جزییات رتبه‌بندی مربیان آموزش مهارت

اشاعه فرهنگ و آموزش‌های تخصصی و فنی حوزه مهارت و همچنین ارائه جدیدترین استانداردهای آموزشی حوزه کار در قالب بسترهای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای دولتی و خصوصی توسط مربیان آموزش‌های فنی به مهارت‌آموزان ارائه می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، ساماندهی و تلاش در راستای سیاستگذارهای آموزشی منطبق با ظرفیت‌های حوزه آموزش از جمله مربیان در نقش نیروی انسانی آموزش دهنده نیازمند ایجاد بسترهای حمایتی و قانونی از این قشر است.

در واقع برای حرکت در این مسیر و تحقق اهداف کلان آموزش مهارت، سازماندهی بهره‌مندی از توان مربیان آموزشی در جهت کسب اهداف بخش آموزش مهارت نیروی انسانی جای خالی رتبه بندی مربیان آموزشی برای انگیزه بخشی قانونی به آنها و ترغیب به استمرار حضور در این فعالیت دیده می‌شود.

طرح ساماندهی مربیان با هدف رتبه‌بندی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این در مهرماه سال‌جاری از طرح ساماندهی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (با صدور کد شناسایی مربیان) باهدف رتبه‌بندی مربیان خبر داد.

غلامحسین حسینی نیا می‌گوید: این طرح به‌منظور ارتقای شأن و منزلت حرفه‌ای، هویت‌بخشی و افزایش سطح توانمندی مربیان شاغل در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و افزایش اثربخشی و کارایی باکیفیت بخشی به آموزش‌ها و اعتباربخشی به گواهینامه‌های مهارتی، طرح ساماندهی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای (با صدور کد شناسایی مربیان، (ID ) تهیه و تدوین شده است.

به گفته وی، مربیان ارکان اصلی آموزش، پشتیبان و مجری آموزش‌های مهارتی هستند که در راستای توانمندسازی مخاطبان نقش کلیدی را ایفا می‌نمایند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه می‌کند: تأمین این تقاضاها مستلزم تدوین برنامه آموزشی و تدارک مؤلفه‌های اصلی برای ارائه خدمات آموزشی است که یکی از مهم‌ترین آنها تأمین و تربیت مربیان دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای است که براین‌اساس سازمان در نظر دارد ضمن شناسایی و هویت‌بخشی به همه مربیان، استادکاران و علاقه‌مندان به حرفه مربیگری مربیان آموزش‌های مهارتی را سطح‌بندی نماید.

وی با اشاره به اینکه تعیین سطوح مختلف آموزشی برای مربیان به نحوی است که هر مربی متناسب با توانمندی‌های تخصصی، حرفه‌ای و شایستگی‌های فردی و اجتماعی می‌تواند در یکی از سطوح (مربی پایه، مربی سطح ۳، ارشد مربی و استاد مربی) قرار گیرد، بیان کرد: مبنای سطح‌بندی بر اساس سند حرفه مصوب سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است و در این سند طبقه‌بندی استانداردهای آموزشی سازمان به ترتیب بر اساس خوشه، گروه، حرفه، شغل و شایستگی صورت‌گرفته است.

حسینی نیا افزود: این طرح شامل کلیه مربیان با وضعیت استخدامی رسمی، پیمانی، حق‌التدریس، تابع قانون کار، قراردادی، درون و برون‌سازمانی و مربیان فعال در آموزشگاه‌های آزاد، استادکاران و کارشناسان و صاحب‌نظران صنایع و صنوف (مشاغل آزاد) که تمایل دارند صلاحیت‌های آنها برای مربیگری سنجیده شده و کد شناسایی مربی (ID) را دریافت کنند.

تعاریف قانونی رتبه‌بندی و مربی آموزش مهارت

براساس تعریف رتبه بندی در لایحه ارائه شده برای انجام این کا، رتبه بندی عبارتست از فرآیند تعیین رتبه حرفه ای مربیان بر اساس سنجش صلاحیت ها و عملکرد آنان. رتبه بندی یک نوع معیار تعیین صلاحیت بر اساس استانداردهای تعریف شده برای تضمین کیفیت در ارائه خدمات می باشد.

همچنین در این قالب مربی فردی است که با احراز شرایط لازم، توانایی انتقال دانش، مهارت و نگرش به کارآموزان، استفاده از تجهیزات کارگاه آموزشی و فناوری روز و انجام ارزشیابی های تشخیصی، تکوینی و پایانی دوره آموزشی را مطابق با استانداردهای آموزشی سازمان در یکی از سطوح مهارتی بر اساس طبقه بندی بین المللی مشاغل اسکو- ۰۸ داشته باشد.

متصدیان پست های سازمانی مربی آموزش فنی و حرفه ای در ۴ سطح: شغل های مربی پایه، ارشد مربی، سرمربی و استاد مربی آموزش فنی و حرفه ای رتبه بندی می گردند.

ارتقای سطح آموزش با رتبه‌بندی مربیان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر رتبه‌بندی مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: این امر باعث رقابت سازنده و ارتقای سطح آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود.

علیرضا منادی سفیدان با اشاره به اینکه رتبه‌بندی مربیان را مانند رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته‌ایم تا از این طریق مربی‌ها با یکدیگر رقابت کرده و در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند، بیان کرد: رتبه‌بندی مربیان، کیفیت مهارت‌آموزی را در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ارتقاء می‌بخشد.

وی همچنین از تدوین اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کمیسیون آموزش مجلس، خبر داد و گفت: این طرح بیستم آذرماه ۱۴۰۱ در مجلس اعلام وصول شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای رتبه بندی مربیان فنی وحرفه ای و ارتقای جایگاه و شأن و منزلت آنها و همچنین افزایش سطح رقابت آنها نیز در مجلس برنامه داریم.

وی می‌گوید: مهارت در واقع شایستگی حرفه ای بالاتری را برای افراد به دنبال خواهد داشت رتبه بندی که در خصوص معلمان و فرهنگیان در جریان اجرا است، برای مربیان آموزش مهارتی نیز قابلیت اجرایی دارد.

منادی سفیدان با بیان اینکه نوشتن اساسنامه تشکیل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که تا به حال دارای قانون نبوده، در دستور کار مجلس شورای اسلامی است، افزود: در این قانون رتبه بندی مربیان مهارت آموزی نیز دیده شده است و در واقع سال‌های آموزشی که مربیان داشته اند باید در شرایط آنها اثر گذار باشد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : مربیان آموزش مهارت در واقع افراد عادی نیستندو آنها بخشی از زنجیره تامین هستند و در جهان امروز زنجیره های تامین سازمان‌ها با یکدیگر رقابت می کنند.

رتبه‌بندی مربیان مهارت نیازمند حمایت قانونی

مربیان مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای توسعه مهارت آموزی، تعریف و تدوین استانداردهای آموزشی، ایجاد زمینه ارتقاء فرهنگی مهارت و تربیت نیروی انسانی ماهر موردنیاز بازارکار و تولید به عنوان نقش‌آفرینان اساسی حضور دارند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای حضور پررنگ و اثربخشی بهتر و کارآمدی بیشتر مربیان آموزش مهارت باید با استفاده از تمامی امکانات قانونی نهایت بهره‌مندی را از حضور مربیان برای تحقق اهداف کلان مهارت‌آموزش در کشور داشته باشد.

در این مسیر البته ارائه و اجرای طرح رتبه‌بندی مربیان مهارتی نیازمند حمایت‌های قانونی و بودجه‌ای دولت، مجلس و دیگر نهادهای مرتبط با سیاستگذاری در حوزه آموزش‌های مهارتی و تربیت نیروی کار خواهد بود.

کد خبر: 56161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =