۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 59570

بیمه دندانپزشکی بر پایه پیشگیری

دکتر فرهاد کلاته، دندانپزشک درمانگاه تأمین‌اجتماعی شهید ممی‌زاده تبریز
بیمه دندانپزشکی بر پایه پیشگیری

رعایت بهداشت عمومی و پیشگیری مهمترین رکن سلامت دهان و دندان به شمار می‌رود. اهمیت پیشگیری تا حدی است که باید از سنین بسیار پایین و حتی قبل از شش ماهگی کودکان که اولین دندان شیری جوانه می‌زند، رعایت شود و این مسأله‌ای است که برخی از والدین از آن آگاهی ندارند یا نسبت به آن کوتاهی می‌کنند.

در بیان اهمیت پیشگیری از آسیب‌های دندانی همین بس که پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی بر پایه اقدامات پیشگیرانه قرار دارد. بسیاری از خدمات مانند فیشور سیلانت (شیارپوش)، فلورایدتراپی، جرم‌گیری و ترمیم سطحی دندان‌ها می‌تواند از پیشرفت مشکلات دهان و دندان جلوگیری کند. متأسفانه تعداد زیادی از افراد جامعه دچار پوسیدگی دندان هستند و ضرورت رسیدگی، مراقبت و درمان‌های مناسب برای آن‌ها وجود دارد. همچنین افراد باید سعی کنند هر شش ماه یک‌بار دندان‌های خود را جرم‌گیری کنند. جرم رسوب‌هایی است که از طریق غدد بزاقی ترشح شده و پشت دندان تجمیع می‌شود و به صورت سنگ درمی‌آید. کشیدن دندان و جراحی نسج نرم نیز از دیگر خدماتی است که زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد.

واحد دندانپزشکی درمانگاه تأمین‌اجتماعی شهید ممی‌زاده تبریز در یک شیفت صبح از ساعت ۸ تا ۱۵ بعدازظهر فعال است. روزانه به طور میانگین ۳۰ بیمار به این واحد مراجعه می‌کنند که این میزان در روزهای مختلف با کاهش یا افزایش نسبی مواجه است. در این مرکز دو دندانپزشک مشغول به همکاری هستند و نیز دو یونیت دندانپزشکی با وسایل و تجهیزات کامل در اختیار ما قرار دارد. می‌توان گفت، واحد دندانپزشکی با توجه به نوع خدمات تحت پوشش بیمه، از امکانات و تجهیزات مناسبی برخوردار است. از طرفی، امکان انجام گرافی و گرفتن عکس تک دندان نیز وجود دارد که زنجیره خدمات دندانپزشکی را تکمیل می‌کند. همچنین وسایل مصرفی مورد نیاز به اندازه کافی فراهم شده و کیفیت این وسایل نیز در حد مطلوب است.

با توجه به اختلاف قیمت هزینه‌های دندانپزشکی در بخش‌های خصوصی در مقایسه با مراکز دولتی و تأمین‌اجتماعی، بسیاری از بیمه‌شدگان ترجیح می‌دهند که از خدمات تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند و در نتیجه استقبال از این خدمات در مقایسه با سال‌های گذشته رو به فزونی است.

روزهای پنجشنبه بسیاری از مراجعه‌کنندگان را کودکان و دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و اگر یک بخش تخصصی دندانپزشکی اطفال ایجاد می‌شد، می‌توانست نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد. در حال حاضر برخی از وسایل دندانپزشکی مربوط به بزرگسالان است. برای مثال توربینی را که برای بزرگسالان استفاده می‌کنیم، نمی‌توانیم برای اطفال به کار بگیریم. از طرفی تعداد بالای بیماران بزرگسال، کودکان را تحت‌الشعاع قرار داده و بعضاً امکان پوشش خدمات دندانپزشکی اطفال فراهم نمی‌شود. این در حالی است که با توجه به اهمیت پیشگیری، رسیدگی به مشکلات دهان و دندان کودکان نیز باید در اولویت قرار گیرد؛ به‌ویژه اینکه پوسیدگی دندان‌های شیری به سرعت به عصب می‌رسد و برای برداشت آن انجام پالپوتومی (عصب‌کشی دندان شیری) ضروری است. همه این موارد باید توسط یک متخصص دندانپزشکی اطفال ارائه شود. لازم است، اشاره‌ای نیز به وضعیت درآمدی دندانپزشکان تأمین‌اجتماعی داشته باشم. در یک کلام می‌توانم بگویم پرکیس دندانپزشکان بسیار کم است. از طرفی دو سال قبل که تعرفه خدمات دندانپزشکی به تصویب هیأت وزیران رسید، این موضوع هیچ‌وقت در تأمین‌اجتماعی اجرایی نشد. اگر پرداخت‌ها بر اساس تعرفه انجام می‌شد، وضعیت درآمدی دندانپزشکان را بهبود می‌بخشید.

کد خبر: 59570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =