بحران سالمندی در راه است زیرساخت‌ها مهیا شود

سالمندی جمعیت، پدیده‌ای است که هر یک  از کشورهای جهان، تجربه متفاوتی از رویارویی با آن دارند، این پدیده زمانی رنگ و بوی بحران به خود می‌گیرد که دولت‌ها با آمادگی کافی به استقبال آن نروند، مطالعات جمعیت نشان می‌دهد تعداد افراد مسن تا سال ۱۴۲۰ با رشدی جدی به بیش از سه برابر تعداد کنونی خواهد رسید.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پدیده سالمندی واقعیتی است که افراد در زندگی طبیعی خود دیر یا زود آن را تجربه خواهندکرد، باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که رشد سالمندی کشور دو برابر رشد جهانی است و تا چندین دهه آینده شاهد سونامی سالمندی در ایران خواهیم بود. میزان رشد سالمندی در کشورهای مختلف  بسته به میزان موالید متفاوت است و کارشناسان حوزه جمعیت در کشور ما نیز درباره این موضوع هشدار داده‌اند که طی سه دهه آینده آمار سالمندان در کشور قابل‌ توجه خواهد بود.

لزوم عزم ملی در حوزه سالمندی

حسام‌الدین علامه رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در گفت‌وگو با «آتیه‌آنلاین» گفت: شتاب افزایش جمعیت سالمندی در ایران عزم ملی در قانون‌گذاری، نهادسنجی، تخصیص اعتبار و بودجه پایدار در حوزه سالمندی را ضروری‌تر از گذشته کرده است و به همین جهت امیدواریم که نخستین برنامه عملیاتی روشمند در حوزه سالمندی در سال ۱۴۰۲ پیاده‌سازی شود.

وی افزود: در کشور ما جمعیت سالمند با شتاب بالاتری نسبت به جهان در حال افزایش است بنابراین اگر می‌خواهیم این مساله کشور را دچار تلاطم و سونامی مشکلات متعدد در تمام عرصه‌ها نکند در حال حاضر باید از فرصت پنجره جمعیتی استفاده شود، ایجاد زیرساخت‌های متناسب با جمعیت سالمندی از بروز بحران‌های متعدد در آینده جلوگیری خواهد کرد.

علامه عنوان کرد: باید بستر بازآرایی در حوزه نهادسنجی و الزامات اجرایی شدن سند ملی سالمندی در دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود؛ مگر می‌شود با نادیده گرفتن جمعیت ۱۰ درصدی سالمندان و شدت افزایش آن به سمت ۳۳ درصد جمعیت کشور و همچنین در نبود ساختار مناسب و نهادسنجی علمی امور سالمندان، کشور را از تبعات این مساله جدی در آینده مصون نگه داشت؟

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۲۱ جمعیت سالمندان کشور ما دو برابر می‌شود، اضافه کرد: در سال ۱۴۳۵، جمعیت سالمندی ایران از ۳۳ درصد عبور می‌کند و این مساله ضرورت تدبیر و برنامه‌ریزی در حوزه سالمندی را جدی‌تر کرده است.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در ادامه بر لزوم ایجاد زیرساخت خدمات داوطلبانه و در منزل برای سالمندان تاکید کرد و افزود: طبق پیش‌بینی فقط پنج میلیون سالمند تنها در دو دهه آینده خواهیم داشت و با توجه به اینکه نگهداری این افراد در بستر اجتماع و درون خانواده سخت خواهد شد به همین منظور ایجاد پوشش مستمری مناسب، بیمه تکمیلی و مراقبت میان مدت سالمندی ضرروتی انکارناپذیر است و باید در برنامه‌ها بستر و فرایند اجرایی این مهم مورد توجه قرار گیرد.   

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های متناسب با جمعیت سالمندی

احمد دلبری، رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز اخیرا ضمن انتقاد نسبت به کمبود نیروهای متخصص حوزه سالمندی گفت: در حال حاضر جمعیت سالمندان ایران تقریبا با جمعیت کودکان زیر پنج سال برابری می‌کند؛ درحالی‌که حدود ۳ هزار متخصص کودک در کشور فعالیت می‌کنند، تنها ۲۳ نفر متخصص سالمندان وجود دارد، حال آنکه براساس استانداردهای جهانی اکنون به بیش از۲ هزار متخصص طب سالمندان نیاز داریم چراکه نیازها و مسائل این قشر فراتر از نیاز جسمانی آنان است.

دلبری در گفت‌وگو با ایسنا بااشاره به افزایش جمعیت سالمندی و لزوم ایجاد زیرساخت‌ها گفت: دو برابرشدن جمعیت سالمندی در کشورهای دیگر حدود یکصدسال زمان برده و همگام با آن زیرساخت‌ تهیه شده است اما متاسفانه در ایران فرصت تامین زیرساخت‌ها وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی ایران افزود: از سوی دیگر، درحالی امید به زندگی به ۷۶ سال رسیده که سن بازنشستگی ۵۲ سال است یعنی تقریبا ۲۵ سال از عمر افراد در دوره بازنشستگی سپری می‌شود. براین اساس باید برای این ۲۵ سال نیز زیرساخت‌های خاصی در نظر گرفته شود. به طور مثال بازنشستگان از کار بازنشست می‌شوند اما از زندگی که بازنشست نمی‌شوند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که برای یک سوم عمر افراد چه برنامه‌ریزی داریم؟

وی ایجاد مهدهای سالمندی یا باشگاه بازنشستگی، بیمارستان‌های سالمندی یا دوستدار سالمند و تربیت متخصص طب سالمندان را از عمده‌ترین راهکارهای مواجهه با مساله سالمندی در کشور خواند و بر ضرورت برنامه‌ریزی در این مسیر تاکید کرد.   

کد خبر: 51021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =