مشارکت ۵۰۲ شخصیت حقیقی و حقوقی در تدوین سیاست‌های کلی تامین اجتماعی

رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام از مشارکت ۵۰۲ شخصیت حقیقی و حقوقی در تدوین سیاست‌های کلی تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، محمد قریب‌شاه رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از ابلاغ تا اجرا که به همت پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت امروز در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد، بیان کرد: اگر سیاست‌های کلی تامین اجتماعی را مثل یک درخت در نظر بگیریم، ابلاغ این سیاست‌ها به مثابه کاشت درخت است و فعالیت‌هایی که قبل از ابلاغ سیاست‌ها انجام شده است، به منزله ریشه‌های این درخت است.

وی افزود: هر چقدر این ریشه‌ها را مستحکم‌تر گرفته باشید، آینده بهتری پیش رو خواهد بود. اگر در زمینه تدوین سیاست‌ها، هم‌افزایی با دستگاه‌ها و اندیشمندان شده باشد، در ابلاغ سیاست‌ها زمینه اجرا در جامعه فراهم می‌شود.

وی افزود: تا جایی که اطلاع دارم، ۵۰۲ شخصیت حقیقی و حقوقی در روند نظرسنجی سیاست‌ها در دو مرحله مشارکت داشتند. اساتید دانشگاه و روسای دانشگاه‌های مختلف در این رابطه همکاری کرده‌اند و اسناد مرتبط با این نظرسنجی‌ها نیز موجود است.

قریب‌شاه افزود: نزدیک به ۱۸ نشست در این رابطه انجام شد و به تدوین ۱۸ پیش‌نویس برای سیاست‌های کلی منتهی شد. دو ایده هم از دفتر مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص ارسال شد. بعد از طی یک روند ۶ ساله از سال ۹۵ تا ۱۴۰۱ این سیاست‌ها ابلاغ شد.

به گفته وی، سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی یکی از بی‌رقیب‌ترین سیاست‌ها از مجموع سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است زیرا از طریق نظرسنجی با نخبگان تدوین شده و توانسته‌ است زمینه مشارکت را فراهم کند.

رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بعد از ابلاغ سیاست‌ها، زمینه اجتماعی‌سازی سیاست‌ها از طریق همایش‌ها و حضور نخبگان فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: از دیدگاه سیاستگذاران سیاستی که پشت درهای بسته نوشته و تصویب شود و پشت درهای بسته ابلاغ شود، زمینه بروز و ظهورش در جامعه فراهم نمی‌شود. در تدوین سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی تا حدی زمینه مشارکت نخبگان فراهم شده است.

قریب‌شاه با اشاره به پیشینه تصویب قوانین در مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: در حال حاضر ۵۴ سیاست در این مجموعه تدوین شده اما بعضی از این قوانین به دلایلی، توسط مقام معظم رهبری ابلاغ نشده است.

وی بیان کرد: از سال ۹۶ در روند سیاستگذاری مجمع تشخیص تغییراتی ایجاد شد و در عناوین بازنگری صورت گرفت و بررسی کردیم که آیا قوانین ابلاغی اجرا شده است یا نه.

رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در جامعه و کشورمان با روندی مواجه بودیم که اعضای یک صندوق از مجموع بیش از ۲۰ صندوق بازنشستگی، حقوق چند ده میلیونی دریافت می‌کردند و در مقابل اعضای سایر صندوق‌ها همان حقوق اولیه را می‌گرفتند. بعضا برخی از این صندوق‌ها هم دچار ورشکستگی می‌شدند.

وی اضافه کرد: دولت‌ها و مجالس مختلفی عوض می‌شوند و هر کدام از دیدگاه خود قوانینی را تصویب می‌کنند که در مواردی، منجر به کاهش نرخ پشتیبانی صندوق‌ها می‌شود. به این ترتیب سرمایه‌ای که باید چند سال در این صندوق‌ها جمع شود تا زمینه مشارکت بازنشستگان را فراهم کنند، به خاطر تدابیر خلق‌الساعه و قوانین موقت زیر سئوال می‌رود و منجر به ورشکستگی صندوق می‌شود. سیاست‌های کلی تدوین شد تا این اتفاقات در سطح جامعه تکرار نشود.

قریب‌شاه تاکید کرد: زمینه اجرای این سیاست‌ها با حضور صاحبنظران و مشارکت مجمع، فراهم خواهد شد.

کد خبر: 50893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =