین حداقل رقم سبد معیشت زندگی کارگری با حضور نمایندگان کارگران و شرکای اجتماعی آنان ذیل شورای عالی کار تشکیل و در خصوص سبد معیشت کارگری تصمیم گیری خواهد شد.

در جلسات گذشته کمیته دستمزد بحث در محورهای مختلف در راستای تعیین رقم سبد معیشت شکل گرفته که بنا به نظرات مختلف حاضران در جلسه منتج به خروجی لازم نشد.

مبلغ اعلام شده تایید شده در خصوص رقم سبد معیشت که توسط گروه های کارگری مشخص شده در حدود ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که با در نظر گرفتن رقم یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومانی حداقل دستمزد در سال ۱۳۹۹ که با اضافه شدن دیگر مزایا به عدد ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می رسد و با توجه به شرایط اقتصادی و تولید، امکان جبران این عقب ماندگی مزدی در یکسال وجود ندارد.

 باید در انتظار برگزاری جلسات شورای عالی کار در هفته های آینده باشیم و ببینیم که چگونه عقب ماندگی دستمزد مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.

با توجه به رقم بدست آمده سبد معیشت توسط گروه کارگری و دستمزد سال جاری فاصله بیش از ۵ میلیون تومانی را شاهد هستیم.

با توجه به خروجی جلسات گذشته کمیته دستمزد و نزدیک شدن به پایان سال و لزوم تشکیل جلسات شورای عالی کار در خصوص حداقل دستمزد و مزایای کارگران، امروز و در پنجمین جلسه کمیته دستمزد احتمالاً باید شاهد مشخص شدن رقم سبد معیشت خانوار کارگری بر مبنای ۳.۳ نفر باشیم.

ارقام پیشنهادی مختلفی در ماه های گذشته توسط گروه های مختلف کارگری، کارفرمایی و جلسه در خصوص تعیین دستمزد ۱۴۰۰ کارگران به صورت غیررسمی مطرح شده است که با آغاز جلسات شورای عالی کار قابل طرح و بررسی و اظهار نظر طرفین در راستای تصمیم گیری حداقل دستمزد هستند.

شورای عالی کار با حضور کارگران، کارفرمایان و دولت در روزهای پایانی هرسال تشکیل و در این شورا در خصوص تعیین دستمزد سال بعد تصمیم گیری می شود.

کد خبر: 9249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =