آخرین جزییات طرح بیمه کارگران ساختمانی

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه موضوع تامین منابع مالی بیمه کارگران ساختمانی مانع پوشش کامل بیمه ای فعالان حوزه ساخت و ساز بوده است، آخرین جزییات مربوط به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی را تشریح کرد.

اکبر شوکت با اشاره به اینکه کارهای کارشناسی در حوزه بیمه کارگران ساختمانی در طول سه سال گذشته در دوره های قبل و حاضر مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است به آتیه آنلاین گفت: آخرین بار موضوع مرتبط با بیمه کارگران ساختمانی در فروردین ماه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شده و رای لازم را کسب کرد که حتی شامل مسائل مالی به عنوان مهم‌ترین دغدغه طرح شده در این خصوص می‌شد.

وی تصریح کرد: از طرف نمایندگان تشکل‌های کارگری بخصوص انجمن صنفی کارگران ساختمانی از نمایندگان مجلس مخالف طرح بیمه کارگران ساختمانی برای رسیدگی به موضوع دعوت شده است که البته تا به حال این کار انجام نشده است.

وی همچنین ادامه داد: کمیسیون اجتماعی مجلس یک هفته پس از ایراد مجلس به طرح بیمه کارگران ساختمانی در فروردین ماه سال جاری با برگزاری جلسه‌ای رفع ابهام موضوع را انجام داد که تا به امروز این طرح همچنان مسکوت باقی مانده است.

این فعال حوزه کار اضافه کرد: در حال حاضر در حدود ۷۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی هستند و با توجه به آمار موجود همین تعداد از کارگران فعال در حوزه ساختمان نیز در نوبت پوشش بیمه‌ای قرار دارند که در صورت به سرانجام رسیدن طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس مشمول بیمه تامین اجتماعی خواهند شد.

بر اساس قانون مرتبط با طرح بیمه کارگران ساختمانی، بخشی از منابع مالی بیمه کارگران ساختمانی باید از محل پروانه های ساختمانی تامین شود.

شوکت با بیان اینکه اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در این راستا است که منابعی که از محل پروانه های ساختمانی برای تامین مالی طرح بیمه کارگران ساختمانی دریافت می شود کفاف تامین منابع را نمی دهد، گفت: البته سهم پراختی دولت در پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی نیز سه درصد مشخص شده در قانون است.

این کارشناس حوزه کار افزود: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سطح کشور در قالب کارگران ساختمانی در پروژه های مختلف ساخت و ساز مشغول به کار هستند که آنها را باید در قالب یک و نیم میلیون فرد سرپرست خانوار به شمار آورد که با احتساب خانواده های آنها در حدود ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شوند.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد جمعیت کارگران ساختمانی با وجود تلاش های فراوان همچنین تحت پوشش هیچ نوع بیمه بازنشستگی قرار ندارند و سابقه یک روز بیمه در دوران کاری بسیاری از آنها ثبت نشده که ممکن است محدوده سنی آنها به مرز ۶۰  سالگی نیز رسیده باشد که برای تامین معاش خانوار مجبور به انجام کارهای ساختمانی بدون دستمزد کافی و بیمه هستند.

طرح بیمه کارگران ساختمانی گامی در توسعه چتر تأمین اجتماعی

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌ اجتماعی پیش از این از دستور کار مجلس در خصوص اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح در سال ۱۴۰۱ گامی اصولی برای توسعه خدمات تأمین‌ اجتماعی به کارگران ساختمانی برداشته خواهد شد.

به گفته محمد محمدی، در دی‌ماه ۱۴۰۰سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری منابع "حق بیمه سهم کارفرمایی" داشت که محل تأمین اعتبار مربوطه مشخص نبود و به همین دلیل اصلاح ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق بتوان تمام بیمه‌شدگان را تحت پوشش قرار داد.

ضرورت پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی با توجه به مخاطرات شغلی

بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور در قالب کارگران ساختمانی در حوزه‌های عمرانی و ساخت و ساز فعالیت دارند که با نگاه به شرایط سختی کار آنها در محیط‌های پرخطر و در قالب کارهای سخت و طاقت فرسا در اجرای پروژه‌های مرتبط با ساخت و ساز، نیازمند بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای در سازمان‌های بیمه‌گر بخصوص سازمان تأمین اجتماعی هستند.

بر اساس داده‌های آماری مرتبط با فعالیت کارگران ساختمانی، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر در حوزه فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی در کشور مشغول به کار هستند که البته بخش قابل توجهی از این افراد در دسته‌بندی کارگران فصلی و پروژه‌ای فعالیت دارند که علاوه بر شرایط سختی کار و نبود اشتغال مداوم در طول سال که منجر به ایجاد ناپایداری در کسب درآمد و تامین معیشت خانوار آنها می‌شود، بخشی از این افراد به دلیل عدم همراهی دولت‌ها و مجالس در دوره‌های گذشته در خصوص پرداخت سهم حق بیمه و تصویب قوانین حمایتی، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار ندارند.  

کد خبر: 51715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =