۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان عدد واقعی سبد معیشت نیست

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در گفتگو با آتیه آنلاین در خصوص تعیین سبد معیشت کارگران گفت: عدد ۶ میلیون ۸۹۵ هزار تومان بدست آمده و مورد توافق در مذاکرات کمیته دستمزد، یقیناً عدد واقعی سبد معیشت خانوار کارگری نیست.

به گزارش آتیه آنلاین، ناصر چمنی افزود: با توجه به اینکه سبد معیشت باید بصورت سه جانبه مورد بررسی و توافق قرار گیرد و در جلسات گذشته کمیته دستمزد این توافق حاصل نشد، بدلیل ورود به جلسات شورای عالی کار در آینده نزدیک باید این رقم که واقعاً بسیار کمتر از سبد معیشت و دارای حداقل ها است، تعیین و مورد تصمیم گیری قرار می‌گرفت.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در ادامه اضافه کرد: یقیناً در این عدد خروجی کمیته دستمزد به عنوان سبد معیشت، هزینه هایی مانند مسکن دیده نشده که اگر اینچنین بود، عدد بالاتری، بیشتر از ۸ میلیون تومان برای سبد معیشت در نظر گرفته می شد.

این فعال کارگری تصریح کرد: امیدواریم که در جلسات شورای عالی کار با توجه به توافق سه جانبه روی رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان، بصورت منطقی در حوزه تعیین دستمزد ۱۴۰۰ بحث و تصمیم گیری شود.

وی اظهار کرد: امیدوارم که پیام جامعه کارگری برآمده از خروجی کمیته دستمزد و فاصله بوجود آمده در حوزه دستمزد و معیشت در زندگی کارگری را دولتمردان و کارفرمایان دریافت و در خصوص مذاکرات دستمزد شورای عالی کار، معیشت و زندگی کارگران را مدنظر داشته باشند.

چمنی با اشاره به اینکه اظهارنظر در ارتباط با دستمزد از طرف افرادی که در سمت های مختلف و البته بی ارتباط با تصمیم گیری های دستمزد طبق قانون کار هستند، نه تنها کمکی به کارگران و معیشت آنها نخواهد کرد بلکه تشویش و سردرگمی در خصوص تصمیم گیری های مزدی را موجب خواهد شد، بیان کرد: همین موضوع در خصوص دستمزد ۱۳۹۹ نیز بوقوع پیوست که افزایش ابتدا با ۲۱ و در نهایت با ۲۶ درصد و ۲۰۰ هزار تومان اعمال شد.

روز گذشته و در پنجمین جلسه کمیته دستمزد عدد ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان مورد توافق طرفین سه جانبه گرایی برای ورود به جلسات شورای عالی کار و تصمیم گیری در خصوص دستمزد ۱۴۰۰ قرار گرفت.

جلسات شورای عالی کار به احتمال فراوان و مطابق سنوات قبل در روزهای آینده با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت آغاز به کار خواهد کرد.

کد خبر: 9270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =