کاهش ۱۵ درصدی فرانشیز با اجرای پزشک خانواده در شهرها

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده از سال آینده در شهرها، فرانشیز پرداختی از جیب مردم در حوزه درمان را از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، سعید کریمی افزود: در حال حاضر ۶ هزار پزشک خانواده وجود دارد و نیاز ما ۲۱ هزار پزشک خانواده است که باید برای جذب ۱۵ هزار پزشک جدید اقدام کنیم.

وی افزود: به‌طور کلی نظام ارجاع شامل سه سطح است که اگر مردم در قالب آن به تیم پزشک خانواده مراجعه کنند، هزینه‌های‌شان کاهش می‌یابد. مراجعه به متخصص و فوق‌تخصص تنها با نظر پزشک خانواده انجام می‌شود و از مراجعه‌های بی‌مورد به پزشکان رده بالا جلوگیری می‌شود.

کریمی ادامه داد: سطح یک نظام ارجاع یعنی بیمار به پزشک خانواده و تیمش از جمله ماما، مراقب سلامت، بهیار در مراکز و پایگاه‌های بهداشت، مراجعه و معاینات اولیه را دریافت می‌کند. اگر درمان شد، نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها و متخصصان ندارد و هزینه‌های هنگفت بابت سی‌تی‌اسکن و ام آر ای به بیمار تحمیل نمی‌شود.

وی توضیح داد: سطح ۲، یعنی ارجاع بیمار به کلینیک‌های فوق‌تخصصی و بیمارستان‌ها. اگر پزشک عمومی متوجه شود که بیمار نیازمند دریافت خدمات درمانی پیچیده‌تر است، وی را به این سطح ارجاع می‌دهد و افراد در مواجهه با هر بیماری ساده‌ای، دیگر به مراکز تخصصی مراجعه نمی‌کنند و مشمول هزینه و تعرفه دولتی از بیمارستان‌ها نمی‌شوند.

کریمی ادامه داد: این برنامه از سال آینده در شهرهای بزرگ ابتدا در حاشیه شهرها و بعد در داخل شهرها و مراکز، به صورت مرحله‌ای اجرا می‌شود.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: پزشک خانواده در صورت لزوم باید برای حفظ و ارتقای سلامت، از ارجاع فرد به سطوح بالاتر استفاده کند، ولی مسوولیت پیگیری تداوم خدمات با او خواهد بود. پزشک خانواده مسوول اداره کردن تیم سلامت است.

به گفته کریمی، مزیت بعدی این طرح آن است که هزینه‌های تشخیصی و میزان بستری‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و دریافت پول توسط پزشکان هم هدفمندتر می‌شود.

پزشک خانواده از برنامه‌های مهم در حوزه سلامت است که اکنون کشورهای پیشرو با اجرای این برنامه و نظام ارجاع توانسته‌اند با رویکرد سلامت نگر و توجه به همه ابعاد سلامتی باعث رضایت مردم و ارتقای سلامتی شوند.

پزشک خانواده پزشکی است که حداقل دارای مدرک دکتری حرفه‌ای پزشکی و مجوز معتبر فعالیت حرفه‌ای پزشکی در محل ارائه خدمت باشد و در نخستین سطح خدمات، عهده‌دار ارائه و مدیریت خدمات سلامتی سطح اول است و مسوولیت‌هایی مانند تامین جامعیت خدمات، تداوم خدمات، مدیریت سلامت، تحقیق، و هماهنگی با سایر بخش‌ها را برعهده دارد.

پزشک خانواده وظیفه دارد خدمات سلامت را در محدوده بسته‌ خدمات تعریف شده، بدون تبعیض سنی، جنسی، ویژگی‌های اقتصادی اجتماعی و خطر بیماری در اختیار فرد، خانواده، جمعیت و جامعه‌ تحت پوشش خود قرار دهد و بر عملکرد تیم سلامت تحت سرپرستی خود نظارت داشته باشد.

کد خبر: 57783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =