مراکز جوارکارگاهی و افزایش بهره‌وری اشتغال

اصلی‌ترین دلیل ترغیب شدن سیاستگذاران حوزه اشتغال، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و کارفرمایان برای حضور مستمر در کارهای تولیدی و خدماتی، سوددهی مناسب سرمایه با اتکای به نیروی کار ماهر و روش‌های نوین در حوزه‌های تخصصی تولید است و در واقع افزایش بهره‌وری نیروی کار و رونق تولید موضوعی است که مورد توجه و تمرکز آنها است.

به گزارش آتیه آنلاین، موضوع مهارت‌آموزی و افزایش مهارتهای تخصصی نیروی کار علاوه بر اینکه می تواند برای افراد جویای کار و شاغل در یافتن شغل و ارتقاء جایگاه شغلی با تکیه بر مهارت های به روز شده اثرگذاری لازم را داشته باشد، در راستای ارتقاء بهره وری تولید و بسترسازی در خصوص رشد و توسعه تولید با محوریت نیروی کار ماهر و ارائه آموزش های فنی و مهارتی مورد توجه کارفرمایان است.

سیاست‌های اجرایی شده در راستای تقویت امر مهارت و تربیت نیروی کار ماهر به عنوان یکی از پایه های اصلی در حوزه تولید، به شکل گسترده در جهان امروز نمود پیدا کرده و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با بسترسازی در خصوص توسعه مهارت آموزی دست به پیدایش انقلاب مهارتی زده اند و در واقع آموزش مهارت های فنی و حرفه ای را به عنوان پایه اصلی در راستای ارتقاء آموزش های مهارتی و رونق تولید قرار داده اند.

یکی از راهکارهایی که در خصوص تقویت و گسترش موضوع مهارت آموزی با اتکای به تجربیات موفق جهانی کارایی لازم و اثربخشی را به ثبت رسانده، استفاده از مراکز آموزش جوارکارگاهی در راستای ارائه آموزش های مهارتی تخصصی در بخش های تولیدی مربوطه در کارگاه ها است.

مراکز آموزش مهارت جوارکارگاهی در قالب ارائه آموزش مهارت مرتبط با اشتغال موردنظر در تلاش برای افزایش سطح مهارت نیروی کار شاغل در کارگاه ها و بدنبال آن توسعه آموزشی و رونق تولید است و سیاست های کلان مرتبط با این مراکز است که به عنوان برنامه های کارآمد می تواند یاری رسان کارگاه ها، کارخانجات، کارفرمایان، نیروی کار و نهایتاً دولت در ارتباط با اهداف مشخص شده در خصوص مهارت آموزب قرار گیرد.        

بهترین شیوه یادگیری، مهارت در محیط کار است

«غلامحسین حسینی نیا» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر ضرورت گسترش مراکز آموزش جوارکارگاهی می‌گوید: بهترین شیوه یادگیری مهارت در محیط واقعی کار و به صورت تجربی است و به همین دلیل مراکز جوارکارگاهی راه اندازی شده است.

به گفته حسینی نیا، مراکز جوارکارگاهی در کنار کارخانه‌ها و کارگاه‌ها راه اندازی می‌شوند تا مهارت‌آموزان در محیط کاری واقعی قرار بگیرند و بر تجربیات خود اضافه کنند.

رشد چشمگیر مراکز جوارکارگاهی در دولت سیزدهم

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه می‌گوید: بر اساس آمار از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۴۲۴ نفر در مراکز جوارکارگاهی  آموزش دیده‌اند و تا ۱۵ آبان سال جاری ۲۱۳ مرکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی جدید نیز راه‌اندازی شده است.

 حسینی نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور یکهزار مرکز جوارکارگاهی در حال فعالیت است و  طبق اعلام رئیس سازمان فنی‌وحرفه‌ای تا آخر سال به ۱۴۰۰ مرکز می‌رسد، بیان داشت: در چهار ماه گذشته، تعداد مراکز آموزش فنی حرفه‌ای از ۴۰۰ به ۶۰۰ مرکز رسیده است.

صدور مجوز مراکز جوارکارگاهی در کوتاه‌مدت

تاکیدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر موضوع تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار در سال جاری شامل صدور مجوزهای تاسیس مراکز جوارکارگاهی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز شده است و با تدبیر این سازمان، مجوزهای مراکز جوارکارگاهی در کوتاه ترین زمان و در واقع در طی مدت سه روز صادر می شود.

تسریع و تسهیل صدور مجوز تاسیس و فعالیت مراکز جوارکارگاهی حتما در ارتقاء آموزش مهارت و توسعه و گسترش مهارت آموزی ر سطح کشور و تربیت هرچه بیشتر نیروی کار ماهر و مولد نقش اساسی ایفا خواهد کرد و سیاست های این حوزه می تواند راهگشای اشتغال و تولید در کشور باشد.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور «طرح صدور حداکثر سه روزه مجوز ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین‌کارگاهی» در راستای ساده سازی ورود شرکای مهارتی به فرایند آموزش های عملی و کاربردی است.

تبادل تجربه بین‌المللی در سیاست‌های مهارت‌آموزی

نگاهی به تجربیات کشورهای موفق در زمینه ارائه آموزش‌های مهارتی فنی و تربیت نیروی کار زبده و متخصص در حوزه‌های فنی و اثرگذاری این روند بر مبنای سیاست‌های کلان حوزه اشتغال، این نتیجه را می‌رساند که تبادل اطلاعات و تجربیات در خصوص روش‌های موفق اجرا شده در حوزه مهارت‌آموزی بین ایران و دیگر کشورها می تواند زمینه ساز نگاه توسعه محور به امر مهارت باشد.

مراکز جوار و بین کارگاهی نیز به عنوان ستادهای احیای آموزش مهارت و مراکز توسعه دهنده مهارت آموزی و تربیت کننده نیروی کار متخصص می توانند نقش اساسی در سیاست ها و برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای داشته و با افزایش تربیت افراد ماهر، هم موضوع اشتغال آنها را با توجه به اقبال کارفرمایان مرتفع کرده و هم اینکه افزایش سطح مهارت و به تبع آن رونق تولید و خدمات را در کشور موجب شود.

کد خبر: 46372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =