افزایش سهم ۴۲ درصدی تامین اجتماعی در قیمت هر نسخه دارویی

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه ضمن مروری بر روند اجرای طرح دارویاری، چالش های پیش روی این معاونت در استان متبوع خود را برشمرد.

دکتر چراغ‌بیگی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد به‌ویژه داروخانه‌ها پس از گذشت حدود دو ماه و نیم از اجرای طرح دارویاری اظهار کرد: بر اساس گزارشات دریافتی تا پایان شهریورماه، مطالبات تیرماهِ داروخانه‌ها، پزشکان و دندانپزشکان پرداخت شده است.

وی به بررسی میانگین هزینه هر نسخه دارویی در ماه‌های اخیر پرداخت و گفت: هزینه هر نسخه دارویی به طور میانگین در فروردین ماه سال جاری ۶۴۸۷۴۱ ریال بوده و در اردیبهشت ماه ۷۱۹۲۴۴ ریال (با درصد رشد ۱۰.۸۶ نسبت به ماه گذشته)، در خردادماه ۷۲۵۵۷۶ ریال (با درصد رشد ۰.۸۸ نسبت به ماه گذشته)، در تیرماه ۸۱۰۲۳۹ ریال (با درصد رشد ۱۱.۶۷ نسبت به ماه گذشته)، در مردادماه ۱۰۲۰۶۹۲ ریال (با درصد رشد ۲۵.۹۷ نسبت به ماه گذشته) و قسمتی از شهریورماه ۱۱۸۶۰۷۸ ریال (با درصد رشد ۱۶.۲ نسبت به ماه گذشته) بوده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه رشد اسناد پذیرش شده شهریور نسبت به خرداد ۶۳.۴۶ درصد و رشد اسناد پذیرش شده شهریور نسبت به تیر ماه ۴۶.۳۹ درصد است گفت: سهم سازمان در قیمت هر نسخه ۴۲ درصد نسبت به ماه قبل از اجرای طرح دارو یاری رشد داشته است.

چراغ‌بیگی پیرامون تخلفات رخ داده درزمینه اجرای طرح دارویاری گفت: شکایت یا تخلفات خاصی در استان مشاهده نشده است. حتی یک مورد از عدم نسخه‌پیچی گزارش نشده است.

وی افزود: در ساعات اولیه اجرای طرح تردید و سردرگمی در سطح داروخانه‌ها وجود داشت که با جلساتی با حضور سایر بیمه‌های پایه و معاون درمان و غذا و دارو، نمایندگان داروخانه‌ها و انجمن داروسازان استان تشکیل و توضیحات لازم ارائه شد، مرتفع شد.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه عمده نگرانی داروخانه‌ها از عدم پرداخت به‌موقع بیمه‌ها و انباشت مطالبات بود با دانشگاه علوم پزشکی، معاونت غذا و دارو و معاونت درمان نظام پزشکی انجمن داروسازان با تعامل سازنده و ارتباط دائمی جهت رفع نگرانی‌ها و نحوه اجرای طرح ایجاد شد.

چراغ‌بیگی با اشاره به بازرسی از داروخانه‌ها برای اجرای مطلوب طرح دارویاری گفت: بازرسین به داروخانه‌ها مراجعه و بر اجرای طرح و رفع نواقص احتمالی نظارت می‌کنند و اگر مشکلی وجود داشته باشد رسیدگی خواهد شد.

وی درباره پوشش بیمه خدمات ناباروری و رسیدگی به پرونده‌های مربوطه گفت: بر این اساس تا شهریور ۱۴۰۱، ۳۲۲ پرونده نازایی تشکیل شده است. زمان رسیدگی دارو و خسارات حدود ۳۰ روز است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر پوشش ۴۳ قلم داروی جدید بیماران خاص و پوشش خدمات توانبخشی بیماران مبتلا به اوتیسم از سوی سازمان تأمین اجتماعی و آخرین وضعیت تشکیل پرونده و رسیدگی به اسناد پزشکی در این بخش‌ها عنوان کرد: در مورد بیماران اوتیسم هنوز مرکزی جهت ارائه خدمت به این عزیزان در استان کرمانشاه اعلام آمادگی نکرده‌اند.

چراغ‌بیگی اضافه کرد: در مورد داروهای جدید اضافه شده ۱۱۷ نسخه به ارزش ۲.۴۳.۵۰۸.۸۸۶ ریال صادر شده است.

وی چالش‌ها و مشکلات فعلی معاونت خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی استان کرمانشاه را نیز برشمرد و گفت: کمبود نیرو در تمام قسمت‌های معاون خرید راهبردی به‌خصوص کمبود ناظر و اداره بازرسی و مشکلات چارت دفاتر سابق مشاهده می‌شود.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه همچنین در پاسخ به اینکه «آیا راهنماهای بالینی و استانداردهای خرید خدمات راهبردی با توجه به سیاست‌های جدید به‌روز شده‌اند؟» گفت: متأسفانه راهنماهای بالینی توسط سازمان به‌روزرسانی نمی‌شود.

چراغ‌بیگی اضافه کرد: راهنماهای بالینی ارسالی توسط وزارت بهداشت ضمانت اجرایی ندارند.

وی با اشاره به سرپرستی و هماهنگی لازم به‌منظور پیاده‌سازی و اجرای راهنماهای بالینی توسط مراکز طرف قرارداد گفت: با معاون درمان دانشگاه مکاتبه صورت گرفته است. با معاون درمان و غذا و دارو نیز مذاکراتی در خصوص اجرای راهنماهای بالینی انجام شد. این موضوع در کمیته تجویز منطقی داروی استان به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی مطرح و پیگیری‌های لازم انجام شد.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه اضافه کرد: در بخش بستری و سرپایی راهنمای‌های موجود توسط کار شناسان مربوطه اعمال می‌شود.

چراغ‌بیگی همچنین در ارزیابی میزان رضایتمندی بیمه‌شدگان از نحوه بازپرداخت هزینه‌های درمانی گفت: عمده نارضایتی مراجعین به هزینه‌های بالای پرداخت از جیب در مراجعه به مراکز خصوصی برمی‌گردد.

وی همچنین به این پرسش که «پایش و رتبه‌بندی فراهم‌کنندگان خدمات و بهره‌برداری از اطلاعات آن با چه روالی انجام می‌شود؟ به تخلفات مراکز طرف قرارداد چگونه رسیدگی می‌شود؟» اظهار کرد: پایش مراکز طرف قرارداد از طریق سیستمی و بدون حضور فیزیکی و هم بازرسی‌های دور و حضوری انجام می‌شود. هر مرکز سالیانه حدود دو سه مرتبه بازرسی می‌شود.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه ادامه داد: در بیشتر موارد مشکلات از عدم آگاهی و آشنا نبودن به قوانین بر نسخه‌نویسی الکترونیک رخ می‌دهد. در موارد سوءاستفاده و ایجاد هزینه هدفمند جهت سازمان، در کمیته فنی مطرح و تصمیمات لازم جهت نحوه جبران خسارات و اقدامات تنبیهی اتخاذ می‌شود.

کد خبر: 54174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =