«نیروی انسانی»، چالش مهم حوزه خرید راهبردی/رسیدگی ۱۰۰ درصدی به پرونده های ناباروری

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان اردبیل ضمن تشریح چالش های پیش روی معاونت خرید راهبردی در استان خود اظهار کرد: یک چالش مهم، نیروی انسانی است. با عدم تناسب ساختار تشکیلاتی و کمیت ردیف‌های مصوب با وظایف جدید محوله، نیازمند نیروهای تخصصی‌تر و بازنگری در تشکیلات و ضوابط تخصیص نیروها در سطح سازمان هستیم.

دکتر سیدحامد سیدحاتمی در گفت وگو با آتیه آنلاین، چالش‌های پیش روی معاونت خرید راهبردی در استان متبوع خود را در چند حوزه تشریح و اظهار کرد: چالش نخست، نیروی انسانی است. عدم تناسب ساختار تشکیلاتی و کمیت ردیف‌های مصوب با وظایف جدید محوله و همچنین نیاز به نیروهای تخصصی‌تر نظیر نیروهای با تحصیلات مرتبط حوزه درمانی و نیز نیروهای مسلط به داده‌کاوی و فناوری اطلاعات که نیاز به بازنگری هم در تشکیلات و هم در ضوابط تخصیص نیروها در سطح سازمان دارد و البته در سطح استان نیز با آموزش مستمر سعی در جبران نسبی این نقیصه می‌شود.

وی افزود: چالش دوم این است که با توجه به طرح دارویار به نظر می‌رسد هزینه‌های دارویی و کنترل و رسیدگی آنها و نظارت تخصصی‌تر در آینده نزدیک به یکی از چالش‌های احتمالی خرید راهبردی و اسناد پزشکی تبدیل شود که راهکار آن مدیریت کنترل و تعامل در سطح استان و هوشمندسازی سامانه‌ها و به‌روزرسانی گایدلاین ها در سطح کلان است.

بررسی علمی نسخ منطبق با آخرین گایدلاین ها

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان اردبیل درباره نظارت بر پیاده‌سازی و اجرای راهنماهای بالینی توسط مراکز طرف قرارداد نیز توضیح داد و عنوان کرد: اولاً با استفاده از ظرفیت‌های شورای علمی- تخصصی بررسی علمی نسخ و نیز پرونده‌های بستری و داروی منطبق بر آخرین گایدلاین های اجرایی و داده‌های علمی و تخصصی انجام می‌شود. همچنین دوره‌های آموزشی مستمر با رویکرد مرور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای کارشناسان در جلسات کارشناسی و مدیریتی برای افزایش تعامل با مراکز دانشگاهی و خصوصی به‌طور مداوم در حال انجام است.

سیدحاتمی ادامه داد: با اجرای طرح دارویاری خوشبختانه یکی از چالش‌هایی که می‌توانست به‌شدت باعث افزایش هزینه پرداختی بیمه‌شدگان و نارضایتی آنها شود به نحو مقتضی مدیریت شد. هرچند به‌هرحال با آغاز اجرای طرح، مواردی از ناهماهنگی‌ها باعث شکایاتی بود که با رفع و رسیدگی آنها موارد کنترل شدند.

کندی و وقفه در سامانه نسخه الکترونیک، عامل نارضایتی

وی با اشاره به اینکه همچنین در اجرای نسخه الکترونیک که طرحی ضروری و مترقی است، طبعاً بسیاری از روندهای درمانی و نظارتی تسهیل خواهد شد گفت: اما با برخی وقفه‌ها و ناپایداری‌ها در سامانه و کندی در اصلاح مشکلات، نارضایتی‌هایی هم برای طرف قرارداد هم برای بیمه‌شده و حتی برای همکاران سازمان ایجاد می‌شود که امید است با رفع این مشکل رضایتمندی‌ها بیش‌ازپیش شود.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان اردبیل در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها اظهار کرد: مطالبات تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ پرداخت‌شده است و با شروع طرح دارویار نظارت و بازرسی مستمر هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت غیرحضوری در راستای اجرای صحیح دستورالعمل‌ها و بهره‌مندی بیمه‌شدگان انجام می‌گیرد.

افزایش ۵۰ درصدی ویزیت پزشکان و ۱۱۶ درصدی هزینه های دارویی بعد از اجرای طرح دارویاری

سیدحاتمی افزود: ازنظر میزان رشد هزینه‌ها بعد از اجرای طرح دارویار، ویزیت پزشکان در مقطع یک‌ماهه بعد از اجرای طرح نزدیک ۵۰ درصد و هزینه‌های دارویی در اسناد مردادماه تا ۱۱۶ درصد افزایش داشته است. البته باید اثرات افزایشی پایدار در درازمدت بررسی شود که اثر مداخله‌ای عوامل موقت مانند شیوع بیماری‌های مقطعی نیز در این میان کمرنگ شود.

وی درباره تخلفات شروع طرح دارویار گفت: مواردی از عدم بروز رسانی سامانه‌های موجود در برخی داروخانه‌ها مشاهده و با تذکر حل شد. چالش‌هایی که می‌توانند مطرح باشند اولاً اجرای طرح نیاز مستمر به بازرسی‌های حضوری از جهت رعایت حقوق بیمه‌شده و نیز بررسی‌های غیرحضوری جهت بررسی هزینه‌ها و میزان رشد آنها دارد که خود این مسئله نیاز به افزایش تعداد نیروی انسانی کارشناس مربوطه را پررنگ‌تر می‌کند.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان اردبیل بابیان اینکه در طرح دارویار ۶۳۲ قلم داروی جدید تاکنون به داروهای مورد تعهد سازمان اضافه‌شده که از ۱۶ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های این اقلام جدید تحت پوشش بیمه قرارگرفته است.

رسیدگی ۱۰۰ درصدی به پرونده های ناباروری

سیدحاتمی همچنین درباره تکمیل پوشش خدمات بیمه‌ای ناباروری گفت: در این زمینه منطبق با آخرین دستورالعمل‌های اعلامی اقدام می‌شود. همچنین ۱۰۰ درصد پرونده‌ها مورد رسیدگی قرارگرفته و علاوه بر خرید خدمت با دو مرکز دانشگاهی و غیردانشگاهی از طریق خسارت متفرقه نیز پرداخت‌شده است.

وی اضافه کرد: تعداد پرونده‌های ناباروری فعال در حال حاضر ۳۶۹ پرونده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان اردبیل درباره پوشش خدمات بیماران اوتیسم نیز گفت: جهت بررسی و تشکیل پرونده، عنوان اوتیسم به سیستم تی ام دی اس اضافه شده است، اما هنوز راهنمای بالینی و ضوابط پرداخت هزینه اعلام نشده است.

انتهای پیام

کد خبر: 54171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =