گسترش پوشش بیمه‌ای دارو؛ کاهش دغدغه بیماران

دارو به عنوان تکمیل‌کننده زنجیره درمان، نقش حیاتی در تأمین سلامت بیماران دارد و سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان نهادی که بیش از نیمی از جمعیت کشور را زیر چتر حمایت خود قرار داده، برای رفاه بیمه‌شدگان بار هزینه‌های دارویی را بر دوش گرفته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین سازمان در بخش درمان مستقیم و مراکز ملکی در کنار ارائه رایگان خدمات درمانی، داروهای مورد نیاز بیماران را نیز به طور رایگان در اختیارشان قرار می‌دهد. این سازمان در بخش درمان غیرمستقیم نیز با پوشش حدود ۷۰ درصدی هزینه‌های اقلام دارویی تحت پوشش، امکان دسترسی بیمه‌شدگان را به داروهای تجویزی فراهم کرده است. اهمیت پوشش بیمه‌ای هزینه‌های دارو به‌ویژه در سال‌های اخیر با گران شدن قیمت‌ها، پررنگ‌تر شده و تأمین‌اجتماعی برای پاسخگویی مناسب به بیمه‌شدگان دامنه پوشش داروها را گسترش داده است. باید توجه داشت، برخورداری داروها از پوشش بیمه‌ای روندی است که در شورایعالی بیمه به تصویب می‌رسد.

ورود دارو به لیست تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس مصوبات کمیته تخصصی مرتبط در دبیرخانه شوایعالی بیمه با حضور متخصصان سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت بهداشت، انجمن‌های علمی حوزه دارویی و سازمان نظام‌پزشکی تشکیل و بررسی و همچنین به عنوان طرح در شورایعالی بیمه مطرح و در نهایت با تأیید هیأت وزیران اجرایی می‌شود.

سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در شورای تدوین تعهدات دارویی، شرکت فعال و مستمر دارد؛ به گونه‌ای که در سال‌های قبل دستورالعمل چگونگی بررسی و تحت پوشش قرار دادن دارو با درنظر گرفتن موارد اثرگذار، مانند موارد علمی، درمانی، اقتصادی، اجتماعی و... برای اولین‌بار از سوی این سازمان به شورایعالی بیمه ارائه و به تصویب رسید. تاکنون نیز بررسی‌های دارویی بر همان منوال؛ البته با کمی دخل و تصرف، انجام می‌شود.

پوشش بیمه‌ای داروها، نیازمند مطالعه و بررسی‌های لازم است که بر اساس دستورالعمل‌های مصوب در شورای تدوین تعهدات دارویی کشور انجام می‌شود. از سال ۱۴۰۰ تاکنون داروهای متعددی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفته که از جمله آن می‌توان به داروی «اکرلیزوماب» و «آلمتوزوماب» در درمان بیماران مبتلا به ام اس، «پسوکونازول» در درمان قارچ سیاه بیماران مبتلا به کرونا، «سانی تینیب» در درمان بیماران سرطانی، «اورولیموس ۰.۲۵ و ۰.۷۵» و «تاکرولیموس آهسته رهش ۳ و ۵ میلی‌گرم» برای جلوگیری از رد پیوند اعضا اشاره کرد.

می‌توان گفت بیش از ۷۰ قلم شکل- دوزهای جدید دارو که برای درمان انواع بیماری‌ها مانند پرفشاری خون به کار می‌رود و نیز اسپری‌های تنفسی، قطره‌های چشمی و... به لیست تعهدات دارویی سازمان افزوده شده است.

همچنین طرح دارویار که از تیرماه امسال برای ساماندهی نظام دارویی کشور برنامه‌ریزی شد، برای اجرا نیازمند همکاری سازمان‌های بیمه‌ای بود و تأمین‌اجتماعی که همواره صیانت مالی از بیمه‌شدگان را اولویت برنامه‌های خود قرار داده، در تحقق این طرح همسو با نظام سلامت کشور در حرکت است.

بر اساس این طرح که در راستای انجام اصلاحات کلان اقتصادی دولت و واقعی شدن قیمت خدمات انجام شد، یارانه دارو که بر مبنای ارز ترجیحی به واردکننده و تولیدکننده دارو و تجهیزات پزشکی تعلق می‌گرفت، حذف شد، اما برای کاهش پرداخت از جیب مردم، معادل ریالی افزایش قیمت دارو از سوی سازمان برنامه ‌و بودجه در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد.

در قالب این طرح، مقرر شد برخی از داروها که درحال حاضر از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند از طریق سیستم بیمه‌ای در اختیار بیماران قرار گرفته و هزینه آن نیز از محل منابع عمومی دولت و توسط سازمان برنامه ‌و بودجه تأمین شود.

براین اساس، هزار و ۴۵۰ قلم داروی مورد تعهد سازمان تأمین‌اجتماعی مشمول طرح دارویار شده و علاوه بر آن ۳۸۰ قلم داروی خارج از تعهد بیمه‌ای نیز مشمول طرح دارویار قرار گرفته که به بیماران ارائه می‌شود.

کد خبر: 58415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =