صادرات حرف اول توسعه اقتصادی است

مدیر صادرات شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد)، تبادل تجاری و رونق صادرات را منجر به رشد صنعت، ارز آوری و بقای صنعت کشور دانست و افزود: شرکت تماد ضمن تامین نیازهای بازار داخلی سالیانه حدود ۷ تا ۱۰ میلیون دلار صادرات و ارزآوری دارد.

همایون طاهری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو) که در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درحال برگزاری است، گفت: صادرات در جهان حرف اول را در توسعه فعالیت اقتصادی می‌زند و درحال حاضر، محصولاتی که در کشورها تولید می‌شود، تنها برای بازار هدف آن کشور نیست؛ بلکه تولیدات به سمتی پیش می‌رود که امکان عرضه به سایر کشورها فراهم شود.

وی اضافه کرد: در این صورت است که می‌توان به رشد صنعت، ارز آوری برای کشور و در یک عبارت، به «بقای صنعت» دست یافت. بنابراین اهمیت صادرات در این است که تولید کننده‌ها همراه با ورود ارز، کمک می‌کنند تا تکنولوژی نیز وارد کشور شود. همچنین این نوع تجارت، با توجه به عدم تمرکز تنها بر یک بازار داخلی، حاشیه امنی را برای تولید کننده‌ها ایجاد می‌کند.

مدیر صادرات شرکت تماد با اشاره به نوع فعالیت و تولیدات شرکت تماد، ادامه داد: این شرکت به عنوان زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، در زمینه تولید مواد اولیه دارویی فعالیت دارد. شرکت دارویی تامین دارای ۳۰ شرکت در زیرمجموعه خود است که در عرصه‌های گوناگون دارویی از جمله تولید مواد اولیه دارو، داروی ساخته شده، شرکت‌های توزیع و شرکت‌های بازرگانی دارو فعالیت دارند.

طاهری افزود: هلدینگ دارویی تأمین یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های دارویی کشور به شمار می‌رود و نقش مهمی در رفع نیازهای دارویی کشور دارد. این جایگاه به ویژه در شرایط بحرانی کشور مانند جنگ تحمیلی و شیوع کرونا، برجسته‌تر شده است.

او گفت: همچنین این هلدینگ بر مسئله صادرات دارو توجه ویژه‌ای دارد و شرکت تماد نیز با تولید مواد اولیه دارو در زمینه نارکوتیک و غیر نارکوتیک (مخدر دارویی) در این راستا فعالیت گسترده‌ای را انجام می‌دهد.

مدیر صادرات شرکت تماد ادامه داد: به نحوی که شرکت تماد، نیاز بازار داخل کشور را به صورت کامل تامین کرده و مازاد آن را صادر می‌کند. براین اساس، سالیانه حدود ۷ تا ۱۰ میلیون دلار صادرات به کشورهای هند و چین صورت می‌گیرد و صادرات کم‌ و بیشی نیز به سایر کشورها انجام می‌شود.

طاهری با اشاره به نقش تورم در فعالیت شرکت‌ها، اضافه کرد: به طور حتم تورم برای شرکت‌های فعال در عرصه واردات کالا یا مواد اولیه می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد؛ اما با توجه به اینکه فعالیت شرکت تماد متمرکز بر بهره‌مندی از مواد اولیه داخل کشور است، نه تنها بی‌نیاز از تبدیل ریال به دلار بوده، بلکه ارز آوری هم دارد. اما واقعیت این است که اثر سوء تورم می‌تواند سرمایه در گردش را چند برابر کند که این موضوع خود چالش بزرگی برای واحدهای تولیدی به شمار می‌رود. برای مثال، اگر پیش از این ارز به قیمت X ریال تهیه می‌شد، اکنون ۲X ریال شده است و بنابراین واردات به قیمت ارزی یا سرمایه در گردش نیز دو برابر شده است.

وی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه اکسپو، افزود: فعالیت نمایشگاه‌هایی که توانمندی‌های کشور را در زمینه صادرات به صورت تخصصی در معرض توجه حوزه بین‌الملل قرار دهد، می‌تواند در مشتری‌یابی موثر واقع شود.

مدیر صادرات شرکت تماد تاکید کرد: به طور حتم، این مراوده با کشورهای همسایه نتایج بهتری هم دارد؛ معتقدم اگر بتوانیم در قالب قراردادهای بلندمدت با هدف تولید در سرزمین آن کشورها با برند مشترک همکاری کنیم، نتایج مناسب‌تری را به دست خواهیم آورد؛ زیرا از ابعاد جغرافیایی، هزینه حمل‌ونقل به حداقل رسیده و از ابعاد فرهنگی نیز وجوه مشترکی وجود دارد.

کد خبر: 59980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =