رسیدگی به ۲۶ میلیون نسخ پزشکی در اصفهان در سال ۱۴۰۰

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه متوسط زمان رسیدگی به صورتحساب‌ها در حوزه سرپایی ۴۶ روز و زودتر از نرم معمول است اظهار کرد: بررسی صورتحساب‌های بستری ۵۱ روز به طول می‌انجامد. زمان میانگین استاندارد برای صورتحساب خسارات متفرقه ۶۰ روز است که ما اسناد را ۳۰ روزه بررسی و به بخش مالی ارائه می‌کنیم.

دکتر سید احمد طباطبایی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، با بیان اینکه ما در حال حاضر جمعا حدود ۴۰۳۷ مرکز طرف قرارداد داریم اظهار کرد: از این تعداد حدود ۷۸۰ پزشک عمومی، ۹۹۹ پزشک متخصص و فوق تخصص، ۱۳۲ دندانپزشک، ۹۱۹ مورد داروخانه، ۹۲۹ مورد مراکز پاراکلینیک، ۲۱۱ مرکز درمانگاهی و ۶۴ بیمارستان طرف قرارداد ما هستند.

وی درباره تاثیر اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک بر روند عقد قرارداد با پزشکان و مراکز درمانگاهی اظهار کرد: نحوه برخورد پزشکان و مراکز طرف قرارداد با بحث نسخه الکترونیک متفاوت بوده است. برخی پزشکان که قرارداد نداشتند با ما قرارداد بستند و برخی پزشکان که به صورت آزاد بیماران را ویزیت می‌کردند ترجیح دادند با ما قراردادی نداشته باشند. اما در مجموع تغییر قابل توجهی در تعداد طرف قراردادها نداشتیم؛ مگر در دندانپزشکان که از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ تعدادشان از ۲۲۰ نفر به ۱۳۲ نفر تقلیل یافت، زیرا عمده خدمات دندانپزشکی در تعهد بیمه‌گرهای پایه نیست.

معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان افزود: اما از آن سو، در تعداد داورخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک تقریبا افزایش آمار قراردادها را داشتیم.

طباطبایی تعداد نسخ پزشکی رسیدگی شده در در این معاونت را نیز اعلام کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ تقریبا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه پزشک، ‌۱۳۱ هزار نسخه دندانپزشک، ۹ میلیون نسخه دارویی، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه پاراکلینیک، هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه درمانگاهی، ۲۸۵ هزار پرونده بیمارستانی و ۱۶۳ هزار پرونده بیماران تحت نظر داشتیم و در مجموع حدود ۲۶ میلیون نسخه در سال گذشته در این معاونت رسیدگی شده است.

وی ادامه داد: ما در استان اصفهان (غیر از منطقه کاشان که مدیریت درمان جداگانه دارد) در سال ۱۴۰۰، ماهانه ۱۷۰ میلیارد تومان پرداخت به مراکز طرف قرارداد داشتیم که از این میزان حدود ۸۰ میلیارد تومان مربوط به صورتحساب‌های بیمارستانی ما بوده است؛ هفت میلیارد تومان پرداخت به پزشکان، ۲۷۰ میلیون تومان بابت دندانپزشکان، ۴۴ میلیارد تومان بابت دارو، ۲۰ میلیارد تومان بابت خدمات پاراکلینیک و ۱۹ میلیارد تومان بابت اسناد درمانگاهی بوده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه متوسط زمان رسیدگی به صورتحساب‌ها در حوزه سرپایی ۴۶ روز و زودتر از نرم معمول است اظهار کرد: بررسی صورتحساب‌های بستری ۵۱ روز به طول می‌انجامد. زمان میانگین استاندارد برای صورتحساب خسارات متفرقه ۶۰ روز است که ما اسناد را ۳۰ روزه بررسی و به بخش مالی ارائه می‌کنیم. پرداخت صورتحساب‌ها بستگی به شرایط مالی سازمان دارد. ولی تقریبا در مجموع پس از ۱.۵ ماه، هزینه‌ها برای مردم واریز می‌شود.

طباطبایی افزود: درباره پوشش خدمات درمان ناباروری با سه مرکز در اصفهان قرارداد منعقد شده است و هزینه ها بر حسب دستورالعمل‌ها پرداخت می‌شود.

وی درباره نقش سازمان تامین اجتماعی در ارائه خدمات درمانی نیز اظهار کرد: تامین اجتماعی استان اصفهان همانند سایر استان‌ها، نقش موثری در تامین خدمات درمانی برای بیمه‌شدگان در هر دو بخش مستقیم و غیرمستقیم دارد. هرچند پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان، بخصوص برای بیمارانی که به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند بالاست و باید مبلغ زیادی از هزینه درمان را خودشان بپردازند که یک علت آن، اختلاف میان تعرفه‌های دولتی و خصوصی است. در این میان آنها که بیمه تکمیلی نداشته باشند باید هزینه قابل توجهی بپردازند و امید است این مشکلات با راهکارهایی برای بیمه شدگان کاهش یابد.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: البته سازمان تامین اجتماعی اقداماتی را در همین راستا طراحی و عملیاتی کرده است که از جمله آنها می توان به فرانشیز رایگان درمان در مراکز بیمارستانی دانشگاهی برای بیمه شدگان بالای ۶۵ سال و خدمات رایگان بیمه شدگان هنگام مراجعه به مراکز دولتی دانشگاهی در شهرستان هایی که مراکز ملکی ندارند اشاره کرد.

کد خبر: 51638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =