آسیب‌پذیری کارگاه‌های کوچک در حوزه دستمزد

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اعلام اینکه حدود ۹۰ درصد فعالیت تولیدی کشور در حوزه کارگاه‌های کوچک محسوب شده است، گفت: این بخش با در اختیار داشتن ۵۰ درصد اشتغال در حوزه دستمزد آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به کارگاه‌های بزرگ دارند.

این فعال حوزه کارفرمایی اضافه کرد: این بخش از کارگاه‌ها با توجه به توان پایین در حوزه رقابت‌های فضای تولید، در صورت افزایش زیاد دستمزد، امکان رقابت با کارگاه‌های متوسط و بزرگ را ندارند. البته کارخانجات بزرگ و تا حدودی کارگاه‌های با مقیاس متوسط توان رقابتی بالاتری در این حوزه دارند و افزایش مزد، سهم کمتری از هزینه‌های آنها را شامل می‌شود.

او در ادامه افزود: تولیدکنندگان در کارگاه‌های با مثیاس بزرگ معمولاً در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و بخشی دیگر از فعالان بزرگ اقتصادی را شامل می‌شوند.

آهنی‌ها با اشاره به سهم بالای دستمزد در هزینه‌های تمام شده تولید، اضافه کرد: در تعیین دستمزد نیروی کار، باید حمایت از کارگاه‌های آسیب‌پذیر کوچک و متوسط مورد توجه قرار گیرد.

عضو کافرمایی شورای عالی کار با تاکید بر اینکه در برخی صنایع بزرگ نیز سهم بالای دستمزد از مشکلات جاری آنها محسوب شده و گاهی این عدد به حدود ۳۰ درصد نیز می‌رسد، گفت: حدود ۵۰ درصد اشتغال کشور را فعالیت های بخش خدمات دربر گرفته و به طور تقریبی ۳۰ درصد در اختیار فعالیت‌های بخش صنعت و به طور تقریبی ۲۰ درصد را حوزه کشاورزی است.

او همچنین اضافه کرد: به هر میزان صنایع و فعالیت‌های اقتصادی در قالب کارگاه‌ها کوچک‌تر باشند، آسیب‌پذیری آنها در حوزه دستمزد و سهم آن در قیمت کالا نسبت به کارگاه‌های بزرگتر، مشخص‌تر خواهد بود.

این فعال کارفرمایی در ادامه بیان کرد: به دلایلی نظیر سهم پایین دستمزد نیروی کار در هزینه‌های تمام شده تولید و مقرون به صرفه‌بودن استمرار تولید در این شرایط، آسیب‌پذیری کمتر و توان رقابتی بالای کارگاه‌های بزرگ مقیاس در شرایط بازارکار در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه اقبال دولت‌ها و سرمایه‌گذاران به تشکیل و ایجاد کارگاه‌های بزرگ است.

کد خبر: 58923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =