مرد اجرایی دولت در آستانه وزارت کار

سید صولت مرتضوی از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون و رفاه معرفی شد

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور که از او به عنوان اصلی ترین چهره مدیریت سفرهای استانی دولت یاد می شود، دیروز از سوی آیت الله رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد. سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور با اعلام این خبر اطلاع داد: آیت الله رئیسی رئیس جمهور، در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، مرتضوی را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرده است. به گفته معاون امور مجلس رئیس جمهور، نامه معرفی وزیر پیشنهادی کار یکشنبه - امروز- در صحن علنی مجلس اعلام وصول می شود و بلافاصله مرتضوی با حضور در کمیسیون های تخصصی مربوطه، ضمن تشریح برنامه های خود برای مدیریت وزارت کار، به سوالات نمایندگان ملت پاسخ خواهد داد.

مروری بر مهم ترین سوابق مرتضوی

علت انتخاب مرتضوی از سوی رئیس جمهور برای این سمت را می توان کارنامه وی، به ویژه در مدت فعالیت دولت سیزدهم دانست. با آغاز به کار دولت آیت الله رئیسی، مرتضوی به سمت معاون اجرایی رئیس جمهور و درعین حال، سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب شد؛ سمتی که یکی از مهم ترین ماموریت های دولت سیزدهم در حوزه آن تعریف می شد: مدیریت سفرهای استانی.دولت سیزدهم در مدت یک سال فعالیت خود توانست 31 سفر استانی را در کارنامه خود ثبت کند؛ یعنی سفر به همه استان های کشور که در مدتی قریب به 12 ماه انجام شد. بخش مهم هماهنگی مربوط به این سفرها، بر عهده معاونت اجرایی بود که مرتضوی مسئولیت آن را برعهده داشت. وی در این سمت، در همراهی با معاون اول رئیس جمهور، مسائل و تصمیم گیری های مربوط به پیش از هر سفر را تعقیب می کرد. پیش از سفر، برای اینکه در جلسات مختلف، چه در سطح معاون اول و چه در سطوح دیگر، مسائل استانی احصا و برای تصمیم گیری به رئیس جمهور ارائه شود و چه پس از سفر و پیگیری تحقق مصوبات سفرهای استانی تا سابقه خلف وعده های دولت های گذشته از ذهن ایرانیان زدوده شود. به گواه آمار و نیز شواهد مبتنی بر پیگیری و به سرانجام رساندن مصوبات سفرهای استانی، مرتضوی در این زمینه توانسته است کارنامه موفقی از خود به نمایش بگذارد.

در این میان، بازدید میدانی و پیگیری مکرر پروژه های مهم هر استان را نیز باید به کارنامه او اضافه کرد. به عنوان مثال، پروژه عظیم آبرسانی غدیر که باعث پایان تنش آبی برای 52 درصد از جمعیت خوزستان شد، هرچند با هدایت عالیه رئیس جمهور همراه بود، اما هماهنگی ها میان نهادهای مجری و تامین کننده مالی، نقش مهمی در تحقق آن، آن هم در عرض 10 ماه داشت.

در فهرست کارنامه مرتضوی، باید به برخی ماموریت های ویژه نیز اشاره کرد که از سوی رئیس جمهور به معاونت اجرایی سپرده شد. زمستان سال گذشته، پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل کشور، در شمال و جنوب از تصرفات غیرقانونی و آزادسازی آن به نفع مردم، بخش مهمی از این مسئولیت از سوی رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور به معاونت اجرایی سپرده شد. این ماموریت، مطابق دستور رئیس جمهور، در مدت 20 روز به سرانجام رسید و سواحل در این مدت به نفع مردم آزاد شد.

کارنامه مرتضوی تا پیش از دولت

کارنامه و سوابق صولت مرتضوی تنها مربوط به دولت سیزدهم نیست؛ مرتضوی 61 ساله تا پیش از رسیدن به سمت معاونت اجرایی رئیس جمهور و امروز معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی کار، تقریبا سلسله مراتب اداری و اجرایی را از پایین ترین تا بالاترین رده طی کرده، امری که او را به چهره ای آشنا نسبت به امور اداری و اجرایی مبدل کرده است. از جمله سوابق او می توان به سمت هایی چون بخشداری و معاونت فرمانداری تا استانداری و معاونت سیاسی وزارت کشور در دولت نهم اشاره کرد. شهرداری مشهد مقدس، مدیرعاملی سازمان موقوفات آستان قدس رضوی و ریاست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان، عضویت و ریاست هیات مدیره بنیاد تعاون قوه قضائیه و آزادراه تهران - شمال از دیگر مسئولیت های مرتضوی است.

چرا وزارت کار؟

اگر مرتضوی بتواند رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند، او دومین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم خواهد بود. این سمت از ابتدای دولت برعهده حجت الله عبدالملکی بود که پس از قریب به یک سال فعالیت، به دلیل بروز مشکلاتی، استعفا را به ادامه کار ترجیح داد. پس از پذیرش استعفای او از سوی رئیس جمهور، زاهدی وفا به عنوان جایگزین او به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که در جلسه رای گیری، زاهدی وفا با اختلاف یک رای، از راهیابی به ساختمان وزارت رفاه در خیابان آزادی باز ماند. امروز اما به نظر می رسد پس از این فراز و فرودها، صولت مرتضوی، انتخاب دیگر آیت الله رئیسی برای تصدی این سمت باشد. بویژه اینکه به دلیل مطالبات و حجم کاری سنگینی که این وزارتخانه در دولت سیزدهم برعهده دارد، کاری که پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها فزون تر هم شده است، به نظر می رسد فردی مسلط به کار و آشنا به امور اداری و اجرایی می تواند این چالش ها را مدیریت کند.

کد خبر: 54418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =