رشد مشارکت اقتصادی زنان در تابستان ۱۴۰۱

براساس تازه‌ترین گزارش تحلیلی آماری مربوط به شاخص‌های عمده بازار کار در سال‌جاری، مولفه مشارکت اقتصادی در بین زنان شاغل کشور در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه در سال گذشته رشد ۰.۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش آتیه آنلاین، بر همین اساس، نرخ مشارکت اقتصادی جامعه شاغل زنان کشور از ۱۳.۵ درصد در فصل تابستان ۱۴۰۰به ۱۳.۷ درصد در فصل مشابه سال‌جاری رسیده و رشد نسبی را در فضای کسب و کار کشور ثبت کرده است.

تازه‌ترین شاخص‌ها و مولفه‌های عمده بازار کار همچنین نشان از نرخ ۴۱ درصدی مشارکت اقتصادی در بین شاغلان زن و مرد کشور به طور میانگین داشته که پایین‌تر از نرخ مشارکت اقتصادی مردان و بیشتر از میانگین مشارکت اقتصادی زنان اعلام شده است.

گفتنی است این نرخ در تابستان سال گذشته ۴۱.۱ بوده و روند کاهشی ۰.۱ درصدی را در مقایسه با فصل تابستان سال‌جاری ثبت کرده است.

در این خصوص نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان شاغل کشور نیز با تغییر منفی ۰.۴ درصدی از ۶۸.۸ در سه ماهه دوم سال گذشته به ۶۸.۴ درصد این مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

بر اساس استانداردهای موجود در حوزه شاخص‌های نیروی کار نرخ مشارکت اقتصادی در بازه سنی جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و داده‌های آماری این بخش در این رده سنی تحلیل می‌شود.

جمعیت ۲۶ میلیون نفری شاخص مشارکت اقتصادی در کشور

داده‌های آماری شاخص‌های عمده نیروی کار در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بیش از ۲۶ میلیون و ۱۱۲هزارنفر در سطح کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، خدمات و کشاورزی در بازه سنی ۱۵ ساله و بیشتر در قالب جمعیت فعال در بخش‌های مختلف اشتغال و تولید حضور داشته و شامل مشارکت اقتصادی فعال بوده‌اند.

جمعیت شاغل مشمول نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کاهش بیش از ۲۱۱ هزارنفری داشته و عددی بالغ بر ۲۵ میلیون و ۹۰۱ هزار نفر را شامل شده است.

آمارهای جمعیتی حاکی از این است که در سه‌ماهه دوم سال جاری بیش از ۲۱ میلیون و ۷۵۷ هزار نفر از جامعه و بیش از ۴ میلیون و ۳۵۴ هزارنفر از جمعیت زنان نیز در قالب افراد فعال جامعه و مشمول نرخ مشارکت اقتصادی دسته‌بندی شده‌اند.

تعریف استاندارد مولفه مشارکت اقتصادی

در تعریف رسمی نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار در شرایط اقتصاد، تولید و اشتغال آمده است که این داده اقتصادی به عنوان یکی از شاخص‌های عمده بازار کار نشان از میزان فعالیت و اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر جامعه و مشارکت آنها در امور تولید، خدمات و در مجموع فعالیت‌های اقتصادی بوده و به طور معمول دولت‌ها از این نرخ موجود در بازار کار در راستای سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی حوزه بازار کار و اشتغال استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، نرخ این شاخص به متغیرهایی مانند جمعیت فعال و جمعیت در سن کار وابسته است.

به عبارت دیگر نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار.

با توجه به تعریف ارائه شده مشخص می‌شود که نرخ مشارکت اقتصادی به متغیرهایی چون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در دل خود جمعیت غیر فعال را نهفته دارد، وابسته است.

شاخص‌های عمده بازار کار در قالب مولفه‌های جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر(جمعیت در سن کار)، مشارکت اقتصادی(جمعیت فعال)، جمعیت غیرفعال، نرخ اشتغال(نسبت اشتغال)، نرخ بیکاری و دیگر موارد مرتبط با فعالیت‌های بازار کسب و کار و نیروی انسانی، هرکدام از طریقی در شکل‌گیری وضعیت بازار کار موثر هستند.

در واقع شرایط امروز شاخص‌های بازار کار ناشی از سیاست‌گذاری، تعیین اهداف و راهبردهای عملی این حوزه و در نقطه مقابل، هدف‌گذاری فردای بازار کار بر مبنای ظرفیت‌های موجود نیز بیانگر و تعیین کننده نرخ‌های موجود در شاخص‌ها و مولفه‌های بازار کار در فصل‌ها و سال‌های آتی است.

بر این اساس از شاخص‌های عمده بازار کار می‌توان به عنوان داده‌های موثر در تصمیم‌سازی و هدف‌گذاری سیاست‌های بازار کسب و کار بهره‌مند شد.

کد خبر: 54376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =