شیردهی به نوزاد کاری در توان همه مادران

یک متخصص اطفال و فلوشیپ فوق تخصصی عفونی کودکان شروع تغذیه با شیر مادر را در یک ساعت اول تولد و تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی نوزاد را در حفظ جان کودکان موثر دانست و تاکید کرد: همه مادران قادر به شیر دادن به نوزاد خود هستند.

پروفسور محمد حسین سلطان‌زاده در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه سال‌هاست که نقش تغذیه با شیر مادر در رشد و سلامت کودکان و حتی مادران شناسایی شده است، افزود: تغذیه کودک با شیر مادر به تنهایی در شش ماه اول تولد برای شیرخوار کافی است و در شش ماه دوم، ۵۰ درصد غذای کودکان را شیر مادر و ۵۰ درصد نیز غذای عادی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه همه مادران قادر به شیر دادن به کودک خود هستند، اظهار کرد: این باور باید به مادران یادآوری شود؛ نکته مهم آموزش کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است تا بتوانند پاسخگوی مادران به گونه‌ صحیح باشند و اگر ناآگاهانه به سوال مادری درخصوص شیردهی، پاسخ داده شود، می‌تواند منجر به از دست رفتن زمان طلایی تغذیه با شیر مادر به ویژه در دو تا سه هفته اول تولد شود.

استاد بازنشسته دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به آیه شریفه ۱۴ سوره لقمان با ترجمه «بعد از شکرگذاری خالق، شکرگذاری مادر توصیه شده است» و نیز آیه ۱۳۳ سوره بقره که مدت شیر دادن دو سال تمام آمده است، گفت: اکنون بعد از ۱۴۰۰ سال، سازمان بهداشت جهانی مدت دو سال تغذیه با شیر مادر را تاکید کرده است.

سلطان‌زاده با اشاره به فواید تغذیه با شیر مادر، تصریح کرد: کاهش عفونت‌های گوارشی به‌ویژه اسهال و استفراغ، کاهش عفونت‌های تنفسی، کاهش عفونت‌های ویروسی، باکتریال و قارچی به علت عوامل اختصاصی و غیر اختصاصی شیر مادر و رشد و تکامل مطلوب شیرخوار از جمله فواید این غذای طبیعی نوزادان به شمار می‌رود.

وی افزود: همچنین شیر مادر در کاهش خطر دیابت ۱ و ۲، سلیاک و بیماری‌های التهابی روده، سرطان، بیماری‌های آلرژی، رشد و تکامل مغزی، افزایش هوش، سلامت جسمانی و روانی مادر و کاهش خطر سرطان رحم و پستان موثر است.

متخصص اطفال و فلوشیپ فوق تخصصی عفونی کودکان از میوکلینیک آمریکا، اظهار کرد: همچنین سازمان بهداشت جهانی هفت استراتژی را در زمینه رشد و سلامت کودک اعلام کرده است که شامل ایمن سازی، پیشگیری از اسهال، پیشگیری از عفونت‌های حاد تنفسی، تنظیم خانواده، تغذیه با شیر مادر، تغذیه تکمیلی و پی‌گیری رشد کودک است که همه این عوامل زیر چتر تغذیه با شیر مادر، میسر می‌شود.

کد خبر: 53127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =