چالش نیروی انسانی متخصص در حوزه اسناد پزشکی

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمان با اشاره به چالش جدی نیروی انسانی متخصص در معاونت متبوع خود گفت: طی چند سال اخیر با خروج جدی و افت نیروهای کارشناس خبره این واحد و عدم به‌کارگیری نیروی جدیدالاستخدام واجد شرایط احراز متناسب در جایگاه‌های خالی شغلی روبرو هستیم.

حمیدرضا متولی‌زاده در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به تبیین چالش‌ها و مشکلات فعلی معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی در استان کرمان پرداخت و افزود: به طور کلی و در حال حاضر اگر از موضوع پرداخت مطالبات مؤسسات طرف قرارداد که چالش کشوری سازمان در حوزه درمان غیرمستقیم است بگذریم، مهم‌ترین چالش این معاونت در استان بحث تشکیلات و نیروی انسانی است. علیرغم پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد، هنوز اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه معاونت خرید راهبردی یا همان دفتر اسناد پزشکی قدیم که خود یک واحد اجرایی بود و عملاً تمامی فعالیت‌های آن در بخش صف خلاصه می‌شد به ناگاه در مدیریت درمان استان که صرفاً شرح وظایف و ساختار ستادی دارد ادغام شد گفت: از بحث عدم تناسب و تباین عملکردی این دو بخش که بگذریم بخشی از واحدهای اجرایی تخصصی این واحد مانند واحد ممیزی اسناد و امورمالی، واحد فناوری اطلاعات و آمار از تشکیلات معاونت جدید حذف و در واحد همنام خود در مدیریت درمان ادغام شدند.

متولی‌زاده ادامه داد: از طرف دیگر به‌واسطه شمول مقررات اداری جذب و انتصاب نیروی جایگزین برای خروجی نیروی انسانی مدیریت درمان که یک واحد ستادی است، عملاً طی چند سال اخیر با خروج جدی و افت نیروهای کارشناس خبره این واحد و عدم به‌کارگیری نیروی جدیدالاستخدام واجد شرایط احراز متناسب در جایگاه‌های خالی شغلی روبرو هستیم.

وی تاکید کرد:‌ این افت کیفی نیروی انسانی متخصص در این بخش مطلوب نیست و می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمان همچنین به موضوع پایش و رتبه‌بندی فراهم‌کنندگان خدمات و نحوه رسیدگی به تخلفات مراکز طرف قرارداد پرداخت و اضافه کرد: به‌طورکلی در همه واحدهای زیرمجموعه این معاونت از گذشته‌های دور نگاه نظارتی بر عملکرد مؤسسات طرف قرارداد و اسناد تحت بررسی مورد تأکید است.

متولی‌زاده در ادامه افزود: در حال حاضر تمام واحدهای رسیدگی‌کننده‌ اسناد و واحدهای دارای نقش نظارتی مستقیم مانند اداره نظارت و بازرسی، واحد ناظرین بیمارستانی، اداره پایش و رتبه‌بندی و شورای علمی تخصصی در کنار وظایف اصلی خود نسبت به استخراج آمار و داده‌های تعدادی و ریالی عملکرد مؤسسات و مقایسه آن با نرم‌های استانی و کشوری و بهره‌گیری از سایر اطلاعات به‌دست‌آمده از فرایندهای کاری نسبت به تحلیل عملکردها اقدام و موارد مغایر را گزارش می‌کنند تا در مسیر رسیدگی‌های نظارتی دقیق‌تر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نتایج حاصله نیز مستقیماً در چگونگی تعامل با مؤسسات موصوف، اعم از تمدید قرارداد، تغییر سقف ریالی، تشویق‌های خصوصی و عمومی و سایر تصمیمات سازمانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد گفت: درزمینه رسیدگی به تخلفات هم باید گفت که بر اساس رویه‌های نظارتی محسوس و نامحسوس و ارزیابی کارشناسی، عملکرد موسسه و بیمه‌شده و نیز رفتارهای مغایر با ضوابط احصاء و در کمیته فنی مدیریت درمان و یا در کمیته‌های مشترک نظارتی فی‌مابین سازمان و سایر نهادهای نظارتی (دانشگاه علوم پزشکی، سایر بیمه‌های پایه و تکمیلی، تعزیرات و..) مطرح و مطابق آیین‌نامه‌های موجود تصمیم لازم اتخاذ و از سوی همه ذینفعان به اجرا درمی‌آید.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کرمان اضافه کرد: این رویه سبب اثربخشی بیشتر اقدامات و تقویت قدرت بازدارندگی تصمیمات با رویکرد پیشگیرانه خواهد شد.

کد خبر: 56807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =