لزوم سرمایه گذاری تأمین اجتماعی بر سیاست های پیشگیرانه

رئیس انجمن دیابت ایران درباره چگونگی پوشش بیمه‌ای و تامین داروهای دیابتی نیز گفت: زمانی که دارو وجود داشته باشد، مشکلی نداریم و اگر بیمار، دسترسی پیدا کند، ۹۰ درصد داروها تحت پوشش بیمه هستند.

دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، با اشاره به قرار گرفتن در «هفته دیابت» که در راستای آگاهی عموم مردم درباره این بیماری و تاکید بر اهمیت مراقبت از دیابت از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه تعیین و نامگذاری شده است اظهار کرد: مشکل دیابت در کشور ما این است که فرد دیابتی نمی‌خواهد به مواردی که توصیه می‌شود گوش داده و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: بیمار دیابتی باید آگاهی‌اش را نسبت به بیماری که به آن مبتلاست ارتقا دهد و به دنبال کنترل و جلوگیری از پیشرفت و بروز عوارض ناشی از آن باشد.

رجب با تاکید بر اینکه لازم است یک بیمار دیابتی در فرایند درمان خود سهیم باشد و مسئولیت خود را در قبال بیماری بپذیرد عنوان کرد: ما باید روی این موضوع کار کنیم که افراد خود و سلامتی‌شان را دوست داشته باشند.

رئیس انجمن دیابت ایران یکی دیگر از مشکلات این بیماری در کشور را شیوه درمان و کنترل نادرست دیابت دانست و اظهار کرد: مهم این است که فرد دیابتی، پزشکان، سیاست‌گذاران حوزه بهداشت و درمان و سازمان‌های بیمه‌گر پایه به‌ویژه تامین اجتماعی این مهم را بدانند که درمان دیابت فقط دارو نیست.

وی اضافه کرد: این حجم از دارو استفاده می‌شود، ولی باز هم عارضه و پیشرفت بیماری را شاهدیم و بیمه‌ها و مردم این همه هزینه پرداخت می‌کنند.

رجب با بیان اینکه درمان دیابت از زمانی شروع می‌شود که که بیماری تشخیص داده می‌شود عنوان کرد: گام اول تغذیه صحیح، فعالیت جسمانی و مدیریت استرس است. اگر بیماری کنترل نشد به خصوص در دیابت نوع دو که شایع ترین نوع دیابت است، آن زمان از دارو تجویز می‌شود.

رئیس انجمن دیابت ایران ادامه داد: برای پیشگیری، آگاهی دادن و آموزش به افرادی که دچار این بیماری شده اند باید هزینه پرداخت کنیم. باید زمان و حوصله به خرج داده شود؛ یعنی هم خود بیمار و هم تیم بهداشت و درمان و بیمه‌ها وقت بگذارند. موضوع اینجاست که وقتی شمار افراد بیمار افزایش می‌یابد، بیمه‌های پایه باید هزینه آن را بپردازند.

وی با بیان اینکه این در حالی است که متاسفانه بیمه‌ها فقط دارو را تحت پوشش قرار می‌دهند و هزینه‌های آموزش را تحت پوشش خود ندارند اظهار کرد: با آموزش درست می‌توان از به وجود آمدن هزینه‌های بالای دارویی جلوگیری کرد.

رجب درباره چگونگی پوشش بیمه‌ای و تامین داروهای دیابتی نیز گفت: زمانی که دارو وجود داشته باشد، مشکلی نداریم و اگر بیمار، دسترسی پیدا کند، ۹۰ درصد داروها تحت پوشش بیمه هستند.

رئیس انجمن دیابت ایران تاکید کرد که در این میان پیشگیری از بروز بیماری بسیار مهم است تا جایی که نیاز به استفاده از دارو کم شود. در کشورهای اروپایی از جمله آلمان توانسته‌اند تا ۸۸ درصد از ابتلای مردم به دیابت پیشگیری کنند و به همین خاطر نیاز به استفاده از دارو بسیار کاهش یافته است. ما باید روی آموزش و پیشگیری از بروز دیابت کار کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد درمان و کنترل دیابت در دست خود فرد، والدین و خانواده وی است اظهار کرد: این یک اصل است و پزشک و استفاده از دارو به تنهایی نمی‌توانند برای بروز و پیشرفت این بیماری کمکی کنند.

رجب در پاسخ به اینکه آیا دیابت قابل درمان است یا یک بیماری مادام‌العمر به شمار می‌رود؟ عنوان کرد: دیابت یک بیماری قابل کنترل است، مانند خیلی از بیماری‌هایی که درمان قطعی ندارد و فقط باید عوارض ناشی از آن را کنترل کر د.

کد خبر: 55449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =