پیش‌بینی۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش مشاغل دانش‌بنیان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توئیتی با اشاره به بخشی از عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم از ارائه ۳۰ میلیون نفرساعت آموزش مشاغل دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، «حجت الله عبدالملکی» امروز (شنبه) در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مهارت‌آموزی از اولویت‌های وزارت کار است.

وی همچنین کاهش زمان صدور مجوز آموزشگاه‌ها به سه روز، رشد ۱۶ درصدی آموزش و صدور گواهی مهارت برای  ۵۰۰ هزار نفر را تنها بخشی از موفقیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دوره جدید بوده عنوان کرده و اشاره داشت که ۳۰ میلیون نفر/ ساعت آموزش در مشاغل دانش‌بنیان از برنامه های اصلی این سازمان است.

پیش‌بینی۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش مشاغل دانش‌بنیان

پیش‌بینی۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش مشاغل دانش‌بنیان

ارتقاء بهره‌وری با رشد مهارت‌آموزی

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی کشور در حوزه مهارت آموزی با تدوین سیاست های کلان مرتبط با آموزش نیروی انسانی و تبیین استانداردهای مهارت آموزی مشاغل، ارتقاء آموزش های مهارتی و به دنبال آن افزایش سطح بهره وری نیروی کار را در بخش‌های مرتبط با آموزش مهارت های فنی و تخصصی بر عهده دارد.  

سیاست های آموزش محور در ارتباط با مهارت آموزی نیروی کار به عنوان یکی از اساسی ترین موارد اثرگذار در تربیت نیروی انسانی ماهر، ارتقاء بهره وری تولید با تاثیرگذاری نیروی کار ماهر، رشد و توسعه مهارت و هماهنگی آن با شرایط استانداردهای روز مشاغل مطرح است و کشورهای توسعه یافته با درک اثرپذیری تولید و اقتصاد از موضوع مهارت در دهه های اخیر با زمینه سازی رشد و توسعه آموزش های مهارتی و تربیت کارگران ماهر، بهره مندی لازم را ازاین شرایط داشته اند.

رشد ۸۳ درصدی برنامه‌های اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه در دولت مردم، از رشد ۸۳ درصدی تعداد برنامه های اجرایی این سازمان خبر داده است.

غلامحسین حسینی نیا در خصوص آمار ارائه آموزش های مهارتی می گوید: بیش از ۶۹۵ هزار نفر دوره آموزش های مهارتی به جوانان جویای کار و شاغلین در سال ۱۴۰۰ توسط مراکز ثابت دولتی، موسسات کارآموزی آزاد در کشور ارائه شده است.

وی همچنین آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد را همراهان مهارتی در توسعه مهارت و تربیت نیروی انسانی خوانده و گفته است: ۱۱هزار و ۷۳۵ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد، آموزش های مهارتی را در ۶۲ رشته آموزشی با ۲هزار و ۳۱ حرفه‌ای زیر مجموعه ارائه کردند.

به گفته حسینی نیا، رویکرد سازمان در تدوین استاندارد، به منظور تقاضا محور نمودن آموزش، با مشارکت شرکای دولتی و غیر دولتی به ویژه صنوف و صنایع، استانداردهای شایستگی مبتنی بر سند حرفه و نیاز واقعی بازار کار تغییر پیدا کرده است و  از ابتدای سال ۱۴۰۱  آموزش با رویکرد جدید مبتنی بر استانداردهای شایستگی ارائه می شود.

وی همچنین با بیان اینکه با هدف توسعه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، صدور مجوزها تسهیل و از متوسط ۸ ماه و نیم به ۳ روز تقلیل یافت و در حال حاضر تعداد آموزشگاهها از حدود ۱۲هزار به ۱۸هزار آموزشگاه افزایش یافته است، تصریح می کند: در توسعه مراکز آموزش جوار کارگاهی نیز با ۳۰۰ درصد رشد از ۵۰۰ مرکز به یکهزار و ۵۰۰ مرکز رسیدیم که تأثیر ملموسی بر ارتقاء توان فنی و اشتغال پذیری در حوزه صنعت خواهد داشت.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای می‌گوید: برای افزایش رضایتمندی مردم و سرعت بخشیدن به ورود نیروی ماهر به بازار کار، فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز به ۷ روز کاهش داده شد. همچنین محدودیت برگزاری آزمون‌های ادواری نیز حذف شد. این اقدامات موجب شد مشارکت در آزمونها و صدور گواهینامه مهارت  از ۶۴۰ هزار مورد در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۱۰۰ مورد در پایان ۱۴۰۰ افزایش پیدا کند.

به گفته معاون وزیر کار، برای ارتقای کیفیت سنجش و اعتبار بخشی به گواهینامه های مهارت، از ابتدای سال جاری برای نخستین بار، الگوی نوین ارزشیابی مبتنی بر استانداردهای ارزشیابی را مستقر کردیم. برای اولین بار بیش از یکهزار پروژه عملی تولید شد و در حال افزایش است. تعداد سوالات آزمونهای کتبی از ۹۰۰ هزار به یک میلیون و دویست هزار افزایش یافت.

کد خبر: 50343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =