تشکیل پرونده سالمندان برای نخستین‌بار در کشور

معاون طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره‌ کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی از اجرای طرحی با عنوان «الگوی مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان» به منظور ثبت، پایش و پیگیری سلامت سالمندان کنونی تامین‌اجتماعی و مدیریت جمعیت سالمند آینده، در مراکز ملکی تامین‌اجتماعی خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر مازیار ایکانی افزود: سیاستگذاری‌های تأمین‌اجتماعی در حوزه سالمندی در دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد توجه قرار گرفته است تا ضمن پاسخگویی به تدابیر پیشگیرانه بیماری‌ها و رفع نیازهای درمانی بازنشستگان و سالمندان کنونی، امکان مدیریت جمعیت سالمند آینده نیز فراهم شود.

وی اظهار کرد: در اجرای بخش نخست این برنامه، سازمان طرحی را با عنوان «الگوی مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان» تدوین و به اجرا گذاشته که این طرح دارای زیرساخت نرم‌افزاری است. بر این اساس نه‌تنها تشکیل پرونده سلامت سالمندی به طور جامع و کامل میسر می‌شود بلکه امکان ثبت، پایش، نظارت و پیگیری (فالوآپ) وضعیت سلامت سالمندان فراهم می‌شود.

معاون طب‌کار و پیشگیری درمان مستقیم، با بیان اینکه طرح جامع سالمندی از اهداف رهبردی سازمان در حوزه درمان به شمار می‌آید، گفت: این طرح برای اولین‌بار با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه تهران تدوین و طراحی شد و مدت بیش از یک سال است که در پلی‌کلینیک شهدای خاندان حکیم تأمین‌اجتماعی به صورت پایلوت به اجرا درآمده است.

ایکانی تصریح کرد: برای دستیابی به نتایج مطلوب، عملکرد طرح از سوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی رصد شده و نتایج بررسی‌ و ارزشیابی‌ها حاکی از میزان رضایت بالای سالمندان بود.

وی افزود: سال گذشته این طرح در چهار مرکز دیگر شامل پلی‌کلینیک طوس، دی‌کلینیک ابوریحان، پلی‌کلینیک جشنواره و درمانگاه شهید نیک‌پور گسترش یافت که درحال اجرا قرار دارد. ان‌شاءالله پس از استقرار سامانه (HIS) جدید در حوزه درمان و پس از رفع اشکالات ساب‌سیستم، طرح مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان به صورت جامع و کامل در کل کشور در مراکز سرپایی تأمین‌اجتماعی عملیاتی می‌شود تا سلامت سالمندان پایش شود.

معاون طب‌کار و پیشگیری درمان مستقیم، با اشاره به تشکیل پرونده بیماری‌های مزمن که در سال‌های اخیر در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی به اجرا درآمده بود، اظهار کرد: پیش از این نیز پرونده افراد دارای بیماری‌های مزمن شامل دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و اعصاب‌وروان که غالباً از گروه سالمندان هستند، تشکیل شده بود و سلامت این افراد از این طریق رصد می‌شد؛ اما موضوع طرح «مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان» کلان‌تر از این طرح است و گستره وسیع‌تری را دربر می‌گیرد که در آن سلامت همه سالمندان تأمین‌اجتماعی بر اساس موازین طب سالمندی پیشگیری، پایش و درمان می‌شود.

آموزش کادر درمان

ایکانی اجرای طرح مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان را نیازمند ارائه آموزش به کادر درمان دانست و گفت: این آموزش در بحث استقرار و راه‌اندازی کلینیک‌های دیابت و فشارخون نیز انجام شده بود که همچنان ادامه دارد. تلاش می‌کنیم که جامعه درمانی کشور که مشمول پزشکان و پرستاران هستند با نرم‌افزار طرح سلامت سالمندان آشنا شوند.

وی تصریح کرد: در این راستا کتابچه راهنمایی نیز طراحی شده تا به طور کامل و جامع سامانه معرفی و فرایندهای گام‌به‌گام به کاربران آموزش داده شود. همچنین اطلاعات لازم نیز جمع‌آوری شده و اکنون در سامانه BI (سامانه مدیریت اطلاعات و هوش تجاری) در حوزه درمان قابل رصد است و می‌توان سندرم‌های شایع سالمندی را که در حال پایش است در این سامانه ملاحظه کرد.

کد خبر: 51247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =