کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان در گروی اصلاح پرداخت در نظام سلامت

سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی استان قزوین با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی با تمام توان در خدمت بیمه شدگان عزیز است گفت: البته به واسطه اختلاف بسیار زیاد تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی میان بخش خصوصی و دولتی، پوشش هزینه‌های انجام شده برای بیمه شدگان در بخش خصوصی چندان رضایت بخش نیست و برای کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان نیازمند اعمال تغییر در اهرم‌های کنترل مقررات و قوانین و پرداخت در نظام سلامت هستیم.

دکتر کامبیز شقاقی در گفت وگو با آتیه آنلاین، با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۸۰ پزشک، دندانپزشک و مرکز تشخیصی و درمانی طرف قرارداد مدیریت درمان استان قزوین هستند اظهار کرد: این آمار طی سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای نداشته و نوسان اندکی را تجربه کرده است.

وی با اشاره به روند عقد قرارداد با پزشکان پس اجرایی شدن طرح نسخه نویسی الکترونیک اظهار کرد: در حال حاضر هیچ محدودیتی در انعقاد قرارداد با پزشکان متقاضی همکاری با سازمان وجود ندارد. با این وجود تعداد پزشکان متقاضی جهت عقد قرارداد نسبت به کل پزشکان فعال در سطح استان چندان مطلوب نیست.

شقاقی درباره تعداد نسخ سرپایی رسیدگی شده در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه در سال ۴۰۰ رسیگی شده و تعداد پرونده بستری رسیدگی شده در همین مدت حدود ۷۱ هزار پرونده بوده است.

سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی استان قزوین درباره روند پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد نیز گفت: متاسفانه پرداخت مطالبات برخی مراکز طرف قرارداد نظیر بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین، بیمارستان‌های خصوصی و ... به علت عدم تأمین اعتبار مناسب به موقع صورت نمی‌گیرد و این امر باعث بروز نارضایتی در برخی از مراکز طرف قرارداد شده است.

وی افزود: در مقابل پرداخت نسخ الکترونیک که حداکثر تا ۱۵ هر ماه صورت می‌گیرد (در مورد پزشکان طرف قرارداد) باعث ایجاد رضایت نسبی در این گروه از مراکز طرف قرارداد شده است و البته این رضایت تا زمانی ادامه خواهد داشت که سازمان به وعده‌های خود مبنی بر پرداخت به موقع و مرتب عمل کند.

شقاقی همچنین با بیان اینکه حداکثر مدت زمان رسیدگی به اسناد سرپایی از زمان پذیرش، ۳۰ روز است گفت: حداکثر مدت زمان رسیدگی به اسناد بستری نیز از زمان پذیرش، ۶۰ روز است. با تمهیدات اندیشیده شده و همکاری مناسب کارشناسان مجرب و زحمتکش شاغل در معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی استان قزوین، قسمت عمده هزینه صورت‌حساب‌های ارائه شده به واحد خسارت متفرقه در عرض ۴۵ روز کاری و حداکثر طی مدت ۶۰ روز به بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود. همچنین هزینه درمان بیماران خاص و ناباروری مطابق با ضوابط سازمان مورد رسیدگی قرار گرفته و در سطح تعهدات به بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود.

سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی استان قزوین افزود: سازمان تأمین اجتماعی با تمام توان در خدمت بیمه شدگان عزیز است و همکارانم با تمام مشکلات و کاستی‌های مربوط به کمبود منابع انسانی ایثارگرانه در تمام مراکز ستادی و اجرایی در حال تلاش هستند. البته به واسطه اختلاف بسیار زیاد تعرفه‌های خدمات تشخیصی _ درمانی در بین بخش خصوصی و دولتی، پوشش هزینه‌های انجام شده توسط بیمه شدگان در بخش خصوصی چندان رضایت بخش نیست و برای کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان نیازمند اعمال تغییر در اهرم‌های کنترل مقررات و قوانین و پرداخت در نظام سلامت هستیم.

وی روند ارائه خدمات به بیماران کرونایی را نیز تشریح کرد و گفت: از ابتدای همه گیری بیماری کرونا، مدیریت درمان استان قزوین در هر دو حوزه درمان مستقیم و غیر مستقیم فعالانه وارد عرصه خدمت رسانی شد و ضمن همکاری کامل با دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نسبت به رسیدگی به پرونده‌های بستری بیماران کرونایی بیمه شده تأمین اجتماعی اقدام کرد.

شقاقی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵۵۳۲ پرونده و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۶۳۴ پرونده بیماران کرونایی رسیدگی شده است. در طول سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز هزینه درمان این دسته از بیماران در مراکز طرف قرارداد بالغ بر ۸۷ میلیارد تومان شده است.

کد خبر: 52033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =