انجام عمل جراحی قلب به روش ابتکاری در بیمارستان تأمین‌ اجتماعی

آقای ۳۶ ساله‌ای که دچار خونریزی در ناحیه آئورت قلب شده بود، در بیمارستان شهید دکتر لواسانی به شیوه‌ای ابتکاری و با همکاری دو تیم جراحی اینترونشنال کاردیولوژیست‌ها و جراحان قلب باز تحت عمل جراحی قرار گرفت و از مرگ حتمی نجات یافت.  

رئیس بیمارستان شهید دکتر لواسانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در این زمینه گفت: بیمار آقای ۳۶ ساله‌ای بود که حدود دو سال پیش تحت عمل جراحی تعویض دریچه آئورت قرار گرفته و یک گرافت و دریچه مصنوعی برای او تعبیه شده بود؛ اما اخیرا بیمار به دلیل تراوشات خونی از بدن و خلط خونی به این مرکز مراجعه کرد و پزشک معالج شک خونریزی از محل عمل قلبی را برای بیمار محتمل دانست که این تشخیص از طریق CT آنژیو تایید شد.

دکتر سیدعلی جمالیان که عمل جراحی به روش اینترونشنال کاردیولوژی توسط وی انجام شده است، ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد که از یک نقطه بسیار ریز، خونریزی در ناحیه آئورت ایجاد شده و در اثر آن بادکنکی پر از خون به وجود آمده بود که مانند یک بمب ساعتی احتمال پارگی داشت و در صورت این اتفاق بیمار ظرف چند ثانیه یا دقیقه فوت می‌کرد. همچنین عوارض بیماری سبب شده بود تا عملکرد ریه سمت چپ فرد کاملا مختل شود.

رئیس بیمارستان شهید دکتر لواسانی، گفت: تنها راه این بود که دریچه آئورت با عمل جراحی باز ترمیم و سوراخ ایجاد شده برطرف شود. اما مشکل در این بود که با انجام عمل جراحی باز، امکان یافتن محل خونریزی در بین خون‌ها و لخته‌های زیاد به سرعت میسر نبود و ممکن بود در این فاصله به دلیل خونریزی زیاد بیمار با افت فشار خطرناک مواجه شود یا به دلیل عدم خون‌رسانی به مغز فوت کند.

جمالیان اضافه کرد: تنها راهی که به صورت ابتکاری به نظرمان رسید این بود که این عمل به صورت ترکیبی بین جراحان اینترونشنال کاردیولوژی و جراحان قلب باز انجام شود.

او گفت: از این‌رو گروه ما و گروه جراحان قلب هر دو وارد اتاق عمل شدیم و ابتکاری که به خرج دادیم این بود که با کمک دستگاه از طریق رگ‌های پای بیمار وارد عروق آئورت شدیم و در محلی که تیوب گراف از چند سال پیش کاشته شده بود، با کمک همکاران «اکومن» و از طریق دستگاه اکومری به طرف تیوب گراف و بالن بزرگ رفتیم. در این جراحی باید دقت می‌کردیم که به دریچه آئورت نخوریم؛ زیرا در این صورت دریچه اختلال عمل پیدا کرده و درجا ممکن بود ایست قلبی کند. اما موفق شدیم از طریق این جراحی غیرتهاجمی با بالن سوراخ ایجاد شده را مسدود و شرایط را برای انجام عمل باز مهیا کنیم.

فوق تخصص قلب‌ و عروق، ادامه داد: سپس عمل جراحی باز توسط دکتر کامران بابازاده انجام شد و در نهایت بیمار بعد از ظهر آن روز از دستگاه‌های اتاق جراحی جدا شد و اکنون نیز در ICU بیمارستان قرار دارد.

جمالیان با بیان اینکه این عمل جراحی به صورت رایگان در بیمارستان تأمین‌اجتماعی انجام شد، افزود: انجام این عمل در بخش‌های خصوصی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دربر دارد اما انجام چنین عمل‌هایی در تأمین‌اجتماعی برای بیمه‌شدگان کاملا رایگان است. این عمل جراحی که در روز جمعه و در آستانه روز پدر انجام شد، به منزله هدیه‌ای از سوی تأمین‌اجتماعی به این بیمار است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر بیمار در شرایط مناسبی قرار دارد، هوشیاری خود را به دست آورده و غذا می‌خورد و به زودی مرخص می‌شود.

کد خبر: 57625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =