۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 56576

نسخه‌الکترونیک؛ دوستدار محیط زیست

دکتر عبدالحمید حسین‌نیا، متخصص گوش‌ و حلق‌ و بینی بیمارستان کودکان بهرامی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران
نسخه‌الکترونیک؛ دوستدار محیط زیست

نسخه نویسی الکترونیک روش پیشرفته‌ای در جهان علم و فناوری به شمار می‌رود که هدف آن گذار از سنت‌ها به مدرنیسم و نوگرایی است.

دنیای امروزه دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات، انقلاب بزرگی را در عرصه‌های گوناگون زندگی بشری ایجاد کرده است؛ آنگونه که حرکت در راستای این تحول، اجتناب‌ناپذیر بوده و هرگونه تاخیر در هماهنگی با این دستاوردها، سبب دور ماندن از دنیای پرشتاب کنونی می‌شود. در نسخه‌نویسی الکترونیک، پدیده‌ای به نام بدخطی پزشکان که سبب زحمت در نسخه‌پیچی در داروخانه‌ها می‌شد، رخت برکند و در نتیجه، اشتباهات فاحشی را که بعضا در روند تحویل دارو به بیمار ایجاد می‌شد، به کلی از بین رفت.

همچنین نسخه‌نویسی الکترونیک، صرفه‌جویی عظیمی را در مصرف کاغذ به وجود آورد که به معنای جلوگیری از قطع درختان است و درنتیجه می‌توان گفت؛ نسخه‌نویسی الکترونیک دوستدار محیط زیست است.

اما به مصداق این بیت از غزل حافظ که «الا یا ایهّاالساقی اَدِر کاَساً و ناوِلها/ که عشق آسان نمود اوّل ولی افتاد مشکل‌ها» نسخه‌نویسی الکترونیک نیز مانند هر گذار، مشکلات خاص خود را دارد؛ اما ما به عنوان کاربران این نسخ، پی این مشکلات را به تن مالیده‌ایم تا آیندگان به راحتی از آن استفاده کنند.

یکی از مسائل نسخه‌الکترونیک، وقت‌گیر بودن آن است؛ این مسئله در شرایطی که بسیاری از کلینیک‌ها مملو از بیماران است، می‌تواند منجر به بروز بی‌صبری در بیماران شده و علاوه بر آن وقت پزشک نیز گرفته شود. همچنین کاهش ویزیت بیماران نیز از دیگر پیامدهای نسخه الکترونیک به شمار می‌رود؛ پیش از این پزشکان قادر به ویزیت روزانه ۵۰ بیمار بودند؛ اما با استقرار این سیستم، این میزان با کاهش بازده به ۲۰ بیمار رسیده است.

از سوی دیگر باید توجه داشت؛ زیرساخت‌های نسخه‌نویسی الکترونیک به نحو مطلوب، مهیا نیست؛ ضعف و کندی اینترنت بر نسخه‌نویسی الکترونیک لطمه زده و مشکلات زیادی را در این رهگذر فراهم می‌کند. چه بسیار مواقع که پزشکان با صرف وقت طولانی، نسبت به ثبت داروهای مورد نیاز بیماران اقدام کرده‌اند؛ اما با قطع یک‌باره سیستم یا هنگ شدن آن درج داروها، باید از سر انجام شود که این مسئله یک مزاحمت مضاعف برای پزشک و وقت بیمار است.

از طرفی، با فهرست‌نویسی داروها در قالب نسخه‌الکترونیک، مانوور باز و وسیعی که پزشکان می‌توانستند در تجویز دارو داشته باشند، محدود شده است؛ به عبارت دیگر، می‌توان گفت در مقطع کنونی، به جای اینکه کامپیوتر در خدمت پزشک قرار گیرد، پزشک مطیع و تابع تصمیم‌گیری کامپیوتر شده است و این فناوری، بر پزشک حکمفرمایی می‌کند.

کد خبر: 56576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =