عملکرد ویتامین دی در بدن مانند هورمون است

یک پزشک داروساز با تاکید بر ضرورت تامین ویتامین D، عملکرد این ماده را در بدن همانند یک هورمون برشمرد که تنظیم‌کننده سیستم مغزی و خونی بوده و از بسیاری بیماری‌ها از جمله کرونا، پوکی استخوان، نرمی استخوان و دیابت جلوگیری می‌کند.

دکتر علی ابراهیمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین K و A است، افزود: براساس مطالعات انجام شده، این ویتامین تاثیر زیادی بر کارکرد بدن از جمله مغز و خون داشته و از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: تاثیر این ویتامین بر عملکرد بدن تا حدی است که از آن به عنوان یک هورمون یاد می‌شود. یعنی با وجود اینکه این ویتامین از غده‌ای ترشح نمی‌شود و به عنوان یک ماده از طریق تابش نور بر پوست بدن ساخته می‌شود، اما در برخی از منابع علمی از این ویتامین به دلیل اثربخشی آن بر سیستم بدن، به عنوان یک هورمون نام برده می‌شود.

کاهش مرگ‌ومیر کرونا

پزشک داروساز بیمارستان تامین‌اجتماعی شهید رحیمی بیرجند (استان خراسان جنوبی)، گفت: مطالعات جدید، نقش موثر و بارز این ویتامین را در پیشگیری، کنترل و درمان کووید۱۹ به اثبات رسانده است. این مطالعات نشان می‌دهد که سطوح بالای ویتامین D در بدن سبب کاهش مرگ‌ومیر در افراد مبتلا به کرونا می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: از منظر علمی گفته شده است که سطح پلاسمای ۵۰ نانوگرم در دسی‌لیتر و بالاتر این ویتامین می‌تواند در پیشگیری از مرگ‌ومیر و به صفر رساندن احتمال مرگ‌ومیر مبتلایان به کووید۱۹ موثر واقع شود.

وی افزود: هرچند که اولین توصیه برای پیشگیری و کنترل کرونا، واکسیناسیون است، اما در کنار آن بر مصرف ویتامین D تاکید شده است؛ زیرا افرادی که سطوح بالایی از این ویتامین را دارند پاسخ ایمنی قوی‌تری هم از نظر سلولی و نیز ایمنی عمومی به بیماری می‌دهند.

پزشک داروساز تاکید کرد: بنابراین کاهش سطح ویتامین D۳ به زیر ۲۰ نانوگرم در دسی‌لیتر می‌تواند باعث شدت بیماری وافزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شود؛ اما بالای ۵۰ نانوگرم در دسی‌لیتر و زیر ۱۰۰ نانوگرم، سبب کم شدن احتمال مرگ‌ومیر می‌شود. باید توجه داشت سطح این ویتامین بالای ۱۰۰ ایجاد مسمومیت می‌کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

ابراهیمی یکی دیگر از فواید ویتامین D را پیشگیری از پوکی استخوان یا استئوپروز برشمرد و گفت: ویتامین D در جذب کلسیم و پیشگیری از پوکی و نرمی استخوان یا راشیتیسم نقش موثری دارد. اما متاسفانه مطالعات انجام شده، نشان می‌دهد که حدود نیم میلیارد نفر در دنیا با کمبود یا نقص ویتامین D مواجه‌ هستند و به تبع آن عارضه پوکی استخوان در بین افراد جامعه بسیار شایع است؛ به نحوی که از هر ۳ نفر زن و هر ۵ نفر مرد در دنیا، یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است.

وی اضافه کرد: بنابراین افرادی که نمی‌توانند از نور آفتاب استفاده کنند یا منابع کافی ویتامین D را دریافت نمی‌کنند، لازم است ماهیانه کپسول ۵۰ هزار واحدی ویتامین D۳ را مصرف کنند.

بهبود مشکلات خونی کودکان

پزشک داروساز با بیان اینکه عوارض کمبود ویتامین D فراتر از عارضه پوکی استخوان و نرمی استخوان است، ادامه داد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ویتامین D تنها برای جذب کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان موثر است؛ درحالی که مطالعات جدید نشان می‌دهد کودکانی که کمبود ویتامین D۳ دارند دچار مشکلات خونی می‌شوند.

ابراهیمی افزود: کمبود سطح این ویتامین در کودکان سبب می‌شود که تعداد پلاکت خون بدن کودکان کاهش یابد که در نتیجه آن تنظیم سلول‌های بنیادی خون بدن کودکان نیز مختل می‌شود.

وی اضافه کرد: کمبود این ویتامین حتی در روند خون‌سازی جنین نیز تاثیرگذار است و اگر مادری ویتامین D کمتری داشته باشد، احتمال دارد روند خون‌سازی جنین او مختل شود.

درمان واکنش‌های التهابی بدن

پزشک داروساز گفت: مطالعه دیگری درباره عوارض کمبود ویتامین D نشان داده است که کاهش سطح این ویتامین سبب بروز واکنش‌های التهابی بدن می‌شود. براساس این تحقیق، افرادی که ویتامین D کمتری دارند، سیگنال‌های التهابی بیشتری پیدا می‌کنند و حتی سلول‌های بنیادی خون‌ بدنشان نیز کاهش می‌یابد.

کنترل بیش‌فعالی کودکان

ابراهیمی ادامه داد: مطالعه بعدی نشان داده است، کودکان پرتحرک و بیش‌فعال به ویتامین D بیشتری نیاز دارند. بر این اساس اگر یک کودک روزانه به ۴۰۰ واحد ویتامین D نیاز داشته باشد، کودکان بیش‌فعال و پرتحرک، به دو برابر این میزان یعنی ۸۰۰ واحد ویتامین D نیاز دارند. باید توجه داشت، علاوه بر این ویتامین، ورزش منظم و تغذیه سالم نیز بر سلامتی این افراد تاثیرگذار است؛ اما به طور مشخص تاکید می‌شود که آن‌ها نیازمند ویتامین D بیشتری هستند.

پیشگیری از دیابت

وی یکی دیگر از فواید ویتامین D را تاثیر بر کنترل و بهبود دیابت بیان کرد و افزود: برخورداری از میزان بالای این ویتامین در پلاسمای خون، سبب بهبود عملکرد سلول‌های پانکراس که وظیفه ترشح انسولین را برعهده دارد، می‌شود.

وی اضافه کرد: دیده شده است که سطح بالا و مناسب این ویتامین و اسیدهای چرب اشباع‌ نشده سبب شده است که تاثیرات التهابی در بیماران مبتلا به دیابت تنظیم و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

این پزشک داروساز گفت: تاثیرات بعدی این ویتامین بر عملکرد مغز است؛ دیده شده افرادی که سطح پایینی از این ویتامین را دارا هستند، عملکرد مغزی‌شان کاهش می‌یابد.

مقدار مصرف ویتامین D

ابراهیمی با اشاره به مقدار مورد نیاز بدن به ویتامین D و میزان مصرف این ویتامین ادامه داد: مقدار مصرف این ویتامین در افراد و گروه‌های سنی متفاوت است؛ کودکان باید روزانه حدود ۴۰۰ واحد از این ویتامین را مصرف کنند. افراد بزرگسال نیز باید ماهیانه یک کپسول ۵۰ هزار واحدی این ویتامین را مصرف کنند. این میزان برای سالمندان و نیز مادران باردار و شیرده کمی بیشتر است و این افراد باید ماهیانه ۸۰۰ هزار واحد ویتامین D مصرف کنند.

کد خبر: 57142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =