سطح اشتغال کشور ۷۵۷ هزار نفر بیش از دوران برجام

در پاییز ۱۴۰۱ میزان اشتغال در بخش صنعت با ۱۶۶ هزار نفر افزایش به رقم بی سابقه ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر رسید، همچنین میزان اشتغال در بخش خدمات با ۵۵۳ هزار نفر رشد، رکورد ۱۲ میلیون و ۲۹۰ هزار نفر را ثبت کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از فارس، بررسی آمار نیروی کار در فصل پاییز که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است نشان می دهد، میزان اشتغال در این فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۳۵ هزار نفر افزایش یافته و به ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر رسیده است و باوجود افزایش ۰.۱ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری به رقم بی سابقه ۸.۲ درصد کاهش یافته است.

میزان اشتغال کشور در پاییز ۱۴۰۱ بیش از ۷۵۷ هزار نفر بیشتر از پاییز سال ۱۳۹۶، یعنی سال قبل از تحریم ها است.

همچنین در پاییز امسال اشتغال در بخش صنعت با ۲ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر بالغ شده است. این میزان اشتغال در بخش صنعت ۶۶۶ هزار نفر بیشتر از میزان اشتغال در بخش صنعت در سال ۱۳۹۶ است.

تعداد افراد شاغل در بخش صنعت بالاترین رقم در طول تاریخ بخش صنعت کشور رسیده است.

در بخش خدمات هم میزان اشتغال با ۵۵۲ هزار نفر رشد نسبت به پاییز سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۲۹۰ هزار نفر افزایش یافته است، هیچگاه اقتصاد ایران در بخش خدمات این تعداد فرصت شغلی نداشته است.

افزایش ۵۳۵ هزار نفر خالص اشتغال در پاییز سال ۱۴۰۱ در شرایطی محقق شده است که به دلیل کاهش حجم بارش ها در این فصل، تعداد افراد شاغل در بخش کشاورزی ۱۸۳ هزار نفر نسبت به فصل مشابه سال قبل کمتر شده و همچنین سهم اشتغال ناقص از کل اشتغال کشور از ۱۰.۶ درصد به ۹.۵ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ۱۴۰۱، تعداد مردان شاغل ۲۰ میلیون و ۳۳۷ هزار نفر و تعداد زنان شاغل ۳ میلیون و ۷۳۳ هزار نفر بوده است. نرخ بیکاری مردان با ۰.۶ درصد کاهش به ۷ درصد و نرخ بیکاری زنان با ۱.۵ درصد کاهش ۱۴.۲ درصد محاسبه شده است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله از ۲۳.۶ درصد به ۱۹.۲ درصد و نرخ بیکاری ۱۵ تا ۳۵ ساله ها از ۱۶.۱ درصد به ۱۴.۸ درصد کاهش یافته است.

کد خبر: 57836

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =