عدم اجرای ۱۰۰ درصدی نسخه نویسی الکترونیک، چالش اجرای طرح دارویاری

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان هرمزگان به ارزیابی اجرای طرح دارویاری پرداخت و گفت: عدم اجرای ۱۰۰ درصدی طرح نسخه‌نویسی در مراکز طرف قرارداد از مشکلات پیش رو است. اجرای طرح دارویاری ملزم به تولید نسخه به‌صورت الکترونیک است و با واریزی‌های انجام شده با معاونت درمان و سازمان نظام پزشکی در حال پیگیری سریع‌تر این امر هستیم.

دکتر سعیده شهراد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، درباره آخرین وضعیت پرداختی به مراکز طرف قرارداد در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: بر اساس گزارش‌ها تا هفته پایانی شهریورماه، پرداخت مطالبات در بخش مراکز دانشگاهی به درمانگاه‌ها تا تیر ۱۴۰۱، پاراکلینیک‌ها ۶۰ درصد تا تیرماه ۱۴۰۱ و داروخانه‌ها، ۶۰ درصد تا تیرماه ۱۴۰۱ انجام شده است.

وی افزود: در بخش مراکز خصوصی، مطالبات درمانگاه‌ها، پاراکلینیک و داروخانه‌ها تا تیرماه ۱۴۰۱، درمانگاه‌ها، پاراکلینیک و داروخانه‌های نیروهای مسلح تا تیرماه ۱۴۰۰، در بخش سایر، مطالبات درمانگاه‌ها، پاراکلینیک‌ها و داروخانه‌ها تا تیرماه ۱۴۰۱ و پزشکان و دندانپزشکان تیرماه ۱۴۰۱ تسویه شده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان هرمزگان درباره میزان تخلفات داروخانه‌ها در اجرای طرح دارویاری گفت: در بخش سرپایی موردی گزارش نشده است و تنها به علت عدم پشتیبانی نرم‌افزار یک بیمارستان این امر انجام گرفته بود که با معاونت درمان مکاتبه و پیگیری‌های لازم صورت گرفت.

شهراد درباره مشکلات اجرای طرح دارو یاری نیز گفت: عدم اجرای ۱۰۰ درصدی طرح نسخه‌نویسی در مراکز طرف قرارداد از مشکلات پیش رو است. لازم به ذکر است اجرای طرح دارویاری ملزم به تولید نسخه به‌صورت الکترونیک است و با واریزی‌های انجام شده با معاونت درمان و سازمان نظام پزشکی در حال پیگیری سریع‌تر این امر هستیم.

وی درباره اجرای مصوبه جدید پوشش درمان ناباروری که شهریورماه به تصویب هیئت‌وزیران رسید نیز گفت: مصوبه هیئت‌وزیران در خصوص تکمیل پوشش بیمه‌ای ناباروری را در دوم شهریورماه داشتیم. البته دستورالعمل جامع خرید راهبردی خدمات ناباروری در دی‌ماه ۱۴۰۰ تنظیم شده است و در آن بیمه‌شدگان مشمول به فرایند اجرا، بسته خدمات درمان ناباروری، کدینگ و تعرفه بسته‌های خدمات ناباروری، ضوابط عقد قرارداد با مرکز درمانی ناباروری، نحوه ارسال صورتحساب و درنهایت ملاحظات نظارتی قید شده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان هرمزگان ادامه داد: بر اساس دستورالعمل مذکور در مرکز دولتی، ۹۰ درصد تعرفه دولتی، در مرکز عمومی غیردولتی، ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی و در بخش خصوصی و خیریه، ۷۰ درصد تعرفه خصوصی قابل پرداخت است.

شهراد با اشاره به اینکه زوجین نابارور با در دست داشتن گواهی صادره از سوی پزشک شاغل در مرکز مجاز درمان ناباروری جهت تشکیل پرونده به مدیریت درمان (معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی) مراجعه و مسیر درمان را طی می‌کنند گفت: در صورت مراجعه به مرکز طرف قرارداد، بیمار فقط فرانشیز پرداخت می‌کند و پرونده بعداً طبق روال جهت پرداخت به سازمان تأمین اجتماعی جهت رسیدگی و پرداخت توسط مرکز ارائه خدمت ارسال می‌شود و زمان رسیدگی شده اسناد بستری اردیبهشت ۱۴۰۱ است.

وی ادامه داد: در صورت مراجعه بیمار به مرکز مجاز غیرطرف قرارداد با تأمین اجتماعی در صورت انجام خدمت در زمان شهریور ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۰ نیاز به تشکیل پرونده قبل از اقدام درمانی نبوده، ولی بعدازآن تاریخ، قبل از شروع مراحل درمان، پرونده تشکیل شده و مدارک و مستندات لازم به کارگزاری‌های رسمی طرف قرارداد با سازمان جهت ثبت در سامانه خسارت متفرقه و ارسال مدارک از طریق کارگزاری به معاونت خرید راهبردی، پذیرش و رسیدگی اسناد توسط کارشناسان و ارسال به واحد مالی جهت پرداخت انجام می‌شود.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان هرمزگان درباره ملاحظات نظارتی اجرای طرح پوشش بیمه درمان ناباروری اظهار کرد: در زمان عقد قرارداد، کلیه پرونده‌ها و مجوزهای مربوطه معتبر طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت اخذ می‌شود. نظارت و نحوه اطلاع‌رسانی به بیمه‌شدگان توسط مرکز (فرم آموزش خدمات تحت پوشش)، نظارت دقیق بر عدم دریافت هرگونه مابه‌التفاوت از بیمه‌شده، تأمین دارو و اقلام مصرفی پزشکی توسط مرکز و عدم ارجاع بیمار جهت تهیه دارو به خارج از مرکز نیز مدنظر است.

شهراد درباره پوشش بیمه‌ای داروها و خدمات بیماری‌های خاص نیز گفت: از ۴۳ قلم داروی بیماران خاص مواردی که شرط تشکیل پرونده در معاونت خرید راهبردی دارند بعد از تشکیل و تکمیل فرم پرونده دارویی توسط پزشک معالج روند تائید و دریافت دارو از داروخانه انجام می‌پذیرد.

وی افزود: درباره بیمه خدمات اوتیسم نیز باید گفت که درمانگاه تخصصی اوتیسم در استان وجود ندارد و درصورتی‌که مرکزی مجوزهای لازم را داشته باشد حتماً قرارداد منعقد خواهد شد.

کد خبر: 54172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =