تشکیل بیش از ۶۰۰ پرونده خدمات درمان ناباروری/ تسهیل در عقد قرارداد با پزشکان

از سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین خریدار و دومین ارائه‌کننده خدمات تشخیصی و درمانی در کشور یاد می‌شود که از حیث مدیریت هزینه‌ها و مصارف در بخش درمان، اتخاذ سیاستگذاری‌ها و استراتژی‌های مناسب در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی ‌خدمات به بیمه‌شدگان از جایگاه حائز اهمیتی برخوردار است.

آن‌گونه که مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در اواخر سال گذشته اعلام کرده است با توجه به جمعیت ۴۵ میلیونی بیمه‌شدگان که بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، بیش از ۵ میلیون مراجعه سالانه در بخش بستری و ۳۵۰ میلیون مراجعه در بخش خدمات سرپایی را شاهدیم که حاکی از حجم بالای ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان است و تسهیل در دسترسی خدمات به بیمه‌شدگان را طلب می‌کند که ‌می‌توان از اجرای نسخه نویسی الکترونیک به عنوان یکی از مصادیق عملیاتی شدن آن یاد کرد.  

در راستای آخرین وضعیت رسیدگی به اسناد پزشکی در حوزه درمان گفت‌وگویی با معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان قم داشتیم تا از کم و کیف ارائه خدمات در این استان مطلع شویم.

علیرضا کرخی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، درمقدمه، به آمار مراکز تحت پوشش این استان اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر شمار مراکز طرف قرارداد ما به ۶۹۲ می‌رسد که این تعداد در سال گذشته ۶۸۰ مرکز بود.

وی درباره جایگاه سازمان تأمین اجتماعی در پوشش هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان گفت: سازمان تأمین اجتماعی در پوشش هزینه‌های بیمارانی که به مراکز ملکی و یا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاهی و دولتی مراجعه می‌کنند و همچنین در درمان بیماران خاص، پرداخت هزینه دارویی بیماران پیوند، ام‌اس و شیمی‌درمانی از جایگاه مناسب و خوبی برخوردار است؛ لیکن بیمه‌شدگان در مراجعه به بخش خصوصی پرداخت از جیب زیادی دارند که مدیریت هزینه درمان در این بخش نیازمند اقدامات خاص از سوی سازمان است.

 بازه زمانی ۱ ماهه برای رسیدگی به اسناد پزشکی با الکترونیک شدن نسخ

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان قم با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود شش میلیون نسخه سرپایی و پرونده بستری در این معاونت پذیرش و رسیدگی شده است، پیرامون مدت زمان رسیدگی به اسناد پزشکی عنوان کرد: مدت زمان رسیدگی پس از پذیرش اسناد، حدود یک ماه است که با الکترونیک شدن نسخ، نحوه رسیدگی با گذشته متفاوت شده و عمدتاً ابعاد نظارتی در آن لحاظ می‌شود. این در حالی است که سازمان تاکنون دستورالعملی پیرامون نحوه رسیدگی به اسناد الکترونیک ابلاغ نکرده است.

کرخی همچنین با اشاره به وضعیت پرداخت خسارت در حوزه درمان بستری و سرپایی اظهار کرد: با توجه به اینکه پرداخت هزینه بیمارانی که در بیمارستان‌های غیر طرف قرارداد بستری می‌شوند به‌صورت متمرکز توسط ستاد سازمان در تهران پرداخت می‌شود حداکثر زمان رسیدگی و اقدامات مالی در مدیریت درمان استان برای این پرونده‌ها ۶۰ روز است.

تشکیل بیش از ۶۰۰ پرونده خدمات درمان ناباروری

وی افزود: علاوه براین در بخش نسخ بیماران خاص، پیوندی، شیمی‌درمانی، ام‌اس و دیالیز در سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۶۸۷ میلیارد ریال هزینه پرداخت شده است؛ درضمن از زمان قرار گرفتن خدمات ناباروری در فهرست تعهدات، تاکنون ۶۴۶ پرونده ناباروری توسط بیمه‌شدگان در مدیریت درمان قم تشکیل شده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان قم درباره روند اجرای نسخه الکترونیک در این استان، تسهیل در انعقاد قرارداد با پزشکان و میزان استقبال از آن نیز گفت: پرداخت نسخ الکترونیک در اولویت سازمان تأمین اجتماعی قرارگرفته و مطالبات پزشکان - به‌استثنای ۲۰ درصد باقی‌مانده از بهمن و اسفند - تا فروردین ۱۴۰۱ پرداخت شده است. در بخش داروخانه نسخ الکترونیک تا اسفند ۱۴۰۰ و ۱۰۰ درصد مطالبات فروردین ۱۴۰۱ تسویه شده است.

کرخی ادامه داد: نسخ الکترونیک آزمایشگاه‌ها نیز تا بهمن ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ و نسخ الکترونیک سایر مراکز پاراکلینیک لغایت دی‌ماه - البته به‌جز آذرماه - پرداخت شده است. نسخ الکترونیک درمانگاه‌ها لغایت فروردین ۱۴۰۱ و بیمارستان‌های دانشگاهی، خیریه و خصوصی نیز لغایت شهریور ۱۴۰۰ واریز شده است.

تسهیل در عقد قرارداد با پزشکان

وی افزود: جهت تسهیل در درخواست عقد قرارداد پزشکان، امکان درخواست الکترونیک توسط پزشکان در سامانه ep ایجاد و مورد استقبال پزشکان قرارگرفته است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان قم نحوه ارائه خدمات درمانی تأمین اجتماعی به بیماران کرونایی را نیز تشریح و عنوان کرد: تأمین اجتماعی ۱۰۰ درصد هزینه بیماران کرونایی بستری در مراکز دانشگاهی را در ایام کرونا تقبل کرد به‌نحوی‌که در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ میلیارد ریال بابت هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان بستری مبتلا به کرونا یا مشکوک به کرونا در قم صرف شد.

کرخی اضافه کرد: در بخش سرپایی نیز هزینه بیماران کرونایی در تعهد سازمان قرار دارد که به‌طور مثال در سال ۱۴۰۰ در سه داروی مورد استفاده این بیماران در بخش سرپایی بالغ‌بر ۹۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

کد خبر: 51017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =