نهایی شدن نقشه ارجاع به سطح ۲ پزشک خانواده

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از اولویت‌های اجرای پزشکی خانواده در کشور، هماهنگی معاونت‌های وزارت بهداشت به ویژه بهداشت و درمان است؛ چراکه اتصال سطوح یک، دو و سه که تا پایان سال در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر اجرا می‌شود، نیازمند همکاری و تعامل این دو معاونت است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر سعید کریمی در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، اضافه کرد: در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر، طرح پزشکی خانواده در سطح یک خدمات، تا حد زیاد اجرا شده که نیازمند اتصال به سطوح دو و سه، نظام ارجاع و بازخوراند است.

وی افزود: در سطح دو خدمات و نقشه‌های ارجاع، بازنگری شده و در حال حاضر دقیقا مشخص است که از هر شهر و مرکز جامع سلامت اگر نیاز به ارجاع باشد، باید به کدام مرکز درمانی، ارجاع انجام شود. در مرحله اول، ارجاع سطح دو، اختیاری است و اگر بیماری در مازندران بوده و برای دریافت خدمات سطح دو به استان دیگری مراجعه کند، اجباری در کار نیست چراکه هر کاری با اجبار باشد، شکست می‌خورد و به تدریج، رفتار باید اصلاح شود.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: باید نوبت گیری الکترونیک برای بیماران با هماهنگی خودشان انجام شود. در سیستم‌های HIS بیمارستانی، حتما نوبت گیری الکترونیک بررسی می‌شود و باید امکان نوبت گیری الکترونیک از سطح یک به سطح دو برای بیماران، فراهم شود البته به تدریج، بخش خصوصی نیز در ارجاع سطح دو خدمات، فعال می‌شوند و فقط محدود به بیمارستان‌های دولتی نیست.

کریمی از نهایی شدن نقشه ارجاع از سطح دو به دو و دو به سه خبر داد و گفت: مشوق‌هایی برای پرداختی فرانشیز بیمارانی که از مسیر ارجاع مراجعه می‌کنند در نظر گرفته شده و هماهنگی‌هایی با سازمان برنامه و بودجه در این زمینه داریم. از سوی دیگر نیز برای تیم پزشکی، مشوق‌هایی تعریف خواهد شد.

وی پایداری منابع در اجرای طرح پزشکی خانواده را بسیار مهم ارزیابی و اضافه کرد: منابع این طرح باید پایدار باشد تا با شکست و کمبود منابع، روبرو نشود. امیدواریم تا پایان سال، اتصال کامل سطوح یک، دو و سه خدمات را در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر فراهم کنیم و در سال جدید به شرط تامین پیش نیازها، پزشکی خانواده در شهرهای بیشتر از ۲۰ هزار نفر نیز اجرا می‌شود.

کد خبر: 56698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =