ضرورت‌های لازم کیفی‌سازی کارآفرینی در حوزه معلولیت

مدیرمسوول ماهنامه تخصصی «نسل مانا» ویژه نابینایان گفت: کارآفرین و کارفرمای حوزه معلولیت باید به این هم توجه داشته باشد که متناسب با شرایط افراد دارای معلولیت نسبت به پیاده سازی ایده کارآفرینی خود اقدام کند و ابزار و بسترهای لازم را برای ارتقاء سطح کمی و کیفی فعالیت های آنها فراهم سازد.

مدیر مسوول ماهنامه «نسل مانا» در گفت وگو با آتیه‌آنلاین در پاسخ به اینکه «آیا کارآفرینی در حوزه معلولیت متفاوت از دیگر حوزه هاست و موانع پیش روی آن چیست؟»، گفت: در حوزه معلولان بسته به آن حرفه شغلی که قرار است انتخاب بشود باید درباره آن صحبت کرد که آیا متفاوت از بقیه افراد برای معلولان است یا خیر. طبیعتا یکسری مشاغل هستند که باید امکاناتی خاص برای فرد معلول در نظر گرفته شود؛ مشاغلی که برپایه برقراری ارتباط‌ تلفنی هستند مانند مشاغل پشتیبانی فروش، حضور در پشتیبانی اپ‌هایی مانند اسنپ، فروشگاه‌های اینترنتی و یا اپراتورهای مخابراتی معلولان‌ و خاصه نابینایان گزینه مناسبی برای  قرارگرفتن در این جایگاه‌های شغلی هستند، به شرط اینکه اتوماسیون اداری، نرم افزار پشتیبانی که افراد معلول و از جمله نابینایان با آن کار می‌کنند را دسترس پذیر کرده باشد.

مدیر مسوول ماهنامه «نسل مانا» تاکید کرد: در یکسری از مشاغل کارآفرینی برای معلولان متفاوت از سایر  افراد نیست فرض کنید حرفه‌هایی مانند معلمی و یا استادی دانشگاه برای نابینایان آسان و بی دردسر است، اما از سوی دیگر مشاغل مبتنی بر کال‌سنتری برای غیرنابینایان چالش برانگیز نیست اما برای نابینایان نیاز به تجهیزات خاص دارد و کارآفرین و کارفرما باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

سرمدی بیان کرد: زمانی می‌گوییم فلان اپلیکیشن برای نابینایان دسترس‌پذیر باشد به این معناست که استانداردهای دسترسی پذیری صفحه‌خوان‌های ویژه نابینایان در آن نرم‌افزارها رعایت شده باشد که نابینایان با نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتارهای فارسی بتوانند به راحتی با تمام بخش‌های اپلیکشین کار کنند.

سرمدی گفت: کارآفرین و کارفرمای حوزه معلولیت باید به این هم توجه داشته‌باشد که متناسب با شرایط افراد دارای معلولیت نسبت به پیاده‌سازی ایده کارآفرینی خود اقدام کندو با فراهم سازی زیرساخت های لازم، بستر ارتقاء سطح کمی و کیفی فعالیت ها را هموار سازند. 

کد خبر: 49919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =