حوادث شغلی در سال گذشته روند نزولی داشته است

بر اساس گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار حوادث شغلی در سال گذشته روند نزولی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار از بررسی روند وقوع حوادث شغلی در فاصله سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نشان می دهد که تعداد کل حوادث شغلی در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۲ هزار و ۸۴۰ مورد حادثه و در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۲ هزار و ۹۷۰ مورد بوده است اما در سال ۱۴۰۰ روند نزولی داشته و به ۹ هزار و ۲۵۱ مورد حادثه کاهش یافته است. همچنین در سال گذشته تعداد آسیب های شغلی برابر ۸ هزار و ۹۳۱ نفر حادثه گزارش شده که سهم مردان ۹۶.۷ درصد بوده است.

در همین باره، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آثار و تبعات حوادث شغلی در کشور بر لزوم ارتقای ایمنی کارگاه ها و بالا بردن سطح آگاهی و شناخت کارگران از مخاطرات محیط کار تاکید کرد.

علی حسین رعیتی فرد، گفت: باوجود سیاستگذاری های جدید و بازرسی های مستمر و انجام اقدامات راهبردی، حوادث ناشی از کار نسبت به سال قبل کاهش یافته اما با این حال هزینه های مستقیم و غیرمستقیم حوادث شغلی و آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن سنگین و جبران ناپذیر است.

به گفته رعیتی فرد، صیانت و حفظ نیروهای کار در حوزه ایمنی و بهداشت کار حائزاهمیت است و در زمینه پیشگیری از حوادث کار، شناخت کارگران از مخاطرات محیط کار، بالا بردن سطح آگاهی کارگران و برگزاری دوره های آموزش حفاظت فنی و ایمنی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی از ظرفیت های بالقوه سازمان بین المللی کار(ILO) در قالب مقاوله نامه های ایمنی و بهداشت کار به عنوان یکی از شاخص های مهم در حوزه کاهش آسیب های شغلی و ارتقای بهره وری نیروی کار نام برده و معتقد است: کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار مطابق با ماده ۹۳ قانون کار علاوه بر ایفای نقش عملیاتی در توانمندسازی نیروی کار و ارتقای ضریب ایمنی کارگاه ها، در نهادینه کردن فرهنگ ایمنی نیز تاثیرگذارند.

کد خبر: 54842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =