مراجعه از اقصی‌نقاط آذربایجان غربی به بیمارستان ارومیه

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی امام رضا(ع) ارومیه (آذربایجان غربی)، این مرکز درمانی را بزرگ‌ترین بیمارستان تامین‌اجتماعی در سطح استان برشمرد و جایگاه این مرکز را در تامین نیازهای درمانی بیمه‌شدگان بسیار مهم برشمرد؛ به گونه‌ای که خدمات بیمارستان با استقبال بیمه‌شدگان مواجه شده و به ویژه ارائه رایگان این خدمات در شرایط سخت اقتصادی سبب مراجعه بسیاری از اقصی‌نقاط استان و حتی سایر استان‌ها به این مرکز درمانی شده است.

دکتر کریم تائبی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به خدمات این مرکز درمانی، افزود: خدمات بیمارستان از نوع جنرال است که از بخش‌های بستری جنرال، داخلی مردان، داخلی زنان، جراحی مردان، جراحی زنان، اتاق زایمان و مامامایی، کودکان، نوزادان، ENT.۱، ENT.۲، ICU داخلی، ICU جراحی، post CCU، NICU، اورژانس، دیالیز و اتاق عمل تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: همچنین خدمات پاراکلینیک این مرکز شامل MRI، CT اسکن، ESWL (سنگ‌شکن برون‌اندامی)، آزمایشگاه بالینی و پاتولوژی، رادیولوژی، سونوگرافی، فیزیوتراپی، دو عدد دستگاه C- ARM و اسپیرومتری، نوار مغزی، نوار قلبی، شنوایی‌سنجی، سیستوسکوپی، اکوکاردیوگرافی، هولتر، مانیتورینگ، آندوسکوپی، تست ورزش، داروخانه سرپایی و بستری تشکیل شده است؛ همچنین درمانگاه شبانه‌روزی و پریناتولوژی (پزشکی مادر و جنین) در این مرکز فعالیت داشته و با ارائه خدمات عمومی و تخصصی درمانی، در رفع نیازهای حوزه درمان بیمه‌شدگان فعالیت گسترده دارد.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه با بیان اینکه بیمارستان ۲۸۰ تختخوابی امام رضا (ع) ارومیه بزرگ‌ترین بیمارستان ملکی سازمان تامین‌اجتماعی در سطح استان است، گفت: این مرکز درمانی به تمامی بیمه‌شدگان عم از تامین‌اجتماعی و سایر بیمه‌ها در سطح استان ارائه خدمت می‌کند.

تائبی تصریح کرد: به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹ هزار و ۵۴۳ نفر از خدمات بستری این مرکز بهره‌مند شدند که این میزان در بخش درمان سرپایی ۳۴۱ هزار و ۳۸۳ نفر را شامل می‌شود. همچنین ضریب اشغال تخت این مرکز ۷۰ تا ۷۵ درصد است.

وی با اشاره به خدمات تامین‌اجتماعی به بیماران کرونا، ادامه داد: از آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون، تامین‌اجتماعی دوشادوش مراکز دولتی در پذیرش، پایش و درمان بیماران کرونا اقدام کرده است و در این بیمارستان نیز دو بخش بستری ۳۲ و ۱۴ تختخوابی برای درمان بیماران کرونا اختصاص یافت.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه افزود: علاوه بر آن بخش ویژه ۱۰ تختخوابی نیز برای پذیرش بیماران حاد درنظر گرفته شد. همچنین بخش سرپایی این مرکز با دارا بودن ۱۶ تخت بستری اختصاص به بیماران کووید۱۹ پیدا کرد که این خدمات با استقبال بیمه‌شدگان مواجه شد؛ به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ هزار و ۴۷۸ بیمار کرونا و در سال ۱۳۹۹ نیز هزار و ۵۴۰ بیمار از خدمات بستری این مرکز بهره‌مند شدند.

تائبی با اعلام اینکه این بیمارستان دارای ۷۲۰ نیروی انسانی است، اظهار کرد: تعداد کل کادر بهداشت و درمان بیمارستان ۴۲۴ نفر است که ۷۶ نفر را پزشکان تشکیل می‌دهند و از این میان، ۱۸ پزشک عمومی و ۵۸ پزشک متخصص با مرکز همکاری دارند.

وی گفت: هرچند بیمارستان توانسته است با مدیریت مناسب از توان‌مندی نیروهای انسانی بهره‌برداری بهینه‌ای را انجام دهد، اما باز هم کمبود نیرو در بخش‌های مختلف خدمتی بسیار محسوس است و این کمبود در واحدهای اداری مالی، تجهیزات پزشکی، پرستاری، رادیولوژی، آزمایشگاه، متخصص رادیولوژی، گوش‌وحلق‌وبینی، کمک‌بهیار و خدمات بیشتر نمایان است که نیازسنجی‌های به عمل آمده در این زمینه به مدیریت درمان استان اعلام شده است.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه تصریح کرد: همچنین برخی از تجهیزات پزشکی نیز نیاز به تعویض و پشتیبانی دارد که در این خصوص نیز نیازسنجی سالانه انجام شده و پس از دریافت مجوز خرید و تامین اعتبار، خریداری خواهد شد.

تائبی ادامه داد: این بیمارستان از تجهیزات و امکانات مناسبی برخوردار است اما با توجه به قدمت برخی از دستگاه‌ها، ضرورت خرید یا به‌روز رسانی تجهیزات وجود دارد. برای مثال CT اسکن در سال ۱۳۸۷ خریداری شده است و با توجه به استفاده بیش از حد معمول آن در شیوع کرونا، ضرورت تعویض آن وجود دارد.

وی افزود: همچنین دستگاه‌ سنگ‌شکن بیمارستان از سال ۱۳۹۲ تاکنون کارکرد دارد؛ دستگاه فیکو از سال ۱۳۸۹ و دستگاه MRI از سال ۱۳۹۴ تاکنون کارکرد دارد و دستگاه‌های آندوسکوپی و کولونوسکوپی مرکز نیز اینگونه است.

تامین داروی بیماران

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه با بیان اینکه تامین دارو برای بیماران تامین‌اجتماعی براساس فارماکوپه دارویی تعریف شده از سوی سازمان انجام می‌شود، اظهار کرد: شرط نخست تهیه این داروها برخورداری از پوشش بیمه تامین‌اجتماعی است و داروها براساس دستورالعمل تعیین شده، درخواست می‌شود و در صورتی که دارو به مقدار مورد نیاز موجود نباشد، ابتدا به گروه‌های تخصصی اعلام و در صورت امکان از زیرگروه‌های مشابه دارویی موجود در بازار استفاده می‌شود. این کمبود در زمینه داروهای بیهوشی، انواع سرم‌ها، اسپری‌ها و ... بیشتر نمایان است.

تائبی با اعلام اینکه هتلینگ بیمارستان حدود ۷۰ درصد اجرایی شده است، گفت: این مرکز درمانی در زمینه استانداردهای اعتباربخشی در سال ۱۳۹۹ موفق به کسب درجه یک شده است.

وی درخصوص مهمترین چالش این مرکز درمانی، تصریح کرد: با توجه به احداث ساختمان این مرکز در سال ۱۳۷۶، نیاز به بازسازی برخی از قسمت‌های ساختمان وجود دارد. همچنین در زمینه برخی از رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی نیز با کمبود نیرو مواجه هستیم و فرسودگی سیستم تاسیساتی بیمارستان نیز از عمده چالش‌های این مرکز به شمار می‌رود. یکی دیگر از مسائل حوزه درمان، پرداختی نابرابر به پزشکان و سایر نیروها در مقایسه با نیروهای دانشگاهی و علوم‌پزشکی است که امید است این مسائل با برنامه‌ریزی مناسب در سطوح مدیریتی کلان، برطرف شود.

کد خبر: 51407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =