برگزاری کارگروه‌های جمعیت همزمان با روز ملی جمعیت

کارگروه‌های جمعیت همزمان با ۳۰ خرداد، روز ملی جمعیت، در استان‌های کشور برگزار شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، جمعیت یک سیاست حیاتی برای ساخت کشوری خودکفا در همه ابعاد است و آینده کشور با توجه به سیاست‌های جمعیت تضمین خواهد شد. این در حالی است که نیروی انسانی در کشور محدود و عدد سالمندی در حال بالا رفتن و تغییر ساختار جمعیتی است. اقداماتی هم که تاکنون برای مسئله جمعیت انجام شده رضایتبخش نبوده و انتظار می‌رود تصویب و اجرای قوانین در این زمینه، اهرمی برای مسئله بحران جمعیت باشد.

سی‌ام خرداد ماه روز ملی جمعیت نامگذاری شده است بر همین اساس تشکیل کارگروه‌های جمعیت از جمله برنامه‌های کارگروه‌های استانی در کشور طی روزهای اخیر بوده است.

نشست کارگروه جوانی جمعیت در دانشگاه کاشان: طرح‌های دانشجویان و اساتید از سوی دانشگاه حمایت مالی پژوهشی می‌شوند

نخستین نشست کارگروه خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۲ به همت مدیریت ارتباط با جامعه دانشگاه کاشان به‌منظور تشکیل هسته علمی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور ریاست دانشگاه کاشان، معاون پژوهشی و ارتباطات علمی دانشگاه، ریاست دانشکده علوم انسانی و حقوق، تعدادی از اعضای هیات علمی آن دانشکده و نمایندگان نهادهای اجرایی مرتبط با موضوع در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رییس دانشگاه کاشان در این نشست با اشاره به اینکه خانواده، امروز در معرض خطر و مورد هدف قرار گرفته شده است افزود: نقش دانشگاه و نهادهای اجرایی شهرستان در ارتباط با موضوع خانواده و آسیب‌های اجتماعی منطقه فرهنگی کاشان بسیار تأثیرگذار است.

عباس کتابی به جایگاه رفیع خانواده در اسلام اشاره و بیان کرد: اگر امروز به موضوع خانواده نپردازیم در تربیت نسل آینده با چالش و بحران جدی مواجه خواهیم شد.

کتابی نقش اساتید و دانشجویان دانشگاه را برای تحکیم بنیان خانواده و رفع آسیب‌های اجتماعی حائز اهمیت دانست و افزود: تحقیقات دانشگاهیان باید به سمت نیازها و مسائل اجتماعی هدایت پیدا کند.

وی به توانمندی استادان این دانشگاه در زمینه‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی،علوم تربیتی و دیگر رشته‌های مرتبط اشاره و تاکید کرد: دانشجویان و اساتیدی که طرح‌های تحقیقاتی خود را برای رفع مشکلات و نیازهای جامعه اختصاص دهند از سوی دانشگاه حمایت مالیِ پژوهشی می‌شوند.

رئیس دانشگاه کاشان روند روبه‌رشد چالش‌های اجتماعی را نگران‌کننده عنوان و اظهار امیدواری کرد تا برگزاری این نشست با همفکری و با مشارکت مسئولان و کارشناسان مربوطه بتواند موجبات کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده را فراهم کند.

نشست کارگروه جوانی جمعیت در آموزش‌وپرورش کردستان: پرداختن به بخشنامه‌ها، آفت عملیاتی‌سازی قانون جوانی جمعیت است

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در اولین نشست کارگروه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آموزش و پرورش کردستان، جوانی جمعیت را دارای اهمیت بالا دانست و ضمن تاکید بر فهم این دغدغه در آموزش و پرورش استان، صرف پرداختن به بخشنامه‌ها و عدم تکیه بر کارهایی اجرایی را آفت عملیاتی‌سازی این دغدغه عنوان کرد.

هاشم ناظمی‌جلال ضرورت توجه به جوانی جمعیت را منبعث از خطری دانست که کشور را تهدید می‌کند و مطابق پیش‌بینی‌های علمی، با ادامه این روند، ایران جزء کشورهای پیر در دهه‌های آینده خواهد بود.

وی آموزش و پرورش را از جمله دستگاه‌هایی عنوان کرد که می‌تواند نقش به‌سزایی در فرهنگ‌سازی و عملیاتی کردن جوانی جمعیت ایفا کند و با بیان اینکه تشویق به ازدواج و فرزندآوری باید از میان فرهنگیان آغاز شود، گفت: فرهنگ‌سازی در سنین پایه می‌تواند منجر به نهادینه‌سازی آن در سنین ازدواج شده و به تحکیم خانواده و رشد جمعیت کمک شایانی کند.

لیلا حیدری، مشاور امور زنان آموزش و پرورش کردستان نیز از اقدامات صورت گرفته آموزش و پرورش کردستان در کارگروه اجرای جوانی جمعیت خبر داد و گفت: با صدور ابلاغ اعضاء و ارسال شیوه‌نامه به شهرستان‌ها و مناطق، هماهنگی‌های لازم برای پیاده‌سازی مفاد قانون و عمل به شرح وظایف دستگاه آموزش و پرورش انجام شده است.

وی لحاظ امتیازات استخدام در مواد عمومی آموزش و پرورش، دورکاری زنان واجد شرایط و مرخصی زایمان را از دیگر کارهایی اعلام کرد که در راستای اجرای قوانین مربوط به خانواده و جوانی جمعیت در آموزش و پرورش کردستان اجرا شده است.

نشست کارگروه جوانی جمعیت در اداره کل ثبت احوال استان گلستان: در ثبت واقعه ولادت‌ها روند کاهشی داشتیم

در جلسه کارگروه خانواده و جوانی جمعیت استان گلستان که با حضور مدیرکل، معاونین و کارشناسان اداره کل و نیز با حضور وبیناری رؤسای ادارات تابعه در سالن اجتماعات شهید هزارجریبی اداره کل ثبت احوال استان برگزار شد، حمیدرضا مطیع، مدیرکل ثبت احوال استان گلستان اشاره به انتشار آمار و مقایسه آمارهای ۱۴۰۰ با ۱۴۰۱ کرد و گفت: روند کاهشی را در سال ۱۴۰۱ در ثبت واقعه ولادت ها داشتیم. آمارهای ثبت احوال قطعی و دقیق است به جهت اینکه ثبتی مبنا است.

نشست کارگروه جوانی جمعیت در نهاوند: برای جوانی جمعیت باید خدمات و تسهیلات بیشتری در نظر بگیریم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان نهاوند اردیبهشت‌ماه در کارگروه جوانی جمعیت شهرستان نهاوند، بیان کرد: شرایط جامعه امروز به نحوی تغییر پیدا کرده که دیگر با سخنرانی و همایش نمی‌توان برای موضوع مهمی همچون جوانی جمعیت کاری انجام داد.

شهروز کیانی برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تبیینی در این ‌زمینه بین جوانان را یکی از راهکارهای تحقق این مهم عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی به سمتی حرکت کردیم که جامعه روستایی در زمینه‌های مختلف اجتماعی نادیده گرفته شد و همین امر موجب رخنه‌کردن فرهنگ غلط غربی در همه مناطق حتی روستاها شده است.

وی یادآور شد: نگاه مقطعی به برنامه‌ها و موارد مهمی همچون جوانی جمعیت آفت بسیار بزرگی است که می‌تواند کل طرح را به چالش بکشاند بنابراین متولیان امر باید علاوه بر این در عرض یک هفته‌ نقشه راه یک‌ساله جوانی جمعیت در شهرستان را ترسیم کنند تا بدانند از کجا به کجا رسیده‌اند و اقداماتی که انجام داده‌اند چه نتیجه‌ای داشته است.

معاون فرماندار نهاوند با بیان اینکه در بحث تسهیلات و خدمات اجتماعی برای موضوع جوانی جمعیت باید اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر در شهرستان انجام شود، تاکید کرد که اصحاب رسانه در این زمینه باید یاری‌گر متولیان فرهنگی باشند.

تشیل کارگروه «جوانی جمعیت» توسط نخبگان لرستانی

مدیرکل امور زنان استانداری لرستان نیز در نشست هم اندیشی نخبگان لرستان با تاکید تشکیل کارگروه جوانی جمعیت توسط هیات نخبگان استان گفت: بحث سالمندی بحران جدی و تهدید کننده در کشور محسوب می‌شود و انتظار می‌رود نخبگان و اندیشمندان استان در این زمینه ورود کرده تا شاهد تهدیدهای سالمندی در آینده نزدیک نشویم.

فریبا ولی‌پور با بیان اینکه در کارگروه زنان و خانواده موضوع جمعیت در اولویت قرار دارد، افزود: پیشنهاد می‌شود کارگروه مستقلی با عنوان کارگروه جوانی جمعیت نیز دیده شود.

کد خبر: 60269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =