کاهش نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور

 اشتغال شهری در تابستان سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه با افزایش مواجه شده است. نشان به آن نشان که ۴۸۴ هزار و ۲۵۰ نفر در تابستان امسال به جمعیت شاغل شهری افزوده شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، داده های مرکز آمار نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی نیز در تابستان امسال نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ تغییری نداشته و در همان ایستگاه ۴۰.۴ درصد قرار گرفته است؛ اما داده های دیگر نیز نشان می دهد نرخ بیکاری طی تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته در مناطق شهری ۱۷۳ هزار و ۴۳۳ نفر با کاهش مواجه شده است. به عبارتی در تابستان امسال نرخ بیکاری در مناطق شهری به مقدار ۱.۱ درصد با کاهش روبه رو بوده، این نرخ در تابستان گذشته ۱۰.۷ درصد بوده است.

بیشترین کاهش بیکاری در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال
آمارها گویای این موضوع هستند که بیشترین کاهش بیکاری در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال را در مناطق شهری می توان مشاهده کرد؛ داده ها نشان می دهند تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۸۳ نفر در این گروه سنی از جمعیت بیکاران خارج شده اند. آمار می گوید به مقدار ۲ درصد از بیکاران در این گروه سنی در تابستان امسال نسبت به تابستان گذشته کاهش یافته اند. در تابستان سال گذشته میزان نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال ۱۹.۲ درصد برآورد شده بود.

کاهش نرخ بیکاری جوانان شهری
نکته قابل تامل اینکه داده های مرکز آمار نشان می دهد نرخ بیکاری در جوانان شهری نیز با کاهش مواجه شده است. این کاهش بسیار قابل توجه است چرا که به مقدار ۴.۳ درصد نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال کاهش یافته و از ۲۹.۲ درصد به ۲۴.۹ درصد افت کرده است.

در تابستان گذشته ۵۰۷ هزار و ۸۶۷ جوان بیکار شهری ۱۵ تا ۲۴ سال وجود داشته که در سه ماهه دوم امسال تعداد ۴۶ هزار و ۶۳۰ جوان بیکار به کار مشغول شدند و تعداد بیکاران نیز به ۴۶۱ هزار و ۲۳۷ نفر کاهش یافته است.

خروج بیش از ۶۴ هزار دانش آموخته شهری از جمعیت بیکار
نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان شهری نیز در مدت گفته شده با کاهش روبه رو بوده و از ۱۴.۱ درصد به ۱۲.۶ درصد رسیده، به طوری که کاهش ۱.۵ را نشان می دهد.

از تابستان سال ۱۴۰۰ تا تابستان سال ۱۴۰۱، ۶۴ هزار و ۸۶۸ جوان دانش آموخته شهری از جمعیت بیکاران خارج شده اند. تعداد جمعیت بیکار در این گروه در تابستان سال گذشته ۹۰۰ هزارو ۳۲۵ نفر بود که تابستان امسال به ۸۳۵ هزار و ۴۵۷ نفر کاهش یافته اند.

افزایش اشتغال دانش آموختگان شهری از کل شاغلان
داده های آماری نشان می دهد که سهم جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی مناطق شهری از کل شاغلان در تابستان سال ۱۴۰۱ نسبت به سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰، با افزایش ۰.۹ درصدی مواجه شده و از ۳۱.۳ درصد به ۳۲.۲ درصد رشد کرده است.

افزایش سهم اشتغال مناطق شهری در بخش های اقتصادی
سهم اشتغال مناطق شهری در بخش های سه گانه اقتصاد بجز کشاورزی در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی بوده است.

بیشترین افزایش نیز متعلق به بخش خدمات بوده، نشان به آن نشان که در تابستان امسال تعداد ۴۱۹ هزار و ۹۹۱ نفر در مناطق شهری بیشتر از تابستان سال گذشته به جمعیت شاغل بخش خدمات افزوده شده است. تابستان گذشته تعداد جمعیت شاغل شهری در بخش خدمات ۱۰ میلیون و ۴۹ هزار و ۸۶۱ نفر بوده که در تابستان امسال تعداد آنها به ۱۰ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۵۲ نفر رسیده است. به عبارتی ۰.۸ درصد با افزایش مواجه شده است. این میزان در سه ماهه دوم سال گذشته ۵۷.۵ درصد بوده است.

البته بخش خدمات در میان بخش های سه گانه اشتغال در تابستان امسال بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. سهم اشتغال در کل ۱.۶ درصد با افزایش روبه رو بوده که حدود ۵۴۶ هزار و ۷۰۵ نفر به تعداد شاغلان این بخش افزوده شده است. تعداد شاغلان بخش خدمات در تابستان سال گذشته ۱۱ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۳۷۶ نفر بود و نرخ اشتغال نیز ۴۸.۸ درصد برآورد شده بود که با افزایش ۱.۶ درصد به ۵۰.۴ درصد رسید.

مشاهده می شود که بیشترین میزان اشتغال جمعیت شهری را بخش خدمات به خود اختصاص داده، این موضوع نشان می دهد که رونق این بخش نسبت به مناطق روستایی در مناطق شهری بیشتر بوده است.

با وجود اینکه نرخ اشتغال بخش صنعت در مناطق شهری طی تابستان امسال در مقایسه با سه ماهه دوم سال گذشته با کاهش بسیار ناچیز ۰.۲ درصدی مواجه شده اما تعداد شاغلان این بخش در مناطق شهری با افزایش مواجه شده است.

تعداد شاغلان بخش صنعت در تابستان سال گذشته ۶ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۳۰۴ نفر بود که در سه ماهه دوم امسال با افزایش ۱۴۳ هزار و ۵۳۹ نفر به ۶ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۸۴۲ نفر رسید. تنها بخشی که در مناطق شهری تعداد شاغلان آن با کاهش مواجه شده، بخش کشاورزی بوده است. در تابستان امسال نسبت به سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰، تعداد ۸۴ هزار و ۹۱۱ نفر از جمعیت شاغل این بخش در مناطق شهری کاسته شد.

یکی از دلایل اصلی کاهش اشتغال در بخش کشاورزی که تنها در مناطق شهری با کاهش مواجه نشده بلکه روستاها نیز با این پدیده مواجه شده اند، خشکسالی سال های اخیر تاکنون بوده؛ خشکسالی که کشور امسال وارد سومین سال آن شده و اقتصاد این بخش را متاثر کرده است. نشان به آن نشان که در تابستان امسال ۳۰۰ هزار و ۵۱۷ نفر از جمعیت شاغل بخش کشاورزی از کل شاغلان این بخش کاسته شد.

کاهش نرخ بیکاری مناطق شهری در شش ماهه اول امسال
داده های آماری همچنین از وضعیت خوب اشتغال و کاهش میزان بیکاری طی شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

بر این اساس، جمعیت شاغل در مناطق شهری طی شش ماهه اول امسال به مقدار ۳۶.۳ درصد برآورد شده که نسبت به مدت مشابه هیچ تغییری نکرده، اما بر تعداد شاغلان آن افزوده شده است. نرخ بیکاری نیز در مناطق شهری طی شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مقدار ۰.۱ درصد با کاهش روبه رو بوده و به نرخ ۴ درصد رسیده است.

همه داده های آماری نشان می دهند که سهم مناطق شهری در اشتغال کشور طی تابستان سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ در وضعیت مطلوبی قرار داشته است.

کد خبر: 56262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =