زنان شاغل خدماتی مشمول قانون کار هستند

عباسعلی گرایلی کارشناس بازنشسته روابط کار از مسائل حقوقی و بیمه‌ای زنانی که در بخش خدمات فعالیت دارند، می گوید: از دید قانون کار هر فردی که شغل داشته باشد و بواسطه آن درآمد فارغ از اینکه کجا کار می کند، مشمول قانون کار خواهد شد و باید بیمه اجباری داشته باشد. البته در حوزه خدمات ما با دو دسته از زنان کارگر روبه رو هستیم. گروه اول افرادی هستند که تحت نظر شرکت های خدماتی اند و از طریق آنها به منازل برای کار اعزام می شوند و دسته دوم زنان کارگری هستند که به صورت آزاد و طی چند سال کار کردن در منازل شناخته شده و برای کار دعوت می شوند. در دسته اول کارفرما همان شرکت خدماتی نظافتی است که طبق قانون باید افراد زیر نظرش را بیمه کند و اگر شرکت کارگر را بیمه نکرد فرد می تواند با شکایت به اداره کار به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار تمام حق و حقوقش را دریافت کند. در این بخش موضوعی مطرح می شود که کارگر خانم چگونه اثبات کند برای آن شرکت کار کرده است. اول پرینت واریزی پول از طرف شرکت اگر نبود می تواند استشهادی جمع کند که ثابت شود برای آن شرکت در فلان مدت زمانی کار کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، گرایلی می افزاید: فرقی نمی کند شرکت نظافتی دارای مجوز باشد یا غیرقانونی، اگر کارگر شکایت کند می تواند سابقه بیمه و مزایا همراه عیدی و... را از آن فرد یا افراد دریافت کند. در اداره کار نمونه های بسیاری داشتیم که کارگران بعضا بعد از چند سال و با ارائه مدرک دنبال سابقه بیمه هایشان رفتند و با رای دادگاه به حق و حقوقشان رسیدند.

وی در خصوص آن دسته از کارگران خانمی که به صورت شخصی اقدام به کار می کنند و به منازل برای کار دعوت می شوند، می گوید: اگر این افراد در منزل صاحبخانه دچار آسیب شوند به عنوان مثال از چهارپایه سقوط کنند می توانند شکایت کرده و غرامت بگیرند. اما نکته حائز اهمیت وجود قانونی به نام نظام صنفی است که به موجب آن فرد صنفی هم وجود دارد. فرد صنفی کیست؟ به صورت عامیانه فردی که با ابزارآلات خودش خدمتی را به مردم ارائه می دهد که در بسیاری از مراجع حقوقی این فرد مشمول قانون کارتشخیص داده نمی شود.

این کارشناس روابط کار با بیان مثالی توضیح می دهد: فرض کنید فردی کار نقاشی ساختمان را می کند و برای کار در منزل فردی در قبال پول، کارش را انجام می دهد این نوع رابطه، رابطه مزد بگیری قانون کار نیست و فرد، صنفی محسوب می شود و نمی تواند تقاضای عیدی، بیمه و... داشته باشد. اما اگر در خانه دچار حادثه شود و شکایت کند با بررسی کارشناسان امر میزان قصور صاحبخانه و کارگر مشخص شده و فرد غرامت آسیبی را که دیده دریافت می کند. به عنوان مثال خانم کارگری که در منزلی از صاحبخانه چهارپایه می خواهد و فرد به جای فراهم کردن ابزار مناسب یک بشکه به خانم می دهد تا با قرار گرفتن روی آن کارش را انجام دهد و در همین حین کارگر سقوط کرده و دچار آسیب شود در اینجا صاحبخانه مقصر شناخته شده و باید دیه پرداخت کند.

گرایلی در پایان صحبت هایش با اشاره حقوق قانونی کارگران شاغل در شرکت های نظافتی بیان می کند: گاهی دیده می شود مسئولان شرکت های نظافتی در بدو استخدام زنان کارگر امضاهایی را ازآنها دریافت می کنند مبنی بر اینکه اگر در منزلی دچار حادثه شدند این شرکت هیچ مسئولیتی ندارد یا اینکه نمی توانند در پایان سال تقاضای عید و سنوات داشته باشند. باید بگویم تمام این کاغذبازی ها و امضا جمع کردن ها از کارگران فاقد اعتبار قانونی است و اگر کارگری از سوی شرکت نظافتی اعزام به کار شود و دچار حادثه، شرکت نیز در پرداخت غرامت به کارگر سهیم خواهد بود و همچنین اگر کارگران بابت عدم پوشش بیمه وعدم پرداخت حقوق ومزایا شکایت کنند طبق قانون شرکت ملزم به پرداخت خسارت خواهد بود.

کد خبر: 57778

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =