۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 56200

پرداخت منظم مطالبات داروخانه‌ها نیازمند تامین مالی

دکتر شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی
پرداخت منظم مطالبات داروخانه‌ها نیازمند تامین مالی

سازمان تأمین اجتماعی مطالبات داروخانه‌های مستقل و سرپایی طرف قرارداد تأمین اجتماعی را تا پایان شهریور و مطالبات داروخانه‌ها را در قالب طرح دارویار تا پایان آبان ماه پرداخت کرده است.

مطالبات داروخانه‌ها از سوی ستاد مرکزی سازمان به مدیریت‌ درمان استان‌ها پرداخت شده و تا دیروز حدود ۲۰ استان وجه آن را برای داروخانه‌ها واریز کرده‌اند و تنها حدود ۸- ۷ استان در مرحله رسیدگی به اسناد قرار دارند که ظرف یکی دو روز آینده این استان‌ها نیز با داروخانه‌ها تسویه حساب می‌کنند.

هزینه مطالبات داروخانه‌ها که ماهیانه برای تامین‌اجتماعی ارسال می‌شود، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. حدود نیمی از این هزینه مربوط به طرح دارویار و نیم دیگر مربوط به مطالبات سازمان است. باید توجه داشت؛ این مطالبات تنها مربوط به داروخانه‌های سرپایی و مستقل است و مطالبات داروخانه‌های مراکز بستری در سرجمع هزینه‌های درمان حوزه بستری محاسبه و پرداخت می‌شود.

از آنجایی که سازمان برنامه و بودجه سهم مطالبات طرح دارویار را به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت کرده است، این سازمان نیز توانسته هزینه‌های دارویی طرح را برای ماه‌های مهر و آبان پرداخت و با داروخانه‌ها تسویه حساب کند.

به طور حتم؛ پرداخت منظم مطالبات داروخانه‌ها در طرح دارویار، نیازمند تامین مالی از سوی حوزه‌ پشتیبان طرح یعنی سازمان برنامه و بودجه است و پرداخت مطالبات طرف‌های قرارداد تامین‌اجتماعی نیز برعهده حوزه مالی سازمان تامین‌اجتماعی قرار دارد.

به هر روی سازمان تامین‌اجتماعی در حوزه درمان نسبت به ایفای تعهدات خود عمل می‌کند و هرگونه تاخیر در پرداخت مطالبات ناشی از تامین نقدینگی است که متاسفانه در مواردی با مشکلاتی مواجه می‌شود. امید است تا با بهبود شبکه اقتصادی کشور جریان نقدینگی تسهیل یافته و دریافتی‌های سازمان‌های بیمه‌گر مناسب‌تر شود. همچنین سازمان برنامه‌وبودجه نیز بتواند به تعهدات خود عمل کند و با پرداخت به موقع مبالغ مربوط به طرح دارویار، امکان پرداخت به داروخانه‌ها حداکثر با یک ماه تاخیر برای رسیدگی به امور اسناد، برای سازمان فراهم شود.

خوشبختانه با الکترونیک شدن نسخ، روند رسیدگی به اسناد پزشکی تسهیل شده است و در قالب این طرح نیاز به جابه‌جایی کاغذ وجود ندارد و نیز نظارت‌هایی که در زمینه مسائلی مانند قلم‌خوردگی‌ها و وارسی تاریخ که پیش از این وجود داشت، برطرف شده و از سویی بررسی استحقاق درمان به صورت الکترونیک بر سرعت کار افزوده است.

باید توجه داشت؛ جنبه‌های مثبت و مزایای نسخه الکترونیک به معنای نادیده گرفتن سایر ابعاد نظارتی نیست و رسیدگی به نسخ و اسناد پزشکی را بلاموضوع نمی‌کند. در قالب این نسخه مواردی مانند مراجعه واقعی بیمار به پزشک، استفاده از کد ملی اشخاص غیر و تجویز داروهای منطقی نیازمند بررسی است. مع‌الوصف؛ رسیدگی به اسناد و نسخ پزشکی در قالب نسخه الکترونیک آسان‌تر شده است و چنانچه شرایطی مهیا می‌شد تا پرداخت مطالبات، ظرف یکی دو هفته پس از دریافت اسناد، میسر می‌شد، رضایت‌مندی بیشتری را عاید می‌کرد که ان‌شاءالله سازمان تامین‌اجتماعی به این هدف خود دسترسی می‌یابد.

کد خبر: 56200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =