بیش از ۱۷۰ هزار نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری هستند

براساس جدیدترین آمار و اطلاعات معاونت بیمه‌ای تأمین احتماعی، اکنون تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تا پایان آذر  ۱۴۰۱ به بیش از ۱۷۰ هزار و ۶۴۵  نفر رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس آمارهای موجود شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال گذشته حدود ۱۸۶ هزار و ۴۲۲ نفر بوده که ۱۳۷ هزار و ۹۴۱ نفر از آنان را مردان و ۸۳ هزار و ۲۸۸ نفر را زنان تشکیل می‌دادند.

مقایسه آماری میان سال گذشته و از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۱۴۰۱ نشان دهنده کاهش آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری است.

تعلق بیمه بیکاری به مشمولان قانون تأمین اجتماعی

براساس قوانین و مقررات موجود، بیمه بیکاری فقط به مشمولان قانون تأمین ‌اجتماعی که تابع قانون کار هستند، تعلق می‌گیرد. تأمین اجتماعی برای کمک به حوزه کار و تولید، حمایت‌های ویژه‌ای از گروه‌های فعال عرصه کسب و کار و جامعه کارگری در دوران فعالیت آنها و حتی در زمان بیکاری با پرداخت مقرری بیمه بیکاری دارد.

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به افراد بیکار شده براساس زمان‌بندی و میزان مقرری تعیین شده برای هر فرد است تا در زمان اشتغال دوباره این مدت بیکاری آنها به عنوان سابقه بیمه محسوب ‌شود.

براساس اطلاعات موجود، مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به افراد بیکار شده بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه آنان در زمان فعالیت در عرصه کار و اشتغال دارد اما در نهایت میزان پرداخت این مقرری برای افراد مجرد از ۳۶ ماه و برای افراد متاهل نیز از ۵۰ ماه بیشتر نخواهد شد.

صیانت از گروه‌های هدف در طول دوره بیکاری

با توجه به اقدامات اثربخش تأمین اجتماعی، یکی از مهمترین برنامه‌های این سازمان حمایت از افراد بیکار، توانمندسازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری است تا از این طریق از این گروه‌ها در زمان بیکاری حمایت جدی داشته باشد.

از آنجا که همچون ادوار و رویه‌های پیشین و در ادامه مخاطرات اقتصادی سال‌های گذشته و تداوم ویروس کرونا موضوع تعدیل نیرو کار در سرلوحه اقدامات کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی موجود قرار داشته است، در این دوره‌ها نیز بخش قابل توجهی از نیروی بالقوه فعال بازار کار از جمعیت شاغلان خارج شده است.

با توجه به اینکه با خروج نیروی کار، خود آنها و افراد تکفل در معرض آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد به همین منظور تأمین اجتماعی بر حسب وظیفه ذاتی و به منظور تاب‌آوری این بخش از جامعه تحت پوشش بیمه در قالب پرداخت مقرری بیمه بیکاری به حفظ امنیت درآمدی این افراد کمک کرده است.

این اقدامات تأمین اجتماعی همچنین باعث کاهش شدت مخاطرات ناگوار بحران‌ها بر افراد و اقتصاد می‌شود تا از این طریق دغدغه مالی، روحی و روانی نیروی کار از مشکلات مادی را رفع کند.

پرداخت بیش از ۱۰۵ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال بیمه بیکاری

براساس جدیدترین آمار و عملکرد، صندوق بیمه بیکاری و کارکردهای آن در سال‌جاری، سازمان تأمین اجتماعی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۵ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری پرداخت کرده است.

متوسط جمع مبلغ پرداختی بابت مقرری بگیران بیمه بیکاری در هر ماه به میزان ۱۱ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال بوده که در این مدت به افرادی که به طور غیرارادی از کار بیکار شده‌اند، پرداخت شد

سازمان تامین اجتماعی همچنین اقداماتی برای حمایت از افراد بیکار شده انجام داده است. تدوین و صدور بخشنامه مورخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ با موضوع " بازنگری فرآیند واگذاری بررسی اشتغال مقرری‌بگیران بیمه بیکاری توسط کارگزاری‌های رسمی سازمان" یکی از اقدامات سازمان برای حمایت از افراد بیکار شده بوده است.

صدور این بخشنامه به منظور ایجاد وحدت رویه و ساماندهی فرآیند نظارت و کنترل بر اشتغال مقرری‌بگیران بیمه بیکاری توسط کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی در راستای بهینه‌سازی مصارف بود.

همچنین انجام بیش از ۱۵ هزار بازرسی از کارگاه‌های تولیدی منجر به قطع مقرری بیمه‌شدگان بیمه بیکاری من غیر حق توسط کارگزاری‌های تأمین اجتماعی شده است. براساس اطلاعات و داده‌های موجود، در مجموع این اقدام و قطع مقرری بیمه‌شدگان من غیر حق به میزان ۸، ۶۱۰ هزار میلیارد ریال برای تأمین اجتماعی صرفه‌جویی داشته است.

شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری از تأمین اجتماعی

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به عنوان یکی از تعهدات و خدمات تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان واجد شرایط محسوب می‌شود که تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه ‌شده، برعهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان تأمین‌اجتماعی و اداره کار، تعاون و اموراجتماعی محل اشتغال بیمه ‌شده است.

پس از معرفی افراد توسط واحدهای مربوطه، داشتن شرایط قانونی برای دریافت بیمه بیکاری و تشخیص این کمیته مبنی بر مشمول بودن افراد بیکار شده تحت پوشش تأمین اجتماعی، امکان برخورداری افراد از حمایت‌ها و دریافت مقرری بیمه بیکاری فراهم خواهد شد.

اگر بیمه‌شده‌ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه خود و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورای‌عالی کار، بیکار موقت شناخته شود، در کنار بیمه‌شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی بیکار می‌شوند، می‌توانند از حمایت قانون بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. بنابراین این افراد نیز متناسب با مدت بیمه‌پردازی خود از تأمین‌اجتماعی، مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

تأمین اجتماعی اکنون به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر ۵۳ درصد جمعیت را در قالب ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش دارد و ماهانه برای پرداخت تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت خود در قبال افراد بیمه شده و مستمری بگیر بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه فعال تولیدی، خدماتی و صنعتی و ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بیمه شده اصلی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند.

کد خبر: 57637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =