تضمین موفقیت طرح «دارویار» با حمایت دولت از سازمان‌های بیمه‌گر

دولت اجرای طرح «دارویار» را از ساعات پایانی چهارشنبه‌شب ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ آغاز کرد؛ طرحی که سخنگوی دولت از آن به عنوان «اصلاح نظام پرداخت یارانه دارو» یاد کرده و وزیر بهداشت هم گفته است این طرح راه‌حلی برای «تهیه آسان دارو»، «کنترل هزینه آن» و «حل مشکلات تکراری» نیاز اساسی کشور است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طبق اعلام نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تغییر شیوه تخصیص ارز دارو و مواد اولیه، قیمت داروهای داخلی تا حدود ۱۰۰ درصد و به طور میانگین حدود ۶۰ درصد افزایش می‌یابد؛ اما قرار است این تفاوت قیمت از طریق بیمه‌ها جبران شود و هزینه پرداختی مردم افزایش پیدا نکند. براساس این طرح ۱۱۹ داروی پرمصرف بیمه شدند، ۳۳۶ داروی دیگر هم تحت پوشش بیمه درخواهند آمد و  با اجرای این طرح، پوشش بیمه‌ای داروها نیز بیشتر می‌شود.  
«سید جواد طبائیان» مدیرکل مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت پیشتر در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به اینکه با افزایش هزینه‌های دارو، آیا به نسبت، هزینه فرانشیز پرداختی توسط بیمار هم افزایش می‌یابد یا خیر؟ تاکید کرده بود که  «برای این موضوع فکر شده که پوشش بیمه‌ای داروها افزایش یابد، به عنوان مثال اگر در حوزه سرپایی اکنون بیمه ۷۰ درصد را پوشش می‌دهد، این ۷۰ درصد را باید بر اساس نرخ‌های استخراجی افزایش دهند و بین ۷۰ تا ۹۰ درصد اضافه کنند تا رقم کلی پرداختی مردم افزایش نیابد؛ در بخش بستری هم اکنون ۹۰ درصد را بیمه‌ها پوشش می‌دهند و ۱۰ درصد هم مردم فرانشیز پرداخت می‌کنند، در این قسمت ممکن است فرانشیز پرداختی مردم از ۱۰ درصد هم کمتر شود تا حجم ریالی مبلغ پرداختی بیماران بالا نرود».
رییس دی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی ابوریحان سازمان تامین اجتماعی در گفت وگو با آتیه‌آنلاین بااشاره به اجرایی شدن طرح دارویار گفت: در مراکز درمانی مستقیم سازمان تامین اجتماعی از جمله ابوریحان همواره داروها به صورت رایگان در اختیار افراد بیمه شده با نسخه پزشک قرار می گرفت و حتی داروهای سرماخوردگی و ضد دردها که تحت پوشش بیمه نبودند نیز به مراجعان تحت پوشش به صورت رایگان تحویل می شد.  
حمیدرضا شیری در بیان آثار اجرای طرح دارویار بر سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: اجرای طرح دارویار این سازمان را از دو منظر تحت تاثیر قرار می‌دهد اول اینکه باید هزینه افزایش ۳۰ درصدی قیمت دارو از جمله داروهای OTC(داروهای بدون نسخه) را پرداخت کند و از طرف دیگر ۲۰، ۳۰  درصد شرکت های دارویی کشور که جزء شرکت های تیپیکو سازمان تامین اجتماعی هستند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه‌های آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود امسال مبلغ حق بیمه ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است، از آن طرف دیگر حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی که ۷۰ درصد آنها حداقلی‌بگیر هستند نیز افزایش پیدا کرده است و با اجرای این طرح هزینه‌های تامین اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

شیری اضافه کرد: دولت با توجه به حذف ارز دارو ناگزیر به اجرای چنین طرحی شده است و شرکت‌های دارویی نیز به دنبال اجرای حذف ارز دولتی دارو  با چالش هایی مواجه می‌شوند بنابراین عبور از موانع پیش روی صنعت دارو و نظام سلامت کشور نیازمند حمایت جدی دولت است.  
رییس دی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی ابوریحان سازمان تامین اجتماعی اجرای موفق این طرح را وابسته به پرداخت مستمر و منظم یارانه به سازمان‌های بیمه‌گر و از جمله تامین اجتماعی دانست و افزود: به تبع افزایش قیمت دارو، پرداختی بیمه‌ها نیز بیشتر می‌شود بنابراین دولت باید با پرداخت یارانه این افزایش قیمت تحمیل شده را جبران کند.
شیری تاکید کرد: اگر طبق قول مساعد دولت در خصوص اجرای طرح دارویار، پول بیمه‌ها را حداکثر یک ماهه پرداخت کند شرایط به گونه‌ای پیش می‌رودکه داروخانه‌ها دارو را به قیمت آزاد نفروشند و بار سنگین هزینه‌های دارو و درمان نیز روی دوش مردم بیشتر نخواهد شد.    
کد خبر: 51827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =