انجام اولین عمل جراحی «فلَپ» در بیمارستان تأمین اجتماعی چمران ساوه

عمل جراحی «فلَپ» برای رفع چسبندگی پوست دست یک بیمار هشت ساله برای نخستین‌بار در شهرستان ساوه و در بیمارستان تأمین اجتماعی شهید چمران انجام شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین دکتر اسماعیل طالبیان، پزشک معالج این کودک با اشاره به انجام این عمل جراحی، افزود: بیمار، پسر ۸ ساله‌ای بود که در چهار سالگی دچار سوختگی ناحیه زیربغل سمت راست شده بود؛ در اثر این حادثه که ناشی از استفاده از فندک و آتش‌گرفتن لباس و سوختگی نواحی شکم و زیربغل بود، امکان حرکت بازو برای پسربچه به دلیل چسبندگی پوست زیربغل وجود نداشت که با عمل جراحی، این چسبندگی را آزادسازی کرده و برای ترمیم نقص پوستی نیز از بافت «فلَپ» استفاده کردیم.

فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، اظهار کرد: برای انجام عمل‌های جراحی ترمیمی پوست، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از پیوند پوستی یا «گرافت» است که در این روش، پوست از یک ناحیه بدن برداشته شده و در ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود. روش دیگر گذاشتن «فلَپ» است؛ فلپ بافت پوستی است که می‌تواند از اطراف ناحیه مورد عمل یا سایر نواحی بدن برداشته شود و مزیت فلپ این است که خود دارای رگ‌های خونی است و نیاز به خون‌رسانی ندارد. فلپ می‌تواند شامل پوست، بافت زیرجلد، عضله و حتی شامل «پوست- عضله- استخوان» باشد.

وی گفت: تاکنون امکان انجام عمل‌های جراحی از این دست، در شهرستان ساوه وجود نداشت و بیماران ناگزیر به شهرهای بزرگ مراجعه می‌کردند که خود مستلزم پرداخت هزینه‌های اقامت و جراحی بود؛ به ویژه اینکه به دلیل شلوغی مراکز درمانی دولتی، برخی از بیماران به ناچار به مراکز خصوصی مراجعه می‌کردند.

طالبیان با تاکید براینکه انجام عمل‌های جراحی ترمیمی در مراکز ملکی تامین‌اجتماعی به صورت رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: انجام این عمل یا عمل‌های مشابه در مراکز خصوصی مشمول پرداخت هزینه‌های گزاف است که براساس نوع عمل و نیز با توجه به کیفیت خدمات بیمارستان، رقم‌های متفاوتی را دربر می‌گیرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک زیبایی در بیمارستان شهیدچمران ساوه افزود: در این کلینیک که از ابتدای سال تاسیس شده است، عمل‌های جراحی زیبایی و ترمیمی شامل رینوپلاستی (جراحی بینی)، ابدومینوپلاستی (جراحی چربی شکم)، بلفاروپلاستی (جراحی پلک) و ... انجام می‌شود.

فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی درخصوص وضعیت تجهیزات و امکانات این مرکز درمانی برای انجام اعمال جراحی پلاستیک، اظهار کرد: خوشبختانه بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در این مرکز فراهم است؛ اما اگر دستگاه‌های دیگری نیز تهیه شود، امکان گسترش خدمات جراحی پلاستیک میسر می‌شود که از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه لیفت آندوسکوپی صورت و عینک لوپ برای درشت‌بینی اشاره کرد.

طالبیان گفت: از طرفی تامین‌اجتماعی با صدور ابلاغیه استفاده از نخ‌های جراحی ایرانی را ملزم کرده است؛ اما با توجه به تخصصی بودن عمل‌های جراحی، بعضا ممکن است برای همه عمل‌ها تهیه نخ ایرانی فراهم نشود که امید است این محدودیت اصلاح شود.

گسترش خدمات جراحی پلاستیک

وی با بیان اینکه خدمات جراحی پلاستیک و ترمیمی پوست این مرکز درمانی درحال افزایش است، تصریح کرد: پیش از این تعداد کمی از این عمل‌ها انجام می‌شد؛ اما درحال حاضر این عمل‌ها افزایش یافته و رفته‌رفته بر تعداد جراحی‌های پلاستیک و ترمیمی افزوده می‌شود. به نحوی که قبلا تنها یک عمل در هفته انجام می‌شد؛ اما اکنون تعداد این عمل‌ها به سه تا چهار مورد در هفته رسیده است. این عمل‌ها شامل عمل‌های زیبایی و ترمیمی شامل عوارض سوختگی، تومورها و سرطان‌های پوستی، ترمیم پوستی ناحیه شکستگی استخوان‌ها و ... است.

فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی با اشاره به ضرورت ارائه خدمات پلاستیک و ترمیمی پوست، افزود: با توجه به فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و کارخانجات تولیدی در شهرستان ساوه، کارگران در معرض آسیب‌های شغلی و حوادث ناشی از کار قرار داشته و با موارد قطعی انگشت، پرس دست و موارد مشابه مواجه می‌شوند. ارائه خدمات ترمیمی در این مرکز، پاسخگوی نیاز کارگران در دسترسی به درمان است و و ضرورت اعزام آن‌ها را به سایر مراکز برطرف می‌کند.

طالبیان با اشاره به روند درمان بیمار هشت ساله، اظهار کرد: بیمار هفته گذشته عمل شده و بخیه او از نوع قابل جذب است و نیاز به پی‌گیری‌های بعدی دارد؛ اما خداراشکر روند بهبودی او به طور مناسب طی می‌شود.

کد خبر: 56236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =