مهمترین نکته بیماری دیابت؛ پیشگیری است

فوق‌تخصص غدد دی‌کلینیک تامین‌اجتماعی ابوریحان، مهمترین نکته در زمینه بیماری دیابت را پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و توجه تامین‌اجتماعی را به مسئله پیشگیری به ویژه در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر دانست؛ به نحوی که مراجعه کننده‌های به مراکز ملکی، در زمینه این بیماری غربالگری شده و در صورت ابتلا در چرخه پایش و کنترل بیماری قرار می‌گیرند.

دکتر فرید فتاحی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه مهمترین نکته درمان بیماری دیابت، پیشگیری است، افزود: اگر مراقب وزن خود باشیم، فعالیت بدنی را افزایش دهیم و رژیم غذایی را کنترل کنیم، می‌توانیم در پیشگیری از این بیماری امیدوار باشیم.

وی اظهار کرد: اما اگر مشخص شود که فردی دارای قندخون بالا است، ضمن رعایت این موارد باید داروهای مربوط به دیابت را که به صورت خوراکی یا انسولین است، مصرف کند.

فوق‌تخصص غدد با اشاره به داروهای دیابت، گفت: امروزه درمان‌های دارویی دیابت بسیار متنوع است و در گذشته تنها یکی دو داروی دیابت به صورت قرص و یکی دو داروی انسولین وجود داشت؛ اما اکنون حدود ۱۰ تا ۱۲ نوع قرص و بیش از ۱۰ نوع انسولین تولید می‌شود.

فتاحی تصریح کرد: درحال حاضر دسترسی به داروهای دیابت میسر شده و انواع انسولین‌های قلمی و بسیاری از داروهای دیابت در کشور تولید می‌شود؛ اما مسئله، گزاف بودن هزینه‌های این داروهاست و هرچند در مقایسه با قیمت جهانی نمی‌توان این داروها را در گروه داروهای گران طبقه‌بندی کرد؛ ولی برای بیماران گران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دو سه ماه اخیر برخی داروهای جدید دیابت تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار گرفته است و درنظر بود تا ۲۷ قلم داروی دیابت از پوشش بیمه بهره‌مند شود.

فوق‌تخصص غدد با اشاره به تمهیدات تامین‌اجتماعی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌ها برای ارتقای سلامت بیمه‌شدگان، افزود: تامین‌اجتماعی از ۱۰ سال پیش با تشکیل پرونده بیماران مزمن، در زمینه پایش، پیشگیری و درمان بیماری‌ها اقدامات موثری را آغاز کرده است و تمامی بیماران مزمن دارای پرونده در مراکز تامین‌اجتماعی به طور منظم ضمن برخورداری از خدمات درمانی مورد نیاز از مراقبت‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌ها نیز به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند.

فتاحی اظهار کرد: درحال حاضر دامنه این خدمات وسیع‌تر شده و تامین‌اجتماعی با تشکیل کلینیک‌های دیابت و فشارخون در سراسر کشور توجه متمرکزی را برای پیشگیری از گسترش این بیماری‌ها معطوف کرده است.

وی گفت: همچنین دسترسی به داروهای بیماران دیابت در سیستم تامین‌اجتماعی به صورت رایگان میسر است و این بیماران از خدماتی مانند غربالگری بیماری‌ها برخوردار می‌شوند؛ به نحوی که تعداد مشاوره‌های پزشکی در سال افزایش می‌یابد و بیماران دیابت می‌توانند به دفعات در سال با مراجعه به چشم‌پزشک، متخصص قلب‌وعروق، کلیه و ... از گزند عوارض بیماری‌ها در امان بمانند.

فوق‌تخصص غدد تصریح کرد: برای همین استقبال از خدمات تامین‌اجتماعی چشمگیر بوده و شلوغی مراکز تامین‌اجتماعی همواره به عنوان یک مسئله مطرح می‌شود.

کد خبر: 55928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =