ماده ۵ قانون بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی تصویب شد

تصویب ماده ۵ قانون بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی در کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گامی دیگر به سمت ساماندهی این بخش از جامعه کارگران و نزدیک شدن به تحقق پوشش بیمه‌ای این افراد در راستای پوشش کامل جمعیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزارنفری این بخش فعال نیروی کار حوزه ساختمان است.

به گزارش آتیه آنلاین، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روز گذشته از تصویب شور دوم طرح اصلاح ماده(۵) قانون بیمه کارگران ساختمانی در نشست این کمیسیون خبر داد.

حسن لطفی در تشریح جزئیات دستور کار (سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه) کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: در این نشست، گزارش کمیته رفاه اجتماعی در خصوص طرح استفساریه ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و جمع‌بندی پیرامون مباحث مطرح شده در خصوص این ماده به کمیته رفاه اجتماعی موکول شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: شور دوم طرح اصلاح ماده(۵) قانون بیمه کارگران ساختمانی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ادامه بررسی شور دوم طرح مدیریت تعارض منافع از موضوعاتی بود که در دستورکار نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار داشت، بیان کرد: در این نشست نمایندگانی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، سازمان اداری و استخدامی کشور، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند.

بستر پوشش بیمه‌ای تمام شاغلان ساختمان فراهم می‌شود

با اصلاح طرح قانون بیمه کارگران ساختمانی زمینه تامین منابع لازم برای پوشش بیمه و بهره‌مندی هر چه بهتر کارگران ساختمانی در صف انتظار فراهم می‌شود.

پیش از این طرح بیمه کارگران ساختمانی در خصوص تغییرات ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شده و در واقع اصلاحات ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی که منابع درآمدی سازمان را تعریف می‌کند، از آذرماه سال گذشته (سال ۹۹) در دستور کار است.

در واقع قانون بیمه کارگران ساختمانی در راستای اصلاح و تغییرات ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد.

خرداد سال گذشته کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت به تصویب رسید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در جلسه علنی، گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را بررسی کردند که در جریان بررسی این طرح، ایراداتی به بند الف ماده واحده طرح گرفته و با توجه به آنکه به دلیل برخی ابهامات نیازمند اصلاح دانسته شد به کمیسیون اجتماعی بازگشت.

ضرورت پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی با اصلاح قانون

بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور در قالب کارگران ساختمانی در حوزه‌های عمرانی و ساخت و ساز فعالیت دارند که با نگاه به شرایط سختی کار آنها در محیط‌های پرخطر و در قالب کارهای سخت و طاقت فرسا در اجرای پروژه‌های مرتبط با ساخت و ساز، نیازمند بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای در سازمان‌های بیمه‌گر بخصوص سازمان تأمین اجتماعی هستند.

بر اساس داده‌های آماری مرتبط با فعالیت کارگران ساختمانی، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر در حوزه فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی در کشور مشغول به کار هستند که بخش قابل توجهی از این افراد در دسته‌بندی کارگران فصلی و پروژه‌ای فعالیت دارند.

بخشی از کارگران ساختمانی علاوه بر شرایط سختی کار و نبود اشتغال مستمر که منجر به ایجاد ناپایداری در کسب درآمد و تامین معیشت خانوار آنها می‌شود، به دلیل عدم همراهی دولت‌ها و مجالس در دوره‌های گذشته در خصوص پرداخت سهم حق بیمه و تصویب قوانین حمایتی، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار ندارند.

مجلس شورای اسلامی نیز در راستای پوشش کامل شاغلان حوزه کارهای ساختمانی اقداماتی در حوزه قانونگذاری را دنبال می‌کند که از آن جمله «طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی» است که با تصویب این اصلاحات امکان پوشش بیمه‌ای همه کارگران ساختمانی مهیا می‌شود.

مزایای تصویب اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور پیش از این در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه کارهای کارشناسی در حوزه بیمه کارگران ساختمانی در طول سه سال گذشته در دوره های قبل و حاضر مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، گفت: آخرین بار موضوع مرتبط با بیمه کارگران ساختمانی در فروردین ماه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شده و رای لازم را کسب کرد که حتی شامل مسائل مالی به عنوان مهم‌ترین دغدغه طرح شده در این خصوص می‌شد.

اکبر شوکت تصریح کرد: از طرف نمایندگان تشکل‌های کارگری بخصوص انجمن صنفی کارگران ساختمانی از نمایندگان مجلس مخالف طرح بیمه کارگران ساختمانی برای رسیدگی به موضوع دعوت شده است که البته تا به حال این کار انجام نشده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در حدود ۷۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی هستند و با توجه به آمار موجود همین تعداد از کارگران فعال در حوزه ساختمان نیز در نوبت پوشش بیمه‌ای قرار دارند که در صورت به سرانجام رسیدن طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس مشمول بیمه تامین اجتماعی خواهند شد.

این کارشناس حوزه کارگری همچنین اضافه کرد: بر اساس قانون مرتبط با طرح بیمه کارگران ساختمانی، بخشی از منابع مالی بیمه کارگران ساختمانی باید از محل پروانه های ساختمانی تامین شود.

وی با بیان اینکه اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در این راستا است که منابعی که از محل پروانه های ساختمانی برای تامین مالی طرح بیمه کارگران ساختمانی دریافت می‌شود، کفاف تامین منابع را نمی‌دهد، بیان کرد: البته سهم پراختی دولت در پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی نیز سه درصد مشخص شده در قانون است.

نفع دوسویه تأمین اجتماعی و کارگران در اصلاح قانون

در حال حاضر حدود ۵۰ درصد جمعیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزارنفری جامعه کارگران شاغل در حوزه ساختمان در انتظار حل مشکل پوشش بیمه‌ای با تصویب مجلس شورای اسلامی در راستای "اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی" و تأمین سهم حق بیمه لازم برای این پوشش هستند.

بخش قابل توجهی از نیروی کار فعال در بخش ساختمانی کشور با تحقق پوشش بیمه‌ تأمین اجتماعی از خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی این سازمان بهره‌مند شده و بخشی از چالش‌های خانوار تحت پوشش خود را حل شده می‌بیند.

از طرف دیگر سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور که تا به حال بیش از نیمی از فعالان و شاغلان حوزه ساختمان را در قالب کارگران ساختمانی تحت پوشش داشته و ارائه خدمات متنوعی را به آنها داشته است، با استقبال از پوشش کامل تمامی فعالان حوزه ساختمانی به دنبال توسعه چتر بیمه‌ای خود در راستای هدف‌گذاری افزایش گستره بیمه‌شدگان است.

کد خبر: 55066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =