بهره‌مندی حدود ۷ هزار کارفرما از یارانه دستمزد

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۶ هزار و ۹۶۳ کارفرما در قالب کارگاه‌های فعال از مزایای طرح یارانه دستمزد نیروی کار بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، همچنین تعداد ۶ هزار و ۸۰۷ کارفرما نیز با مشارکت در اجرای طرح یارانه دستمزد در سال گذشته اقدام به ثبت‌نام و جذب نیروی کار کرده‌ و از مزایای انگیزشی و مالی این طرح بهره‌مند شده و موفق به جذب نیروی کار مورد نظر در کارگاه و بنگاه تولیدی و خدماتی فعال شده‌اند.

در این مدت ۴۲ هزار و ۳۲۵ نفر از افراد به عنوان داوطلب در این طرح ثبت‌نام کرده‌ که تا پایان سال قبل تعداد ۳۵ هزار و ۹۵۵ نفر از افراد واجد شرایط و مشمول در کارگاه‌ها پذیرش شده و مشغول به کار هستند.

بیشترین استقبال و اشتغال کارجویان از طرح یارانه دستمزد در سال قبل توسط استانهای خوزستان، مازندران، کرمانشاه و لرستان و بالاترین اقبال جامعه کارفرمایی به این طرح در استان‌های خوزستان، مازندران، کرمانشاه و هرمزگان صورت گرفته است.

زوایای موثر یارانه دستمزد در بازار کار و تولید

یارانه دستمزد در واقع طرحی تشویقی در راستای ایجاد انگیزه برای کارفرمایان در به کارگیری نیروی کار و تأمین بستر اشتغال برای کارجویان به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی است که در صورت اجرای آن، کارفرما مشمول کمک‌های پرداختی دولت در قالب یارانه‌ای دستمزد نیروی کار استخدام شده و فارغ‌التحصیلان فرصتی برای اشتغال خواهند داشت.

این طرح دارای ظرفیت‌های حل چالش بیکاری و افزایش اشتغال‌زایی شناخته شده و در این راستا ایده‌ای برای توسعه فعالیت‌های فعال حوزه بازارکار درنظر گرفته می‌شود که با استفاده از شرایط و امکانات بازار کار و تولید، زمینه تقویت جامعه کارفرمایی را فراهم کرده است.

بخشی از سیاست‌های تشویقی بازار کار در قالب طرح‌های کارورزی، مشوق بیمه‌ای و یارانه دستمزد در سال‌های اخیر اجرایی شده و موفق شده است که به تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار کمک کند که البته تعامل دولت و شرکای اجتماعی کار و تولید در قالب کارفرمایان و جامعه کارگری بستر اثربخشی این طرح‌ها قرار گرفته است.

پرداخت کمک هزینه دستمزد نیروی کار در قالب طرح یارانه دستمزد از طرح‌های فعال بازار کار در راستای اجرای سیاست‌های تشویقی کارفرما و نیروی کار برای ایجاد فرصت‌های شغلی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال اجرا است و مبنای آن حمایت‌های دولتی در قالب تسهیلات و کمک پرداختی دستمزد به کارفرمایان است.

در همین راستا اگر اثرگذاری مستمر یارانه دستمزد در ایجاد انگیزه جذب نیروی کار توسط کارفرما برای مجریان طرح مهم باشد، همزمان با افزایش دستمزد سالانه نیروی کار، رشد میزان پرداخت این یارانه نیز می‌تواند حفظ شرایط انگیزشی را به دنبال داشته باشد. در واقع این اقدام، تعادل در پرداخت یارانه به کارفرمایان را موجب شده و استمرار در جذب کارجویان را ممکن می‌کند.

تعهد دولت در پرداخت یارانه دستمزد به کارفرمایان

یارانه دستمزد مبلغی است که توسط دولت به موجب شیوه‌نامه مدون این طرح به صورت ماهانه بابت پرداخت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی به کارفرمایان تعهد شده است. براساس قانون، مزایای قابل پرداخت طرح اشاره شده از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمک‌های مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

در واقع دولت با پذیرش تعهد پرداخت بخشی از دستمزد نیروی کار تازه وارد، زمینه تداوم اشتغال آنها، رشد فرصت های شغلی، کمک به کارفرمایان و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای نیروی کار را دنبال می کند.

بر اساس ضوابط موجود در این طرح، کارجویان با مدرک دیپلم و مدارک دانشگاهی با اولویت با دانش‌آموختگان دانشگاهی امکان اشتغال از طریق طرح یارانه دستمزد را خواهند داشت. البته سن این افراد نباید از ۳۷ سال کمتر باشد که برای آقایان دوره خدمت سربازی به حداکثر سن افزوده و برای زنان سرپرست خانوار نیز شرط سنی تا سقف ۴۵ سال موردنظر است.

طول دوره پرداخت یارانه دستمزد به ازای افراد کارجو تا سقف ۱۲ ماه، به مبلغ یارانه دستمزد نیز معادل ۳۰ درصد حداقل حقوق دستمزد مصوب شورای عالی کار در همان سال محاسبه خواهد شد که در سال جاری بر مبنای رشد مزد کارگران محاسبه می شود.

تناسب یارانه دستمزد با رشد مزد کارگران

با توجه به ارتباط مستقیم مبالغ دستمزد و اجرای طرح مذکور، افزایش دستمزد ۲۷ و ۲۱ درصدی نیروی کار حداقل‌بگیر و سایر سطوح جامعه کارگری در سال ۱۴۰۲ امکان تاثیرگذاری بلاواسطه بر وضعیت اشتغال برای نیروی کار و افزایش توان تولید کارفرمایان را خواهد داشت.

در این شرایط و با استناد به شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، در صورت کنترل تورم اثرگذار بر کالاهای اساسی و حفظ وضعیت قدرت خرید کارگران، تحقق سیاست‌های اشتغال‌زا توسط دولت به‌ویژه در بخش‌های مشوقی برای کارفرمایان و رشد فرصت‌های شغلی برای نیروی کار دور از دسترس نیست.

تمرکز دولت در راستای اشتغال و رشد تولید، نویدبخش خروجی مثبت این طرح‌ها در قالب بسترسازی برای اشتغال بیشتر و کاهش نرخ بیکاری خواهد بود.

کد خبر: 58804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =