انجام ۱۴۰۰ بازرسی از داروخانه ها/برخورد جدی با تخلفات دارویی

سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کردستان از انجام ۱۴۰۰ مورد بازرسی از مراکز دارویی و داروخانه‌های سطح استان توسط سازمان‌های بیمه گر و معاونت غذاوداروی دانشگاه (به‌صورت مشترک و یا جداگانه) در راستای اجرای طرح دارویاری خبر داد.

جمال عبداله زاده در گفت وگویی با آتیه آنلاین، به سوالاتی پیرامون عملکرد این معاونت در حوزه خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی پاسخ داده که به این شرح است:

انجام ۱۴۰۰ بازرسی از داروخانه ها/برخورد جدی با تخلفات دارویی

   - لطفاً آخرین وضعیت پرداخت مطالبات به‌ویژه به داروخانه‌ها با توجه به اجرای طرح دارویاری را تشریح کنید.

در خصوص طرح دارویاری که از ۲۳ تیرماه سال جاری اجرایی شده است با توجه به اینکه طرح بزرگ ملی بوده و سازمان ها و ارگان های متعددی دخیل در اجرای طرح هستند. تاکنون در استان حدود ۱۴۰۰ مورد بازرسی از مراکز دارویی و داروخانه‌های سطح استان توسط سازمان‌های بیمه گرو معاونت غذاوداروی دانشگاه (به‌صورت مشترک و یا جداگانه) انجام‌گرفته است.

در خصوص مطالبات مراکز درحال حاضر (آخر شهریور ۱۴۰۱) پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه‌ها، درمانگاه‌های غیردانشگاهی و آزمایشگاه‌های خصوصی لغایت تیرماه سال جاری پرداخت شده ولی متأسفانه بیمارستان‌های دانشگاهی وسایرمراکز پاراکلینیکی هنوز مطالبات نیمه دوم سال ۱۴۰۰(۲ تا ۵ ماه) آنان تسویه نشده است.

با توجه به اجرایی شدن طرح دارویار، سیاست سازمان در بحث پرداخت، بر پرداخت زودهنگام مطالبات داروخانه‌ها بیشتر متمرکز است.

- آیا نظارت و بازرسی بررونداجرای طرح دارویاری، رسیدگی و پرداخت نسخ انجام می‌شود؟ میزان رشد نسخ دارویی، میزان رشد قیمتی داروها چگونه بوده است؟

رسیدگی به اسناد و پرداخت نسخ این طرح نیز طبق روال انجام می‌پذیرد (هرچند اسناد این مراکز در اولویت رسیدگی قرارگرفته‌اند.)

 در خصوص رشد تعدادی و قیمت داروها، نظر به اینکه بعد از اجرا شدن طرح، تنها نسخ یک ماه مراکز دارویی در سیستم نشسته (هنوزشهریورتکمیل نشده است) زیاد نمی‌توان قضاوت کرد ولی در همین یک ماه ۳۷ درصد تعداد نسخ دارویی و حدود ۷۰ درصد افزایش هزینه در بخش دارویی داشته‌ایم که جای تأمل دارد.

- آیا تخلفاتی از سوی داروخانه‌ها محرزورسیدگی شده است؟ میزان تخلفات چقدر بوده است؟ مشکل و چالشی درزمینه اجرای طرح دارویاری وجود دارد؟

در خصوص تخلفات، با توجه به نظارت شدید سازمان‌های دخیل در طرح، خوشبختانه ۳-۴ مورد بیشتر تخلف نبوده که با آنان نیز برخورد قانونی شده است.

در خصوص مشکل و چالش‌های این طرح به‌مثابه اکثر طرح‌های بزرگ ملی تا اجرای کامل آن موانع و مشکلاتی وجود دارد، این طرح خوشبختانه در استان به‌خوبی اجراشده است تنها مشکل عمده‌ای که وجود دارد بیماران مزمن مثل فشارخون و... و. است که جهت تهیه داروی موردنیاز خود نیازمند مراجعه به پزشک برای تجویز نسخه پیدا می‌کنند و باید بابت آن هزینه‌ای پرداخت کنند (قبلاً به‌صورت آزاد و بسته به میزان نیاز به داروخانه مراجعه و دارو را تهیه می‌کردند، با اجرای این طرح و افزایش قیمت داروها تهیه آزاد دارو برای آنان مشکل است).

-با توجه به مصوبه جدید دولت مبنی بر تکمیل پوشش خدمات بیمه‌ای ناباروری در اوایل شهریورماه جاری، دستورالعمل‌های جدیدی درزمینه خدمات ناباروری تدوین شده است؟ میزان پرونده‌های تشکیل شده و روند رسیدگی به خدمات درمان بیمه ناباروری در بخش خسارات متفرقه چگونه است؟

 بله، آخرین دستورالعمل در مورخ ششم شهریور سال ۱۴۰۱ به مدیریت درمان‌های استان‌ها ابلاغ شد. تعداد ۱۶۱ پرونده تاکنون از ابتدای طرح در استان تشکیل  و تعداد ۱۰۱ پرونده نیز از طریق خسارات متفرقه پذیرش و پرداخت شده است.

-یکی دیگرازاقدامات سازمان تأمین اجتماعی پوشش ۴۳ قلم داروی جدید بیماران خاص و پوشش خدمات توان‌بخشی بیماران مبتلابه اوتیسم است، آخرین وضعیت تشکیل پرونده و رسیدگی به اسناد پزشکی در این بخش‌ها چگونه است؟

در استان کردستان در حال حاضر تعداد ۳۷۷ پرونده فعال بیماران خاص داریم (شامل بیماران دیالیزی- تالاسمی و هموفیلی)، در خصوص بیماران نیازمند خدمات توان‌بخشی هم خوشبختانه بعد از تبیین استاندارد خدمت و متعاقب آن ابلاغ دستورالعمل خرید راهبردی آن، بیشتر خدمات توان‌بخشی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفت.

-چالش‌ها و مشکلات فعلی معاونت خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی چه هستند؟ چه مواردی بایددرسطح استان و در ستاد بررسی و بازنگری شود؟

چالش و مشکلات متعددی در این معاونت وجود دارد که بخشی از آن به دلیل تغییر چارت تشکیلاتی بخش درمان سازمان در سطح ستاد و سطح استان‌ها است که به دنبال این تغییر دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی با مدیریت درمان استان‌ها ادغام و در قالب یکی از معاونت‌های مدیر درمان تحت عنوان معاونت خرید راهبردی به فعالیت خود ادامه دادند با این تفاوت که حدود مسئولیت‌ها و اختیارات آنان کمتر شده، به‌عنوان‌مثال بخش‌های اداری، مالی و پشتیبانی از دفاتر اسناد جدا شده وزیرنظر معاونت پشتیبانی قرار گرفتند.

مشکل بعدی، چارت جدید و ردیف‌های اختصاص‌یافته به‌هیچ‌وجه پاسخگوی حجم کار این معاونت نبوده و ما بالاجبار برای پوشش امور این معاونت از بیمارستان‌های ملکی به کار گیری نیرو داشته‌ایم.

 از چالش‌های دیگر این معاونت این است که متأسفانه متناسب با وزنه‌ای که در درمان بیمه‌شدگان در سطح کشور و استان دارد کارکنان آن شامل مزایای انگیزشی نبوده و همین امر باعث شده نیروهای مأمور از مراکز ملکی به این معاونت‌ها مرتب درخواست انتقال به واحد مربوطه خود را داشته باشند. اصلاح ضوابط مزایای انگیزشی و چارت تشکیلاتی معاونت‌های خرید راهبردی نیازمند بازنگری است.

از چالش‌های عمده دیگر تاخیردر پرداخت مطالبات مراکز به خصوص بیمارستان‌های دانشگاهی است که موجب عدم اجرای طرح‌های حمایت مالی سازمان از طرف دانشگاه به دلیل کمبود نقدینگی دانشگاه، شده است.

- آیا راهنماهای بالینی و استانداردهای خرید راهبردی با توجه به سیاست‌های جدید به‌روزرسانی شده‌اند؟ روند نظارت بر حسن اجرای این استانداردها چگونه است؟  

در خصوص به‌روزرسانی راهنماهای بالینی و استانداردهای خرید راهبردی توسط مراجع ذی‌صلاح انجام می‌پذیرد، ولی نیازمند توسعه و تسریع درانجام آن است. از نظر روند نظارت بر حسن اجرا، این استانداردها توسط شورای علمی تخصصی، اداره رتبه‌بندی، اداره بازرسی و اداره رسیدگی بررسی و نحوه اجرای آن در مراکز پیگیری و رصد می‌شود.

 - روند سرپرستی و هماهنگی لازم به‌منظور پیاده‌سازی و اجرای راهنماهای بالینی توسط مراکز طرف قرارداد چگونه است؟

همان‌گونه که دربالانیز اشاره شد راهنماهای بالینی توسط واحدهای مستقر در معاونت خرید راهبردی مورد بررسی و مداقه قرار می گیرند و بسته به محتوای آنها توسط یک یا چند واحد ذی ربط، هماهنگی، پیگیری و نظارت بر پیاده‌سازی آن در مراکز طرف قرارداد انجام می‌پذیرد.

-میزان رضایتمندی بیمه‌شدگان از نحوه بازپرداخت هزینه‌های درمانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سازمان بزرگ‌ترین خریدار خدمت است. به‌ویژه با اجرای طرح‌هایی چون نسخه‌نویسی الکترونیک، در بخش خرید خدمت از مراکز دولتی و دانشگاهی به دلیل رعایت تعرفه‌های مصوب دولتی، فشار مالی کمتری به بیمه‌شدگان وارد میشود و اگر این بخش تقویت شود به نفع بیمار و بیمه شدگان خواهد بود، هرچند سهولت و سطح دسترسی در این بخش چندان رضایت‌بخش نیست.

در مراجعه بیمار به بخش خصوصی طرف قرارداد نیز همان‌گونه مستحضر هستید به دلیل اختلاف زیاد تعرفه بخش خصوصی و دولتی، بخش اعظم هزینه بر دوش بیمار بوده و از لحاظ پوشش هزینه در این بخش، بیمه‌های پایه به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌توانند به نحو مناسبی عمل کنند. در بحث خسارت متفرقه نیز چون ملاک بازپرداخت هزینه، تعرفه دولتی است، بیمه‌شدگان رضایت لازمه را ندارند.

-پایش و رتبه‌بندی فراهم‌کنندگان خدمات و بهره‌برداری از اطلاعات آن با چه روالی انجام می‌شود؟ به تخلفات مراکز طرف قرارداد چگونه رسیدگی می‌شود؟

با توجه به اینکه در معاونت خرید راهبردی سیستم‌های نرم‌افزاری قوی جهت استخراج داده‌ها و اطلاعات عملکرد مراکز طرف قرارداد وجود دارد، واحدهای مستقر در این معاونت در چارچوب شرح وظایف خود به طرق مختلفی عملکرد مراکز را رصد و در صورت عدم همخوانی عملکرد مرکز با معیارهای سازمان، برخورد طبق ضوابط با آنان انجام خواهد گرفت.

در دفاتر هم نظارت علمی، هم نظارت فنی بر روی عملکرد مراکز طرف قرارداد انجام خواهد گرفت. نظارت علمی توسط شورای علمی تخصصی و نظارت فنی هم توسط واحد بازرسی انجام می‌گیرد و موارد عملکرد خلاف ضوابط، در کمیته‌های فنی مطرح و درخصوص نحوه برخورد با آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر: 53828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =