بازگشت اعتبار به دفترچه‌های بیمه/اعلام نحوه جبران هزینه‌های درمان ناباروری

مدیر درمان تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش اعتبار دفترچه های درمانی به علت تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز درمانی در سنوات گذشته گفت: با توجه به ارائه خدمات مطلوب، بهینه و بهنگام سازمان، این ارزش و اعتبار در حال حاضر به بیمه بازگردانده شده است.

دکتر مصطفی فلاحی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، با اشاره به این موضوع که جمعیت استان حدود یک میلیون نفر است و ۴۸ درصد این جمعیت، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند اظهار کرد: خدمات درمانی تامین اجتماعی در استان به دوشکل درمان مستقیم و غیرمستقیم ارائه می‌شود.

وی افزود: در بخش درمان مستقیم، یک بیمارستان ملکی با۱۴۹ تخت فعال و ۱۹۲ تخت مصوب، پنج مرکز پلی کلینیک و درمانگاه مشغول ارائه خدمت هستند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سالانه  حدود دومیلیون و ۵۰۰ هزار مراجعه از خدمات سرپایی مراکز درمانی استان استفاده می کنند گفت: در بیمارستان امام علی (ع) با ظرفیت اشغال تخت حدود ۷۵.۶ درصد، ماهانه پذیرای حدود ۴۱ هزار  بیمار به صورت سرپایی هستیم. همچنین میزان بستری ما در بیمارستان سالانه سهمی حدود ۱۴هزار در سال است که حدود ۱۰ هزار مورد مربوط به اعمال جراحی بزرگ و متوسط است.

فلاحی در پاسخ به پرسشی پیرامون جایگاه تامین اجتماعی در حوزه درمان و میزان اعتبار و ارزش دفترچه‌های بیمه که در سال‌های گذشته در برخی مقاطع زمانی خدشه‌دار شده بود اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری چتر حمایتی گسترده ای در زمینه مسائل بیمه‌ای و درمانی بیمه‌شدگان دارد و سعی ما بر این بوده است که جمعیت بیشتری را پوشش داده و تلاش کنیم مشکلات مالی و کمبود دارویی، بیمه شدگان استان را گرفتار و درمانده نکند.

وی با بیان اینکه امروز برای عقد قرارداد در بخش درمان غیر مستقیم با مراکز طرف قرارداد اعم از خیریه، خصوصی و... آمادگی کامل داریم افزود: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مراجعه به مراکز سرپایی طرف قرارداد و حدود ۴۱ هزار مراجعه بستری طرف قرارداد داشتیم که مشکلی از حیث فرانشیز یا قبول نکردن دفترچه درمان از سوی مراکز طرف قرارداد منعکس نشده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری افزود: بیمارستان امام علی از نظر کیفیت و کمیت از بیمارستان‌های به نام استان ماست و پزشکانش از بهترین پزشکان درمانی حال حاضر استان هستند. برخی بخش‌های بیمارستان مانند چشم، زنان و زایمان و جراحی مغز و اعصاب جزو بهترین سانترهایی هستند که در سطح استان کار می‌کنند.

فلاحی ادامه داد: بیمارستان امام علی برای آنکه به لحاظ شرایط اقلیمی و کوهستانی و مسیر های صعب العلاج بتواند خدمات بهتری ارائه کند تنها مرکز بستری استان است که به امکانات هلی پد مجهز شده است. همچنین دربخش بستری دربازه زمانی مهرماه۱۴۰۰تا اردیبهشت۱۴۰۱ بیمارستان امام علی(ع) توانسته بین بیمارستان های تامین اجتماعی کل کشور در زمینه رضایتمندی با ۸۱ درصد رتبه اول را کسب کند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری درباره وضعیت اجرای نسخه‌ نویسی الکترونیک نیز توضیح داد و گفت: نسخه الکترونیک می‌تواند کیفیت خدمات درمانی بیمه شدگان را ارتقا دهد. تامین اجتماعی امانتدار مردم است و ارائه خدمات کمی و کیفی و جلوگیری از خطاهای نسخه نویسی از این حیث حائز اهمیت است. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مراکز طرف قرارداد، تحت پوشش نسخه الکترونیک هستند.

وی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم، بیماری‌های مزمن و مشکلات دوران سالمندی مانند دیابت و فشار خون را در تمام مراکز درمانی اش پایش می‌کند. افراد پرخطر تحت نظر پزشکان ویزیت می‌شوند و در شرایط کرونایی نیز به منظور کاهش تردد مردم، داروها رایگان و دوماهه در اختیارشان قرار می‌گرفت و رضایتمندی خوبی به همراه داشت.

فلاحی درباره نحوه پوشش خدمات درمان ناباروری نیز گفت: پیرو سیاست‌های مقام معظم رهبری  و وزارت بهداشت در خصوص جوانسازی جمعیت از شهریور سال گذشته تمام خدمات ناباروری تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفت. متاسفانه نرخ ناباروری استان نسبت به کشور، سه تا چهار درصد بالاتر است و اگر نرخ ناباروری در کشور ۱۹ تا ۲۰ درصد باشد در استان ما ۲۴  تا ۲۵ درصد است. ما در استان بر اساس سیاست‌های کلان سازمان که خدمات ناباروری به صورت شش بسته خدمتی بسته به نوع ناباروری ارائه می‌شود عمل می‌کنیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۹۰ درصد تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش خصوصی در مراکز خصوصی پرداخت می‌شود و با توجه به ابلاغ سیاست‌های بالادستی این مشکل که بیماری به دلیل هزینه های درمان نتواند پیگیری کند، مرتفع شده است. خدمات درمانی مربوط تا سه مرتبه در سال به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود و بیمه شده می‌تواند سه مرتبه در سال مراجعه کند.

وی با بیان اینکه تعهدات مربوط به درمان ناباروری از محل خسارات متفرقه پرداخت می‌شود گفت: با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی‌های لازم برای عقد قرارداد انجام شده است. تنها مرکز دولتی ما بیمارستان حضرت زهرا (س) است که آمادگی داریم و نامه نگاری کردیم. ظاهرا مشکل حل شده و به زودی قرارداد منعقد می‌شود، اما فعلا پرداختی اعمال ناباروری از طریق خسارات متفرقه پرداخت می‌شود.

کد خبر: 51292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =